Onze kleine meid van 2 week wil overdag het liefst de hele dag ad borst. Soms drinkt ze veel, soms alleen even om in slaap te vallen. Ik vind het erg moeilijk om voor haar te bepalen of ze echt melk nodig heeft of niet, want soms spuugt ze ook weer wat uit en blijft dan toch de borst zoeken. Lijkt mij dat ze dan al aardig gevuld moet zijn na een hele tijd drinken. Nu vind ik het rottig om een keuze te maken tussen wel steeds aanleggen of niet............'s nachts doet ze het fantastich, 1x wakker en voeden tot de volgende ochtend, dus ik kan me het clusterverhaal wel voorstellen, maar kan toch niet elke anderhalf uur aanleggen? Nu twijfel ik dus of het handiger is een draagdoek aan te schaffen of steeds aan te leggen. Maar welke dan? Heb al veel topics hierover gelezen maar kom er niet uit. Wil niet knopen en heb dus eentje nodig voor pasgeborene. Heb zelf de babybjorn en babycarrier maar daar vind ik haar nog te jong voor......
Heeft ze niet gewoon zuigbehoefte en is een fopspeen de oplossing? Groeit ze goed? Hoeveel tijd houd ze ongeveer tussen de voedingen? Buiten ons voedingsprobleem vond ik een draagdoek ideaal!! ze vinden die geborenheid zo fijn, dus dat zou ik zowiezo doen
Ik zou proberen te achterhalen of ze idd echt honger heeft of slechts zuigbehoefte/mamahonger. Spugen is een indicatie dat ze toch echt genoeg krijgt. Onze baby bleef ook de hele dag maar happen en zoeken, en ook vlak na een voeding speentje en op schoot houden werkte hier goed. Daarnaast zou je je ook eens kunnen verdiepen in (verborgen) reflux. Veel willen drinken is vaak wel een symptoom van reflux, misschien heeft ze ook andere symptomen? Draagdoek/zak is sowieso fijn! Wij hebben een Emeibaby, heel fijn. Over de Bondolino en storchenwiege hoor ik ook goede verhalen. Babybjorn is niet zo goed voor de heupjes hè? En ook niet voor je eigen rug.
Speen krijgt ze af en toe wel, maar daar is ze niet altijd tevreden over. Denk zelf aan de Bykay.........ervaringen? Reflux.......denkt t op zich niet, want ze geeft alleen maar wat terug bij snelle voedingen achterelkaar en ze groeit gelukkig prima, net gewogen door CB. Ik probeer er overdag minimaal 2 uur tussen te laten en het liefst 3 a 4 uur. Maar ach......ze is nog maar net op de wereld, dus maak er niet zo'n probleem van nog hoor, maar moet af en toe ook even iets in het huis doen natuurlijk...
Probeer eens de speentjes van Avent, die zijn langer als de meeste spenen, en komen meer overeen met de lengte van de tepel. (tip van onze kraamverzorgster dat hielp) Ik heb een bykay, vond hem ideaal, knopen heb je zo geleerd hoor! (filmpje youtube)
Had t filmpje al gezien zojuist, en dat zou ik op zich nog wel kunnen, lijkt me. Wel even eng in het begin denk ik...... En ik heb haar nu difrax gegeven (die vind ze wel ok, maar laat ze nog wel es weer los), bibi wil ze niet (te groot).
Voed je elke voeding de andere borst? Zoja, probeer dan eens te blokvoeden: als je dochtertje zich binnen 3 uur na een voeding weer meldt, geef je haar gewoon de laatste borst weer. Dus stel, ze heeft om 9.00 een voeding gehad links en ze meldt zich om half 11 weer, dan biedt je opnieuw links aan. Daarmee zorg je dat ze de vettere achtermelk binnen krijgt, ipv elke keer de dunne (en minder voedzame) voormelk, die ze binnenkrijgt als ze elke anderhalve uur de andere borst mag drinken... Dat ze elke keer een beetje wil drinken en de borst juist ook weer zoekt na spugen, is omdat bij spugen maagzuur meekomt, die in haar keel brandt. Dat willen ze dan graag verzachten en daarvoor wil ze dan dus de borst weer. Probleem is alleen dat te veel drinken dat probleem verergert, omdat als haar maagje te vol is, ze juist meer melk terug gaat geven. Als je dus gaat blokvoeden, zorg je dat ze vettere melk binnenkrijgt, die meer verzadigt, waardoor ze minder hoeft te drinken en dan waarschijnlijk ook minder zal spugen. Uiteraard mag ze best binnen die 3 uur de andere borst krijgen, als de borst echt leeg is. Maar vaak als ze zich zo vaak melden, was de ene borst nog niet helemaal leeg en heb je dat ze steeds voornamelijk die dunnere voormelk binnenkrijgen, die gewoon minder verzadigt. Wat betreft draagdoek: ik heb de combi cotti. Dat is precies hetzelfde principe als ByKay, maar dan bestaat de doek uit 3 losse delen. 2 kokers die je als een tas zo over je schouder gooit, een over de ene schouder en eentje over de andere, zodat ze kruiselings over elkaar hangen. Daar stop je je baby dan in, en dan heb je nog een losse lange lap die je zo om jezelf en de baby heenwikkelt en vastknoopt. Geen gepruts dus met knopen, omdat je baby in die 2 kokerdoeken als stevig hangt en je in alle rust en met 2 handen die 3e lap eromheen kunt knopen Heb hem bij de babyshower van mijn zusje destijds geshowd en daar waren een aantal meiden die de ByKay hadden en die van mij helemaal een uitkomst vonden!
