Hallo Mirjam/ Japke Ik ga binnenkort naar Turkije en het binnenland in, ik ben dan zo ongeveer 20 weken. Vliegen is dan nog geen probleem maar nu zit ik met de vraag inenten of niet? Ik heb gehoord dat je voor Hepatitis A tijdens je zwangerschap ingeend kan worden, maar of dat nu helemaal veilig is is ook niet bekend? Ik zou nl. ook kunnen kiezen voor niet inenten, als ik maar heel hygiënisch ben tijdens die vakantie. Maar is dat een groot risico, ook al doe ik uiterst voorzichtig? Wat is dan beter toch inenten? Ik twijfel. Ik heb ook gehoord dat: stel, ik loop het wel op, dan is het vervelender voor mezelf dan voor de ongeboren baby, dus met andere woorden is niet schadelijk voor de baby... (?) wat een vragen hè.. En tot slot de laatste. Moet ik als ik naar Turkije ga ook het liefst een DKTP prik halen, dit terwijl ik dit vroeger ook heb gehad? Ik wil graag weten welk risico´s ik ga lopen voor mijn afweging om wel of niet te gaan komende april.. Hopelijk kunnen jullie mij een antwoord hierop geven Alvast heel erg bedankt groetjes!
Hoi Mir 1976, Er is over hepatitis A al eerder een vraag beantwoord, hieruit blijkt dat de meningen verdeeld zijn. Sommige deskundigen raden het af en sommige vinden het geen probleem. Mijn informatie bazeer ik op grond van het RIVM (rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu) en de GG&GD (zij zijn de organisatie met betrekking tot reizen, vaccineren en preventie) Het advies van de GG&GD is om je laten vaccineren voor DTP en hepatitis A als je naar Turkije gaat. Dit omdat je daar meer risico loopt om deze ziektes op lopen. Deze ziektes zijn zeer vervelend en ja als je een van deze ziektes krijgt is het vervelender voor jouw dan voor het kind. Hoewel het wel degelijk invloed kan hebben op het kind, dit hangt af van welke ziekte. Het precieze risico als je niet laat inenten en goede hygiëne toepast. De kans wordt wel een stuk kleiner, dat is logisch. Maar niet zodanig dat je daarvoor niet voor moet laten inenten tegen deze ziektes. Het advies blijft hetzelfde. Hoewel ik begrijp dat er vele mensen lekker naar Turkije gaan, zich uberhaput niet druk maken over vaccineren en zo gezond en gebruind terug komen. Achteraf is makkelijk praten. Het vaccineren, DTP en hepatitis A zijn niet levende vaccins. Zover bekend kan dit geen kwaad op de zwangerschap, dus 100% veilig kunnen we niet zeggen. Op lange termijn weet je namelijk niet het effect, dit is zeer moeilijk te onderzoeken. Maar dit geldt ook bijvoorbeeld voor de echo, we weten ook niet of dat invloed heeft als je kind twintig jaar is. Op de site www.lcr.nl kan je meer info vinden over de ziektes, meer info en exacte getallen met risico's voor ziektes zou je daar kunnen stellen. De overweging om wel/niet op reis te gaan, hopelijk heb je voldoende informatie hieraan, echte getallen kan ik je niet geven (die heb ik niet). Mocht je nog meer informatie willen, dan zet je opnieuw een bericht. Groetjes en sterkte met de keuze, Japke