Help: slechte spermatest.. wie heeft ervaring?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door dani22, 30 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Heel lang verhaal heel kort: ik probeer met een homokoppel zwanger te worden (co-ouderschap). Man 1 bleek na paar maanden vruchteloos proberen na een spermatest NUL levende zaadcellen te hebben. Grote verslagenheid dus, maar... niet getreurd, want er was ook nog man 2. Intussen deed ik zelf ook een vruchtbaarheidstest, voor de zekerheid. Alles bleek ok. Maar de uitslag van man 2 was dat niet...
    - 2% progressief beweeglijk
    - 11% matig beweeglijk
    - 87% niet beweeglijk

Klinkt dus héél slecht. Mijn gynaecoloog spreek ik pas later, maar ik ben nú eindeloos op zoek naar informatie: is bij deze uitslag IUI nog mogelijk, of moet je meteen door naar IVF/ICSI of is zelfs dat met dit soort getallen niet te doen?

Ik hoor graag ervaringsdeskundigen zeg maar...

2. Marliesje83

Marliesje83 Fanatiek lid

20 jul 2011
    1.712
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi Dani,

Klinkt idd slecht, alleen zonder de totale aantallen erbij is het wel wat onduidelijk.

Als hij bijvoorbeeld in totaal 60 milj. zaadcellen zou hebben dan heeft hij nog 1,2 goed bewegende over, wat nét genoeg is voor IUI. (daar gaan ze volgens mij uit van minstens 1 miljoen)

Als hij in totaal maar 10 milj. zaadcellen heeft zijn er maar 200.000 goed bewegelijke, waarbij alleen ICSI een optie is.

Ik weet trouwens niet of ze de matig bewegende ook meerekenen, dan zou het weer anders zijn. Maar goed is anders inderdaad.

3. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Het uitslagenblaadje is erg moielijk te lezen. Er staat bij dat de VCM 49 is. Moet ik dat lezen als een totaal van 49 miljoen cellen? Verder is er niks uit wijs te worden. Er staat ook nog de losse getallen 2 6 60 en 100 op, zonder enige duiding! (erasmus mc... grrr)

4. Padmee

Padmee Fanatiek lid

19 apr 2013
    2.051
    1.533
    113
    #4 Padmee, 30 apr 2013
    Laatst bewerkt: 30 apr 2013
    In mijn werk meet ik ook de kwaliteit van sperma.
    Normaal is snel en langzaam bewegelijk ongeveer 50% dus die is wel wat verlaagd maar met een VCM hoger dan 3 is er geen spraken van subfertiliteit :). Dus zou je wel zwanger kunnen worden zonder de mmm in te gaan.
    Nu weet ik niet of er andere eisen zijn voor bijvoorbeeld IUI.
    Bij afwijkende resultaten word wel eens gekozen om de kwaliteit nogmaals te meten.

VCM is volume x concentratie x percentage progressief bewegende spermatozoa.
    Hopelijk heb je er wat aan.
    Je kan een pb sturen als je meer vragen hebt hierover.

5. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    Uitslag met VCM van 49 zou ik geen slechte spermatest noemen. Boven de 20 is sowieso prima.

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Groen Dat klopt niet helemaal. Stel dat je qua aantallen boven de norm zit, maar er is maar 1% beweeglijk, dan houdt je amper goede zaadcellen over. En juist die goede zaadcellen heb je nodig voor een bevruchting of behandeling. Het gaat erom wat je na berekening overhoudt, niet het totale aantal zaadcellen in een lozing. Een totaal aantal van boven de 20 miljoen is dus niet standaard in orde. Maar dan bedoel ik dus de gewone telling, niet een VCM berekening.

7. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Dat was inderdaad wat ik me afvroeg: de VCM is dan weliswaar ok met 49, maar als maar 2% progressief beweeglijk is en 11% matig, dan is dat toch ook van belang? Ik googlede dit:

NORMAAL
    minimaal 50% bewegende cellen
    of
    minder dan 50% bewegende cellen, maar dan moet wel 25% progressief beweeglijk zijn

DEZE UITSLAG ECHTER
    13% bewegende cellen
    waarvan
    2% progressief beweeglijk

Dus... hoe belangrijk is de VCM dan nog?
    :/

8. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb de uitslag even bijgevoegd, helpt dit?

