Hallo, Ik vroeg me af wat de hoogte van mijn zwangerschapsuitkering bedraagt in het volgende geval: Voor mijn eerste zwangerschapsverlof werkte ik 40 uur per week. Hierna is mijn contract gewijzigd naar 32 uur. Ik zet 8 uur ouderschapsverlof per week in, dus werk 24 uur per week. Vanwege een tweede zwangerschap onderbreek ik het ouderschapsverlof tijdens mijn tweede zwangerschapsverlof. Heb ik nu tijdens mijn tweede zwangerschapsverlof recht op een uitkering o.b.v. 32 uur of 40 uur?
Beste Pami75, Je verlof wordt gewoonlijk gebaseerd op de laatste loonaangifte voorafgaand aan je zwnagerschapsverlof. Was je loon in die periode lager vanwege verlof? Dan kijken we naar de laatste loonperiode voor het ouderschapsverlof, mits dat verlof niet langer dan 78 weken heeft geduurd. Het hangt er dus vanaf wanneer je verlof is begonnen. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Het ouderschapsverlof heeft niet langer geduurd dan 78 weken. Maar de periode daarvoor had ik zwangerschapsverlof. Moet ik dat er ook bij optellen, want dan kom ik uit op meer dan 78 weken. En op hoeveel uur wordt de uitkering dan uiteindelijk gebaseerd?
Beste Pami75, Zoals gezegd wordt het verlof gebaseerd op de laatste loonaangifte voorafgaand aan verlof. UWV kijkt dus naar het loon, en niet naar de gewerkte uren. Omdat je loon lager was vanwege je ouderschapsverlof, kijken we naar de laatste periode voordat je verlof begon. Het eerdere zwangerschaps- en bevallingsverlof wordt buiten beschouwing gelaten. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare