Ervaringen gevraagd met afwijkend PAP uitstrijkje

Discussie in 'De lounge' gestart door Caruli, 31 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hoi meiden

Sinds een half jaar heb ik klachten met menstruatie en heel veel buikpijn.
    Vorige week naar de gyn geweest en heeft hij meerdere uitstrijkjes gemaakt en een echo gedaan.
    Nu heeft hij wel vermoeden van het rare bloedverlies.
    Maar net belde hij dat hij PAP uitstrijkje afwijkend was 3b
    Nu moet ik een colposcopie laten doen.

Wie heeft er ervaringen mee en hoe gingen de onderzoeken en wat was de uitslag??

Ben er niet bekend mee. Met 30 jaar uitstrijkje gemist ivm bevalling en nu dan toevallig bij de gyn

2. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

De colposcopie:
    Je krijgt een eendenbek ingebracht. Dan smeert de gyn met een jodiumoplossing je baarmoedermond in (kan ietsjes koud voelen, doet geen pijn als het goed is). "slechte" gebieden lichtten op en met behulp van een microscoop kan hij die bekijken.
    Bij mij is er toen een biopt genomen. Met een klein grijpertje, grijpt hij een hapje. Je moet dan even hoesten, waardoor er kracht op je baarmoedermond gezet wordt. Eigelijk voelde ik er heel weinig van.

Dat ging naar de patholoog. Dan gaan ze bekijken 'wat' erin zit. Die uitslag wordt omschreven als CIN.
    Daar heb je gradaties in (CIN I, CIN II en CIN III)
    Ikzelf had CIN II en CIN III. CIN III zou een voorstadium KUNNEN zijn, maar hoeft niet. Het zijn wel cellen die weggehaald moeten worden. Dat hebben ze bij mij binnen 2 weken geloof ik gedaan doormiddels van een LIS (weg branden/laseren).
    Daarna blijf je voorlopig halfjaarlijks bij de gyn terugkomen voor uitstrijkjes.

Hopelijk heb ik je genoeg uitgelegd, anders moet je het maar even laten weten!

3. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Thx meid.

Ben benieuwd, gelukkig niks ernstigs dus?

Deel Deze Pagina