Bijgevoegde bestanden:

9. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    Het aantal is dan denk ik die 125? Als er 125 miljoen zaadcellen per ml zijn en dit spermastaal was 3ml in totaal. 3x125 = 375. Beweeglijkheid is 13%, dus 0.13×375 is dan de VCM van 49.
    Blijf ik nog steeds bij mijn bewering dat het geen superslechte uitslag is. De beweeglijkheid is weliswaar verminderd, maar omdat er ontzettend veel zaadcellen aanwezig zijn blijven er toch 49 miljoen beweeglijke zaadcellen over.
    Tegenwoordig is die 50% a+b beweeglijk alweer aangepast trouwens dani, hoeft nu nog maar 32% te zijn. Wat misschien wel zou kunnen gebeuren is dat ze het zaad op willen gaan werken, want dat is neem ik aan nu nog niet gebeurd? Dan scheiden ze de goede zaadcellen van de slechte, waardoor vaak dr concentratie naar beneden gaat maar de beweeglijkheid omhoog. In jullie geval zou dat dus gunstig zijn. Maar ik denk dat je zeker nog niet aan ivf/icsi hoeft te denken met deze waardes hoor. Met een vcm van boven de 1 (en sommige ziekenhuizen boven de 3) ga je eerst door naar iui.

Jippie: Wat jij vertelde bedoelde ik ook, ik had het over de vcm waarde en uiteraard niet over het totale aantal zaadcellen ;)

10. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Groen Dat las ik inderdaad na het plaatsen van mijn post. Dus dat had ik nog even toegevoegd, omdat ik mijn berichtje niet meer kon verwijderen.;)

Hier werd nooit gesproken over een VCM-waarde, ik ben daar niet zo bekend mee. We kregen altijd het totale aantal zaadcellen te horen, wat in de lozing gevonden was. En daarna de procenten van de beweeglijke zaadcellen. Vervolgens kon je dus zelf berekenen hoeveel goede zaadcellen er uiteindelijk over waren, door het aantal procenten van het totale aantal te nemen. Wat je dan overhield moest aan bepaalde normen voldoen.

Als de VCM-waarde inhoudt dat bovenstaande berekening al is gedaan, en dat er na berekening 49 miljoen goede zaadcellen zijn gevonden, dan is dat meer dan prima. Is die berekening nog niet uitgevoerd, dan is de uitslag niet zo goed. Omdat er dan maar 2% van 49 miljoen progressief beweeglijk is en 11 % matig beweeglijk, waardoor je uiteindelijk veel te weinig overhoudt.

Misschien dat Padmee nog iets duidelijker kan uitleggen wat de VCM-waarde precies inhoudt? Is dat gelijk aan mijn berekening of is het toch iets anders?

Dani Wanneer mag je naar de gyn? Hier werd altijd een paar dagen tot een week na een onderzoek een afspraak gepland, zodat je dan de uitslag kon horen en meteen daarbij uitleg kreeg. Nu zit je in onzekerheid en je vanalles in je hoofd te halen. Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt, succes!

11. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Groen en Jippie: ik weet dus niet hoe ik het moet lezen. Als wat Groen zegt/uitrekent klopt, dan klinkt het heel goed: 49 miljoen bewegende cellen op een totaal van 375 miljoen. Het klinkt alleen extreem veel, weet niet of dat getal kan kloppen? Ook snap ik niet wat onderaan het formulier staat, die >13*10 1e blabla.

Als wat Jippie zegt klopt (en ik dacht dat dat het probleem juist was), dan zou het betekenen dat er minder dan een miljoen progressief beweeglijke cellen zijn en dat zou dan weer te weinig zijn. Als in: na opwerking houd je er dan probably te weinig over voor IUI.

Zucht, WAAROM kan het Erasmus MC niet eens gewoon wat fatsoenlijker communiceren? Een afspraak maken is daar ook al zo idioot: je belt dat je een afspraak wilt maken, en dat kan dan niet aan de telefoon, maar ze sturen je dan een brief waarin ze je mededelen (!) wanneer je langs kunt komen, zonder dat ze dus vragen of je dan uberhaupt wel kunt. Dat soort dingen. En dit formulier zorgt nu dus ook alleen maar al een week lang voor grote verwarring en angst.

Morgen gyno. Kan. Niet. Wachten.

