22 weken zwanger ,vast contract, maar wordt beeindigd

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Franceina, 23 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Franceina

Franceina Actief lid

18 aug 2014
    216
    0
    0
    Hallo,

Ik heb een vraag.
    Ik ben sinds 1 Augustus 2013 in dienst bij het bedrijf waar ik nu werk. Ik ben op dit moment 22 weken zwanger (30 oktober uitgerekend).
    Nu willen ze de afdeling gaan sluiten waar ik op werk en dat betekend dat ik overbodig ben en hun een geldige redden hebben om mij toch te ontslaan, tenminste dat heb ik begrepen.
    Mijn werkgeven heeft 2 maanden opzeg termijn.
    Ik zou 4 weken voor mijn uitgerekende datum met verlof willen gaan.

Wat ik me nu afvraag is hoe werkt dat met uitkeringen enzo.
    Ga ik de ww in en ga ik dan met zwangerschapsverlof in de ww?
    Wat gebeurt er met mijn salaris?

Altijd vervelend natuurlijk zo iets, maar nu zit ik er helemaal niet op te wachten.

Graag jullie advise.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Franceina,

Zeker is het vervelend als je hoort dat je je baan kwijtraakt, en helemaal tijdens je zwangerschap!

Je wilt graag weten hoe het gaat met een uitkering na het einde van je dienstverband. En wat er gebeurt met je salaris. Ik vertel je hier graag meer over.

Ga je uit dienst voor je verlof? En ben je beschikbaar voor werk? Dan kun je een WW-uitkering aanvragen. Vanuit de WW vraag je dan zelf je zwangerschapsuitkering aan.

Ga je uit dienst tijdens je verlof? Dan vraagt je werkgever de zwangerschapsuitkering voor jou aan. Jij hoeft dan geen actie te ondernemen.

Hoogte uitkering
    WW
    Je krijgt de eerste twee maanden van je WW 75% van je dagloon daarna wordt het 70%.
    UWV berekent het dagloon door een gemiddelde te nemen van je SV-loon dat je verdiende in het jaar voordat je werkloos werd.

Zwangerschapsuitkering (WAZO)
    Meld je werkgever je aan voor de zwangerschapsuitkering? Ook dan krijg je 100% van het dagloon.
    UWV berekent je dagloon op basis van het SV-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon. Er wordt daarbij gekeken naar een periode van één jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan je verlof.

Ga je met verlof vanuit de WW? Dan krijg je 100% betaald van het WW-dagloon.

Wil je graag meer informatie over je ontslag? Neem dan contact op met een vakbond, rechtsbijstandverzekering of het Juridisch Loket. UWV heeft namelijk geen juridische bevoegdheid.

Actuele informatie over de WW na 1-07-2015 vind je hier.

Ik wens je succes en een fijne zwangerschap toe.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina