Mijn zoontje is 7 weken en vindt buikslapen prachtig. Hij kan dan dus zo 2 uur vertrokken zijn terwijl t op z'n rug of z'n zij (met zon kussen) hooguit 30 minuten is en dan paniek. We hebben het al wel vaker in de box geprobeerd en hij is super sterk en kan prima draaien. Als t m niet zint laat ie zich horen en ik zal hem nooit laten huilen. Snachts gaat t goed op z'n rug. Heeft vannacht bijna de nacht doorgeslapen (trots!!). Mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen met buikslapen en zijn er nog tips?
Toevallig las ik dit net (nav van het overlijden van een kindje van een forumlid) Wiegedood Ik zou toch proberen om hem op z'n rug te laten slapen en anders het cb bellen en vragen wat wijsheid is.
Mijn zoontje sliep ook vanaf 2 maanden dag en nacht op zijn buik. Voor de 2 maanden soms overdag al, hij sliep dan duidelijk beter. We hebben eerst nog inbakeren geprobeerd, maar ook dit werkte maar kort. Had dezelfde problemen als jouw zoontje, heel slecht tot niet slapen overdag en om de haverklap wakker. Raakte daardoor over vermoeid en zo kostte het nog meer moeite om in slaap te komen, daarom er toen voor gekozen om hem op zijn buik te leggen. Zijn nekje is vanaf de geboorte al vrij sterk, hij draaide zelf netjes zijn hoofd steeds in zijn slaap.
Oohh haha ik miste even dat het 's nachts goed gaat op z'n rug. Dan zou ik hem overdag lekker op zijn buik leggen en gewoon regelmatig bij hem gaan kijken. Wij hebben een babyfoon met camera en dat vond ik toen wel erg prettig, hoefde ik niet steeds naar boven te lopen om te kijken of t nog goed ging, als ik het geluid even erg hard zette kon ik zelfs horen of ie nog adem haalde
Lekker op zn buikje laten slapen dan overdag, hier sliep hij na een week al op zn buik...omdat hij anders gewoon weg niet slaapt. Zelfde geld voor zn zus en vader, misschien zit het er gewoon een beetje in?
Er zijn naast buikslapen nog een aantal belangrijke factoren die kunnen zorgen voor wiegendood. - rokende ouders (vooral binnenshuis is een probleem) - volledige flesvoeding geven - (bij borstvoeding) gebruik van verdovende middelen/slaapmiddelen - onveilig bedmatriaal (dekbedjes, knuffels in bed etc) - jongentje zijn (ja echt waar!) - te weinig toezicht (dus op eigen kamertje) .. als je daar allemaal niet aan voldoet, is het minder gevaarlijk, want eigenlijk is het bijna altijd een combinatie van factoren, maar buikslapen blijft verreweg de grootste risicofactor.
Hier ook vanaf 3 mnd dag en nacht op z'n buik! Ik was dood op van het slepen dag en nacht met m'n zoontje! Hij wilde alleen bij mij liggen of op z'n buik! Ik kon niet eens meer naar de wc, dan begon hij meteen te huilen op z'n rug! Nu op z'n buik, slaapt hij gemiddeld 2 uur per slaapje overdag en heb ik ook weer tijd voor m'n andere zoon! Ik ga regelmatig even een prikkel geven(aai over z'n bol oid) en heb een aerosleep en babyfoon met camera!
Hier ook een buikslaper. Ook s nachts anders slaapt hij niet. vanaf 8 weken al. En zoals hierboven beschreven ook een babyfoon met camera en aerosleep.
Hier allemaal na de kraamweek op hun buik met een normaal matrasje trouwens Ik vind persoonlijk dat buik slapen niet verschrikkelijk gevaarlijk is zoals ze soms doen vermoeden maar dat bij wiegendood veel meer dingen meespelen, en dan alsnog blijft het vaak onduidelijk. Ik zorg er gewoon voor dat ze niet te warm liggen en dat er sprake is van voldoende ventilatie. Hier sliepen ze simpelweg niet op hun rug of zij, en dan raken ze oververmoeid wat ook weer gevaarlijk is wat betreft wiegendood.
Dat van die verdovende middelen geldt net zo goed bij flesvoeding, het gaat om het samen in één bed slapen en minder alert reageren. Niet dat je kind via de borstvoeding verdovende middelen binnen krijgt want dat is niet zo. Een risico van buikslapen is ook dat je baby de warmte niet kwijt kan. Het is niet alleen dat ze met hun neus in het matras komen te liggen.