Wie herkent dit? Tegenwoordig vist ze zowat iedere hap haar mond weer uit om het uit te smeren, fijn te knijpen, weg te gooien of wat ook. Tot onze grote frustratie! We proberen het niet te laten merken zodat het niet interessant meer is, maar dat helpt niet, boos worden ook niet! Is dit een fase?
Dun voedsel voeren we, grotere dingen doet ze zelf. Daarom wordt het met voedsel van dunne consistentie zo'n zooi!
Ik las pas ergens dat spelen met eten goed voor de ontwikkeling is, structuren herkennen enzo. Misschien toch maar zelf aan laten modderen, het is veel poets werk en misschien krijgt ze soms wat minder binnen maar ze leren er veel van.
Ook het dunnere voedsel zelf laten doen, en bij yoghurt doe ik een extra lepel dat hij mee kan scheppen en pakt hij mijn aangeboden lepel wel. Maar aardappel puree, appelmoes enz gaat gewoon bij de rest op bord...en een knoei zooi en vaak na eten meteen douchen...ja....maar ze leren er wel van en soms ook erg grappig om te zien!
Vervelende he! hier hetzelfde liedje Maar het zal wel een fase zijn dus laat het maar gewoon gaan, boos worden heeft geen zin hier.
Heel eerlijk? Ik denk dat het het beste is om je neer te leggen bij de zooi, en ervoor zorgt dat de omgeving zo is dat het makkelijk is op te ruimen. Dus eventueel een stuk plastic onder de kinderstoel, geen stoffen kussens in de stoel etc. Veel kinderstoelen kun je zelfs onder de douche zetten in geval van nood. Kindje lekker in bad na het eten. Het is wel even wat meer werk, maar als je je erbij neerlegt, zul je zien dat het eigenlijk fascinerend is, die ontdekkingstocht met eten. Het is een leerproces wat graag wordt beleefd met alle zintuigen. En: Het is een fase, het is een fase, het is een fase...
Heel normaal. Lekker laten knoeien en vooral niet boos/gefrustreerd worden. Eten moet gezellig zijn. Netjes eten komt vanzelf. Op een gegeven moment zal ze jullie na gaan willen doen
Mee eens. Mijn dochter deed dit ook, toen ze 6 maanden was. Heeft een maandje geduurd, daarna ging ze echt eten. Ik ben van mening dat leren eten ook betekent knijpen, spelen, smeren... die fase maken ze allemaal door, of dat nu met 6 maanden is of nu bij jullie met 16 maanden.
Morgen spaghetti, ik ga haar eens een keer laten aanklooien inderdaad. Misschien is dat klieren haar signaal dat ze er klaar voor is
Leren met lepel/vork eten? Geen idee eigenlijk hier eet ze al maanden met lepel of vork zonder knoeien. Als ze speelt ermee dan heeft ze geen honger Ik laat haar gewoon doen wat ze wil, zo leert het beste. War je ook kan doen is verl kleren en kleien blijkbaar wil je dochter met handen veel bezig zijn en ontdekken?
Hier was dat ook. Niet uit zn mond halen maar wel knijpen en smeren. Ik irriteerde mij er niet aan maar heb hem laten klooien en het zelf laten uitzoeken en een vorkje gegeven. Nu eet hij zelf met zn vork. Toetje lepelt hij ook zelf. Wordt evengoed een smeerboel maar hij eet wel. Na het eten direcr onder de douche 😀
Hier deed onze dochter dat toen we begonnen met bijvoeding, hebben alles via de Rapley methode gedaan. Nu eet ze alles zelfstandig (bijna 14 maand) en bepaalt zelf wat ze in haar mond stopt. En wil ze er eerst aan voelen, likken enz vind ik het ook prima. Ja, het is een bende na het eten maar we zitten allemaal ontspannen aan tafel en hebben het gezellig!
Hier ook hoor! Ik laat haar maar haar gang gaan, vaak is het een teken dat ze niet meer hoeft. Het enige wat wij niet tolereren is gooien met eten.
Woow brood kan toch al zelf ruim voor een jaar ?? Spaghetti wel ff in stukjes snijden zodat het past op haar lepel. En evt een diepere lepel kopen op die kleine lepel past 1 stukje gesneden sliert
Hier ook. Sinds een paar weken over. Wij combineren hem hapjes met een lepel voeren en zelf laten eten met handen, lepel en vork. Hij wisselt af en vindt het ge-wel-dig. Eet weer als een dijker. De zooi naderhand is idd vaak om te huilen.. maar hij zal het vast netjes leren. Fase heeft hier ook echt wel poosje geduurd. Ik heb een oud dekbed onder zijn kinderstoel. Scheelt een hoop dweilen
Haha ik heb in geen tijden zo Zen gegeten, op m'n dooie gemak, haar d'r ding laten doen. De spaghetti hing nog net niet in de lampen en op het plafond maar wat was het relaxt en belangrijker, zij was relaxt Bedankt voor de tips! Ze kan het prima zelf!