Kindje in stuit / dwars, kans op vliezen breken kleiner?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Miertje84, 17 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miertje84

Miertje84 Bekend lid

6 nov 2011
    776
    1
    16
    Utrecht
    Mijn dochtertje ligt al weken in ongv dezelfde houding, tussen stuit en dwars in. Ik heb al wat ontsluiting / verweekte baarmoedermond enzo. Al vanaf 21 weken. (Ontsluiting is wel iets meer geworden)

Kan op vroeggeboorte (Nouja vroeger) is nu kleiner of spontaan gebroken vliezen denk ik? Zolang ze nog zo ligt? Of is dat een gekke gedachte?

As dinsdag draaipoging. Meiden met ervaring?

2. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ons meisje ligt precies zo. Volgens mij is de kans op gebroken vliezen niet anders dan bij een 'normaal' liggend kind, je moet alleen gelijk plat zodra je vliezen breken.

Draaien ga ik niet laten doen, mocht ze over 2 weken nog zo liggen.

3. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Volgens mij geen verhoogde kans maar wel inderdaag meteen plat gaan liggen als je vliezen breken! Dat is heel belangrijk.
    Ik heb destijds voor een draaipoging gekozen, maar onze dochter had zich toen die ochtend zelf al gedraaid. Daarna is ze niet meer anders gaan liggen dus dat kwam goed uit!

4. Pietseltje

2 mrt 2015
    48
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat betreft vliezen breken weet ik het niet, maar ik heb wel een versie gehad. Ik vond het niet prettig maar ook niet heel erg. Helaas is het bij ons niet gelukt. Ik heb de rest van de dag wel rustig aan gedaan omdat ik mezelf beurs voelde.
    Succes, hopelijk mag t lukken!

5. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Wanneer en of je vliezen breken heeft niks met de ligging van je kindje te maken. Hier drie kindjes een dag voor de bevalling pas gedraaid naar hoofdligging.

6. Miertje84

Miertje84 Bekend lid

6 nov 2011
    776
    1
    16
    Utrecht
    Bedankt voor de reacties. Plat liggen had de vk idd gezegd mochten vliezen breken. En dan? Spoed keizersnee als ze niet gedraaid is? Ga dit soort dingen dinsdag ook allemaal vragen hoor maar miss weten jullie t ook. ☺️

7. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Voor zover mij is verteld plannen ze een keizersnee in week 38-39 als draaien niet lukt, om idd te voorkomen dat je spontaan bevalt.

8. Angie86

Angie86 Actief lid

19 okt 2012
    175
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje lag ook in een stuit en ik had EN gebroken vliezen en vroeggeboorte (35 weken)
    Dus het kan wel...

9. didi79

didi79 Bekend lid

10 nov 2014
    552
    312
    63
    Vrouw
    West Brabant
    Hoi,

Onze zoon lag ook in stuit vanaf 20 weken en is met een natuurlijke stuitbevalling geboren na 37w4d nadat vliezen spontaan waren gebroken. Moest daarna direct naar ziekenhuis komen en binnen 12 uur is onze zoon geboren.
    Ik had met 35 weken ook een versie geprobeerd, maar helaas wilde ons eigenwijze mannetje niet draaien! Heb ook moxatherapie geprobeerd (acupunctuur), maar dit heeft ook niet geholpen. Na versie met gynaecoloog besproken of ik voor natuurlijke bevalling wilde gaan of voor keizersnede met 39 weken. Ik heb toen bewust gekozen voor een natuurlijke stuitbevalling. Dit schijnt ook beter te zijn voor je kindje, door de weeën enzo komen ook zijn/haar lichamelijke functies een sein om op te starten, zeg maar... Stuitbevalling gebeurd heel vaak al eerder/vroeger dan 40 weken, zodat baby niet al te groot is voor de bevalling.
    Maar je moet het voor jezelf beslissen!
    Succes

10. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    @didi: het aantal complicaties en hierdoor spoedkeizersnedes bij een stuitbevalling is best fors. Voor je kindje is het complicatie risico het allerkleinst bij een geplande keizersnede. Zeker de gentle sectio's die tegenwoordig bijna overal gedaan worden.
    Daarbij ligt het kindje van miertje ( net als bij mij) ook gedeeltelijk dwars, waardoor een natuurlijke bevalling sowieso al bijna niet mogelijk is. Tenzij ze nog recht gaan liggen.
    Dus jij hebt mazzel gehad, maar om te schrijven dat gewoon bevallen beter is voor het kindje klopt niet helemaal ;).

11. didi79

didi79 Bekend lid

10 nov 2014
    552
    312
    63
    Vrouw
    West Brabant
    Beste Madeleine,

Dit is iets wat de gynaecoloog tegen me verteld heeft, dus het is niet iets wat ik zelf bedacht heb, maar het is inderdaad voor iedereen anders en iedere stuitligging is anders. Het had bij mij ook nog een (spoed)keizersnede kunnen worden, dat weet ik, maar het herstel voor jezelf is vaak ook sneller bij een natuurlijke bevalling dan bij een keizersnede, maar ook dat moet ieder voor zichzelf bepalen! Dat was voor mij de keuze om in ieder geval te proberen om op natuurlijke wijze te bevallen...

12. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Dat het voor de moeder veiliger is om natuurlijk te bevallen klopt idd wel. Alleen je schrijft dat het voor kindje ook beter is, en dat klopt dus niet. Was geen aanval ;).
    Ik zou ten alle tijde voor de veiligheid van m'n kindje gaan. Vandaar mijn post :)

13. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Mijn dochter lag ook in stuit en hierdoor nog zo hoog dat mijn vliezen niet te breken waren. Dus in dat opzicht was het moeilijker ja, want er stond totaal geen druk op.

14. samaa

samaa Niet meer actief

Mijn dochter lag in stuit en de geplande keizersnede werd iets eerder vanwege gebroken vliezen met 37+5...

Deel Deze Pagina