Beste UWV webcare, Fijn dat jullie hier aanwezig zijn. Ik heb een vraag over ziekmelding met zwangerschapgerelateerde klachten. Ik zit momenteel precies 4 weken voor de start van mijn zwangerschapsverlof (6 weken van te voren). Stel dat ik mij op advies van verloskundige, medisch maatschappelijk werk en gynaecoloog ziekmeld bij mijn werk, hoe gaat dat dan in zijn werk? Word ik dan door een arts van het UWV opgeroepen voor een gesprek of door de bedrijfsarts, nemen zij ook contact op met mijn behandelaar, wat zijn mijn plichten (en rechten), krijg ik meteen 100% uitbetaald en door wie, UWV of werkgever? En loopt mijn ziekte dan automatisch door in zwangerschapsverlof of moet ik daar zelf nog iets voor doen? Veel vragen, maar ik heb het nooit aan de hand gehad en ben liever eerst op de hoogte van wat me dan te wachten staat. Zeker omdat het nog maar 4 weken voor mijn verlof zijn. Bedankt!
Beste Dezelfde, Je hebt een vraag over een ziekmelding met zwangerschapsgerelateerde klachten. Je meldt je ziek bij je werkgever. Deze vraagt vervolgens een Ziektewet-uitkering bij UWV aan. Meestal merk jij daar zelf niet veel van. De werkgever betaalt dan gewoon je salaris door en ontvangt de betaling van de uitkering van UWV. Soms kiest de werkgever ervoor om de uitkering aan jou te laten betalen. Je werkgever kan je vertellen welke keuze er gemaakt wordt. De hoogte van de uitkering is in deze situatie 100% van het dagloon. De arboarts van je werkgever voert de controles uit. Of zij contact opnemen met jou behandelaar kun je daar navragen. De aanvraag voor een zwangerschaps- en bevallingsuitkering tijdens je verlof wordt ook door je werkgever gedaan. Voor de betaling hiervan geldt hetzelfde als bij de Ziektewet-uitkering. Actuele informatie over ziek voor je zwangerschapsverlof vind je hier. Ik wens je alvast een fijn verlof en sterkte met je gezondheid. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare