100% ziekmelding

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Geel, 16 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Geel

Geel Actief lid

25 okt 2016
    105
    78
    28
    Zorg
    Dag,

ik ben nu op de helft van mijn zwangerschap en ben werkzaam op een intensieve begeleidingsgroep in de gehandicaptenzorg. Dit houdt in dat ik op een groep werk waar fysieke agressie veelvuldig voor komt.
    Ongeveer tot 11 weken zwangerschap heb ik mijn werkzaamheden volledig uitgevoerd op de groep. Na deze tijd, is in overleg met bedrijfsarts, besproken dat ik voor een klein percentage de ziektewet in zou gaan aangezien mijn werkzaamheden aangepast werden.

Nu heeft echter de bedrijfsarts de beslissing genomen dat ik 100% de ziektewet in moet en dus totaal niet meer met cliënten in aanraking kom. Erg vervelend voor mezelf, maar soit. Ik snap het idee er achter met betrekking tot de risico's. Ik ben echter níet ziek, ook geen fysieke klachten, maar ben ziekgemeld ivm zwangerschap.

Wat ik me dan afvraag; wat zijn mijn rechten en plichten in dit geval? In mijn ogen is 100% ziek gemeld ook echt 100% ziek gemeld, wat dus in mijn optiek betekent dat ik eigenlijk gewoon thuis dien te blijven. Mijn leidinggevende is het hier echter niet mee eens en hij vindt dat ik maar 'gewoon' op de, zoals de eerder afgesproken aangepaste, werktijden aanwezig dien te zijn.
    Bovendien; wat gebeurt er als ik een bv. een bedrijfsongeval krijg? Ik val daar van de trap oid. Vraagt het uwv zich dan niet af wat ik daar deed, aangezien ik toch volledig ziekgemeld sta?

Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor het antwoord!

Geel.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Geel,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.

Ik begrijp dat je nu voor 100% bent ziekgemeld en dat je werkgever nog wel verwacht dat je voor een paar uur op je werk verschijnt.

Je vraagt je af of het feit dat je 100% ziek bent, inhoudt dat je thuis moet blijven. Dit is niet zo. Als je volledig ziek bent hoef je niet hele dagen ziek thuis te zitten of in bed te liggen. In het kader van re-integratie is het alleen maar goed dat je toch af en toe op je werk verschijnt.

Ik raad je aan hierover in gesprek te gaan met je werkgever. Geef duidelijk aan wat je verwacht en kunt. Dan kun je samen met je werkgever tot een voor jullie beiden acceptabele oplossing te komen.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

3. Geel

Geel Actief lid

25 okt 2016
    105
    78
    28
    Zorg
    Dag Yvonne,

hartelijk dank voor je reactie en je felicitatie uiteraard!

Ik heb toch nog wat vragen nav jouw reactie;
    Mijn werkgever verwacht niet dat ik een aantal uur kom werken, maar eigenlijk gewoon mijn contract uren. Alleen dan op andere tijdstippen als voorheen. Dat lijkt mij wel wat gek? Ik weet dat ik niet hele dagen op bed hoef te liggen, dat is mijn hele intentie ook niet. Liever niet zelfs!
    Ook vanuit het oogpunt qua reïntegratie snap ik het, alleen is reïntegratie niet aan de orde.

Alleen zijn mijn werkgever en ik het wel oneens over het invullen van mijn uren. Niet dat ik volledig thuis wil komen te zitten, maar ik neem aan dat als ik 100% afgemeld sta voor werk ik ook flexibeler kan zijn in mijn werktijden en evt. een dag thuis blijven? Ik heb mijn inziens, geen verplichting tegenover werk. En hier ligt dus het probleem; mijn werkgever blijft erbij dat ik 'gewoon' de verplichting heb om aanwezig te zijn.

Dat gesprek komt er sowieso, maar ik wil daarbij wel goed beslagen ten ijs komen natuurlijk.

Groet Geel

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Geel,

Ik snap dat dit niet je bedoeling is hoor.
    Wat jammer dat je er met de werkgever niet uitkomt. In dit geval raad ik je aan contact op te nemen met een Juridisch Loket, telefoonnummer 0900 8020. Als je lid bent van een vakbond of je hebt een rechtsbijstandsverzekering, dan kunt je deze ook inschakelen.

Hier kan men je alle info geven over je rechten en plichten en wat je verder het beste kunt doen.

Ik hoop voor je dat het snel wordt opgelost.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina