bah keelpijn. wat mag wel en wat mag niet?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door fluitekruid, 1 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb nu beginnende keelpijn. Wat mag ik wel gebruiken en wat niet? ik weet al dat ik geen mucoangin mag gebruiken. Maar in de bijsluiters van strepsils en trachitol staat dat het gebruik rijdens de zwangerschap niet onderzocht is en daarom wordt afgeraden. Verder heb ik nog keelpastilles van de kruidvat liggen maar dit zijn gewoon rizenbottelsnoepjes, daar zit verder niet zoveel spannends in. * sabbelt op eeb rozenbottelsnoepje* dusssss wat weten jullie van strepsils en trachitol. Ik wil echt een antibioticakuur voorkomen omdat al helemaal niet goed is voor ons kleine frummeltje.

2. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niemand?

3. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Volgens mij kun je ze allebei beter niet gebruiken.
    Stomen met kamille werkt verzachtend, of spoelen met zout water.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik gebruik meestal islamoos. Dat mag gewoon tijdens de zwangerschap.

Ik snap de link met antibiotica niet zo goed. Dat is bij keelpijn absoluut niet nodig, tenzij je een immuunstoornis hebt of tot een andere risicogroep behoort. Maar gewone keelpijn en zelfs een keelontsteking overleef je echt wel zonder antibiotica. Meestal wordt het veroorzaakt door een virus (en dan helpen AB helemaal niet) en als het door een bacterie wordt veroorzaakt, zul je zonder AB misschien 1 of 2 dagen langer last hebben, maar meer ook niet.

Verder helpt veel drinken (vooral iets warms, denk aan thee met honing) altijd erg goed om je keel te verzachten. Het haalt de pijn niet weg, maar kan wel helpen voorkomen dat je er nog meer last van krijgt.
    Verder je stem niet te veel belasten, dus praat niet te veel en voorkop schreeuwen en fluisteren. En zorg dat de lucht niet te droog is.

5. Daantjuh85

Daantjuh85 Fanatiek lid

6 mrt 2013
    3.166
    2
    38
    Zoetermeer
    Water ijsjes, gorgelen met zout of Cayennepeper (tip)
    Sowieso keel proberen vochtig te houden/

6. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Jammr genoeg is er nauwelijks wat voor de prego verkouden/ keelpijn dames.
    Als je een lage of goede bloeddruk hebt dan mag je een paar zoute dropjes per dag. Verder thee met honing, warm douche met eucalyptus douche spul, ijsjes schijnt ook te werken. Ik las ergens op het forum. Stomen met een bak warm water en kamillethee zakje erin.

7. Suprised

Suprised Actief lid

25 mrt 2014
    293
    0
    16
    NULL
    NULL
    Kamille thee met honing is mijn enigste echte aanrader.. (en dan ook veel honing).

8. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Juist, honing werkt ontsmettend, dus dat is altijd goed. En niet schadelijk. En lekker.
    Vochtig houden is ook goed. Een apothekersassistente zei ooit tegen me dat je net zo goed op een kiezelsteentje kon sabbelen, omdat het erom gaat dat je je keel vochtig houdt.

Deel Deze Pagina