Wat een uitgebreid antwoord, Rozemarijke, super. Hier kan ik zeker wat mee. Ik ga het morgen es uitproberen dat blokvoeden.
Maar ook naast het aanleggen en blokvoeden kan ik je echt een draagdoek aanraden!! een bykay kan je meestal vrij goed geprijsd op marktplaats kopen en is ideaal bij een baby die graag bij mama is.
denk dat ik inderdaad ook voor een doek ga, heb net gegoogled op de combicotti, maar kan er op youtube niet een duidelijk filmpje met gebruiksaanwijzing op vinden, nu snap ik t kokersysteem niet zo, maar lijkt me wel mooi zitten.
Als je googelt, zou je wel een gebruiksaanwijzing moeten kunnen vinden.... Ben de mijne helaas kwijt, anders had ik 'm eventueel wel voor je willen kopieren... Succes!
Als je googelt op de combi cotti kan je beter een bykay nemen. Dan kan je het nekje steunen met de doek.. Bij de cotti kan dat niet.. Beste is een geweven doek of de eerder genoemde ssc zoals emeibaby storchenwie bondolino ergocarrier enz enz En niet op de klok letten .. Er hoeft geen 2 3 of 4 uren tussen te zitten. Dat is het mooie van de borst .. Wel kan ik de tip van blokvoeden. Dus alle voedingen die in een periode van 3 uren vallen uit dezelfde borst en daarna 3 uren de andere enzovoorts.. Of evt een lactatiekundige bellen. Of de lll of vbn
Dat lukte hier prima hoor, het nekje steunen met de doek Hij werkt net als een ByKay, enkel zijn het 3 losse stukken. Maar je kunt ze net zo schuiven en doen verder als de ByKay...
Dan had ik een andere cotti. 2 banden De bykay was prettiger omdat je die op maat strak kan trekken..manlief paste hem maar ik ook..
Ja, dat is idd nog een andere, die ken ik ook niet, die met twee banden, maar wel van gehoord. Combi cotti is dus 3 banden, en daarmee tijdens het dragen precies gelijk aan de ByKay, enkel met knopen veel gemakkelijker
Nadeel van doeken op maat, zoals de combicotti, is dat ze niet altijd passen. Je moet ze perfect passend kopen en als je baby een stukje groter is, en je een jas aan hebt dan past het al minder goed. Het lijkt mij niet ideaal, maar ik ben erg van het gemak van een geweven doek ( Met 6 weken oud ging zoontjelief tijdens het koken of de was ophangen of achter de naaimachine al op de rug! )
Onze kraamhulp vertelde dat een baby de 1ste 6 weken niet in een draagdoek mag ivm het hoofdje wat nog niet helemaal stabiel is. Onze dochter is nu 3 weken en 2 dgn en kwam ook snel voor een voeding en ik ben nu begonnen om iedere keer 1 borst aan te bieden ipv 20 minuten de ene borst en dan ook nogeens de andere borst.Als je haar 1 borst laat leegdrinken dan krijgt ze idd de vette achtermelk binnen en zal ze meer verzadigd zijn maar ik denk dat het eerder zuigbehoefte is dan dat ze echt honger hebben.Hier was onze dochter ook steeds aan het zoeken en smakken maar ondertussen had ze de hik en ging ze spugen dus het meisje zat harstikke vol.Hier laat ik sowieso minimaal 3 uur tussen de voedingen zitten want ik wil d'r niet gaan overvoeden.Zolang ze goed poepen en plassen en goed groeien krijgen ze genoeg.Hier krijgt ze ook regelmatig een speentje en als ze echt blijft jengelen leg ik haar in de kinderwagen en ga naar buiten een stukje wandelen en dan ligt ze bijna direct te slapen en kan ik mooi weer even rekken.Het is idd een gepuzzel wat nu het beste is.Ik blijf het ook lastig vinden. Succes.
Dat advies geld voor babybjorn achtige dragers. Omdat die voor het kind niet goed zijn.. Een goede drager en zeker doek.. Mag vanaf dag 1.. Omdat je daarmee juist het hoofdje goed ondersteunt.. Het rekken van voedingen tja ieder zijn ding.. Maar als het zuigbehoefte is werkt steeds dezelfde borst voor een bepaalde tijd vaak net zo goed of zelfs beter ...tenzij je te weinig melk hebt.. Maar zo klinkt je verhaal niet Daarom tip bel een icblc lactatiekundige of vbn of de LLL Die weten waar ze over praten en kunnen het beste advies geven.. De laatste 2 zijn bij mijn weten ook gratis..
Blokvoeden is zeker een goede tip! Evenals een draagdoek of zoiets als bondolino. Verder idd NIET op de klok kijken en gewoon voeden wanneer ze dit wil, helemaal omdat ze 'snachts al zo netjes weinig komt heeft ze het blijkbaar overdag nodig. Speen kan je geven na het voeden en ze wil nog wat sabbelen dan spaar je je tepels. Maar ze is 2 wkn oud dus kan zeker zo vaak nog komen hoor!