Hallo, Ik heb eigenlijk 2 vragen / probleempjes; Onze dochter van 21 maanden wil alleen maar de 3 maaltijden nuttigen als ze iets heeft om mee te spelen. Dit hebben wij haar helaas zelf aangewend ben ik bang, maar nu willen we daar vanaf. Natuurlijk hebben we al wel geprobeerd om dus geen speeltje te geven maar het gevolg is een brulbui die heeeel lang aanhoud en ook dat ze niets eet maar na 30mn natuurlijk wel trek heeft. En dan zijn wij alweer klaar met eten. Het volgende is dat we altijd om de dag hebben afgewisseld met zoet en hartig broodbeleg. Helaas wil ze nu al een tijdje alleen maar zoet beleg en als we er hartig op doen, dan eet ze alleen maar de korsten. Ik zou het zelf wel prettig vinden als ze toch niet iedere dag alleen maar zoet op de boterham eet maar als ik verschillende soorten hartig probeer zowel smeerbaar als bv plakje kaas of worst, dan wil ze het nog geen eens meer proberen. Wat kan ik hier het beste aan doen doen om het eten toch gezellig en juist niet al te dwingend te maken / houden? Groetjes Natascha
Adem halen en je er niet druk om maken. Wees godse blij dat ze eet! Onze peuter at als baby prima en nu is alles vies en gaat er met pijn en moeite in. Een klodder appelmoes helpt vaak heel goed om over haar eten te doen en ondanks dat het misschien niet zo gezond is kies ik dan toch voor "als ze maar eet" Gaat vanzelf allemaal over en komt allemaal echt wel goed. Als ze 18 is zal ze niet meer met speelgoed aan tafel zitten,.
En anders een lepel in haar handen geven. Werkt hier heel goed. Hij eet er niet mee, maar gewoon met zijn handen ( of ik voer hem, ligt eraan wat het is). Maar zodra hij niets in zijn handen heeft wil hij niet eten. Dus die lepel is perfect.
Hier wisselt het. Als ontbijt krijgt hij pap dat voer ik hem nog ivm kliederbende, maar goed dan wil hij vaak ook een speeltje hebben. Meestal een leeg potje van de Sudocrem met 2 blokjes die erin passen en hopla hij eet zo lepel na lepel.. Bordje meestal aardig leeg.. Als lunch eet hij een boterham daarbij zeurt ie meestal niet om speelgoed dus dat laten we maar zo, soms prikt hij zelf brood aan de vork en soms laat hij het mij doen, net erna wat hij wil. Overigens hier alleen maar zoet beleg op brood, hartig moet ie echt niet dus prima, dat veranderd vast wel een keer en anders maar niet.. En avondeten eet hij tegenwoordig helemaal zelf, dus heeft hij geen behoefte aan een speeltje.. Wel staat Sesamstraat altijd aan, wij eten altijd rond half 6 en ik baal echt dat dat Sesamstraattijd is, maar hij vindt het zo leuk dat we hem dat maar laten kijken. Ondertussen eet hij ook wel door, dus wij vinden het prima. Na Sesamstraat gaat de tv gelijk weer uit en eet hij ook zonder problemen verder. Ik zou dus zeggen als jij er geen probleem mee hebt, lekker zo laten
Hier een van bijna 20 maanden die ook afleiding nodig heeft om te eten. Eten is gewoon niet interessant genoeg voor haar. Gaat vanzelf over, niet te zwaar aan tillen hoor!
Wat betreft het beleg: ik zou haar gewoon laten kiezen tussen een paar soorten beleg. Gewoon waar ze op dat moment trek in heeft. Zo kies jij zelf toch ook je eigen beleg? Ik maak geen onderscheid tussen hartig en zoet en m'n peuter ook niet. Soms heeft ze zin in worst en soms in hagelslag. Dit wisselt per dag. Maar soms is het een week lang hagelslag. Nou prima hoor. De week erop kan het zo weer een week kaas zijn.
Gewoon loslaten en lekker laten gebeuren. Als ze weer wat ouder is dan kun je weer meer duidelijk maken en kun je zoiets wel weer afwennen.