12. Padmee

Padmee Fanatiek lid

19 apr 2013
    2.051
    1.533
    113
    VCM is een waarde NA de berekening.
    Nu is het meten van de zaadkwaliteit veranderd. Vroeger was er namelijk geen VCM.
    Door deze methode heb je wel wat meer twijfelachtige resultaten.
    Zo kan de func. sperma conc. wat aan de lage kant zijn. Terwijl de VCM gewoon goed is.
    De VCM is dan ook gekomen om zo het spermakwaliteit niet te snel als subfertiliteit te benoemen. Zodat mensen niet te snel in de mmm komen.
    Er word altijd wel de vrouw meegenomen in de keuze of ze toch de mmm in gaan of het nog even moeten proberen. En dat bepaald de arts.

Je ziet bij func. sperma conc. dat deze 6.5 (miljoen per ml). Deze is iets aan de lage kant. Er staat ook een - teken achter. En de hoeveelheid die het minimaal moet zijn (13).

Maar de VCM is dus wel goed.

Het is nu inderdaad aan de arts om daar een conclusie uit te trekken.

Dit is hoe ik jou resultaten aflees. Pin me er niet op vast want wij gebruiken een ander formulier.
    En ik ben geen arts dus het is niet aan mij om te bepalen hoe nu verder :).

Hopelijk heb ik je zo een beetje geholpen :)

13. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ok, ben benieuwd wat de arts morgen zegt.. :/

14. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    Jippie en Dani, De VCMwaarde is inderdaad het totaal aantal zaadcellen x de beweeglijkheid. Dus de goede zaadcellen die jij noemt Jippie, dat is precies wat de VCMwaarde betekent.

15. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Gyno geweest. Die snapte in eerste instantie ook niks van het formulier. Er bleek iemand te zijn die de formulieren kende, die zei dat er toch echt staat dat er maar 1 miljoen (1E6) zaadcellen zijn gevonden. En dat is heel weinig. Want maar 13% daarvan dus beweeglijk. Gyno zei dat het echt slecht was. IUI acht hij al zinloos. Ik vroeg wat opties waren als ook een tweede test zelfde uitwijst. IVF/ICSI zei hij, maar ook daarvan zei hij dat de kans klein is (!!).

Dinsdag tweede test. Woensdag misschien al uitslag, maar ik verwacht daar niet per se iets beters van.

16. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    #16 Groen, 2 mei 2013
    Laatst bewerkt: 2 mei 2013
    Sorry hoor, maar 10e6 of 1e6 is gewoon de wetenschappelijke notatie voor miljoen. Dus dat 1e6/ml zegt gewoon miljoen per ml. Die 1 heeft niks met de uitslag te maken. Zoek dus een goede gyn die de uitslagen snapt en je niet zomaar bang maakt... en die iets van vcmwaardes snapt. Als er 1miljoen zaadcellen waren zou je noooooit een vcm van 49 kunnen krijgen.

17. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    ikleg het misschien verkeerd uit: 1e6/ml is inderdaad 1 miljoen, dat zeg ik. in totaal dus 1 miljoen cellen per ml, en er was 3ml. dat is gewoon weinig

18. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    Nee 1e6 is miljoen. Niet 1 miljoen. Ter voorbeeld: als er 2 1e6/ml staat betekent dat 2miljoen per ml. Soms ook geschreven als 2 10e6/ml.

19. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik snap niet wat je zegt! Althans: je zegt toch hetzelfde als ik??? Ik zeg 1e6 = 1 miljoen, jij zegt 1e6 = 1 miljoen??? (per ml). En als er 3 ml sperma was, dan is het totaal aantal zaadcellen toch 3 x 1e6 = 3 miljoen, of ben ik nou helemaal gek? Ik snap er niets van, en ik wil het zo graag snappen....

Ik voel me ongelooflijk onzeker... geeft de gyno nou een verkeerde uitleg over de uitslag, of jij, of ik? ik SNAP er niks van, die KLOTE cijfers. Heb net geprobeerd STAR te bellen, die die test doen, om te vragen wat de cijfers betekenen. Krijg je zo'n miep aan de lijn die zegt dat alleen de huisarts dat direct kan vragen aan de klinisch weetikveelwat bij STAR. 'Maar die is er nu toch niet, dus kan nu sowieso niet.'

Ik word er gek van.. ik wil gewoon weten hoe ik dat ()@#)(@# formulier nu met 100% juistheid moet lezen. Wat is die 125? Waarom staat er nergens het woord 'concentratie' op het formulier? etc... echt totaal gekmakend dit...

20. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Als 1e6 miljoen is (dus ook 1 miljoen...) en er staat op het formulier NIETS voor die 1E6ml, dan is het toch 1 miljoen? ARGH!

Deel Deze Pagina