Ohh ik weet t ff niet meer hoor! Mn zoontje wordt eind van de maand 1, en hij is nu 82cm bij 11,5 kilo. Flinke kerel dus.. Na mijn mening eet ie echt veeeel en hij komt nu bijna anderhalve maand snachts en dan gaat ie niet eerder slapen als ik m een fles heb gegeven.. heb van alles geprobeerd.. water, diksap, bij me nemen, niks helpt hij wilt echt alleen de fles. Soms slaat ie een paar dagen over en slaapt ie wel door of dan hoef ik alleen zn tut erin te doen. Hij krijgt sochtends een papflesje , pap uit bord lust hij niet. Brood wilt ie ook niet sochtends. Daarna krijgt hij 2 stuks fruit met diksap. Smiddags een of twee broodjes & flesje melk 150 of 180 ligt aan de hoeveelheid brood. Dan slaapje en na het slaapje krijgt ie tussendoortje, koekje oid, soms wel 2 met diksap. Avondeten ; hij eet gewoon met ons mee. Aardappel/pasta/rijst & griekse of volle yoghurt als toetje en diksap. En dan een fles van 250ml met pap. Hij presteerd t soms dat hij nog huilt nadat ie op is... als ik een half uur nog 90 bij maak drinkt hij het gewoon op en gaat slapen. Hij spuugt 0,0 uit... Hij slaapt rond 19.00/19.30 en word snachts 1 of 2 of soms 3x wakker. Moet ik hem toch dwingen brood te eten sochtends? Ik heb t idee dat ik hem de hele dag volprop. Iemand tips ofzo? Bedankt alvast
Hoeveel schepjes doe je smorgens van de pap? Misschien geen koekje smiddags doen en iets wat meer vult?
Ik gebruik een nutrilon schep en daar doe ik 3 van en nog 2 scheppen jbpm omdat hij eerst reflux had, en als ik het nu niet geef versikt ie zn eigen omdat ie t gewend is. Ik gebruik overigens nutrilon standaard 3. Hij lust ook gewone mek.
De richtlijn is; Jij bepaalt wat hij eet, hij bepaalt hoeveel. Als hij in de ochtend nog echt geen brood wil, dan maar een fles pap. Je kan kijken of er iets anders wel in gaat en af en toe eens brood proberen. Bijvoorbeeld na een kleinere fles pap of melk. Sommige kindjes hebben op jonge leeftijd gewoon te weinig geduld om brood te eten. En als hij snachts nog een voeding nodig heeft en geen water accepteerd, waarom jezelf en hem pesten? Gewoon een fles geven. Hou er alleen wel rekening mee dat het advies voor melk (zuivel) met 1 jaar op 300 ml ligt. Daarin krijgt hij nu te veel. Papfles + 150/5 of 180/6 + griekse yoghurt of volle yoghurt + 250 ml pap + 's nachts. Dus ik zou denken dat hij boven de 750 ml zit? Kijk naar wat voor hem noodzakelijke momenten zijn. Als ik zo lees zeg ik; ochtend (pap), avond (pap) en nacht. En schrap de rest, zelfs dan zit je waarschijnlijk al over de 300ml maar dat kun je later oppakken. Geef voor de rest water/thee/evt diksap. Fruit mag je gewoon geven, brood kan je ook gewoon geven en groente ook. Als toetje kan je ook bijv nog wat fruit geven. Want en yoghurt en pap is wel dubbel. Dat hij wat meer eet is opzich niet direct een probleem, als je erop let dat het de gezonde dingen zijn en niet te veel melk. En stukjes eten geeft eerder een vol gevoel dan vloeibaar eten. Dus die pap vult minder dan brood. Dus in die zin niet vreemd dat hij wat meer wil.
Ik zou de fles bij de lunch in ieder geval weglaten. Drinkt hij alleen diksap en melk? En waaruit? Als je de fles afbouwt en het uit een andere beker geeft op de momenten overdag, gaat hij misschien ook minder drinken. Misschien is het verder een idee om 's ochtends de papfles te halveren, dan heeft hij wel een start zodat de ergste honger weg is en misschien daarna ook het geduld voor een boterham? Als een toetje een vast onderdeel is van jullie maaltijd, zou ik dat wel blijven geven, maar dan gewoon niet teveel. En dan zou ik toch proberen om de avondfles wat te verkleinen, want die klinkt wel erg groot. Maar je zegt dat hij niet minder accepteert, en als je hem ook nog wat te eten geeft ervoor, misschien een cracker of wat rauwkost? Hoeveel tijd zit er tussen de avondmaaltijd en avondfles? Ook hier heb ik trouwens afentoe het gevoel dat mijn dochter de hele dag door wilt eten, maar zij is zo'n 10 cm langer dan je zoon (ook 10 maanden ouder ) en veel lichter. Wel krijgt ze veel minder zuivel, maar dus meer vast voedsel. Ik kan hier echt merken als ze groeit, want dan is het echt zo'n bodemloze put .
Je zou als middagtussendoortjes iets voedzamers kunnen geven. Een eitje bijvoorbeeld of avocoado, evt een boterham, dit vult meer dan koekjes. Of gewoon nog één of twee stuks fruit. Of courgette, aardappelpannenkoekjes als tussendoortje, courgette, aardappel raspen, gebakkken ui en knoflook erdoor, twee eitjes en dan husselen en bakken. Je zou op de ochtend eens havermout kunnen proberen. Is iets dikker dan gewone pap, evt met stukjes banaan erdoor. En dan gewoon zelf met de lepel laten eten, oefening baart kunst. Even laten opstijven nadat het heeft gekookt. Maar je kan er ook voor kiezen om hem eerst gewoon pap met de fles (iets minder) te geven en dan daarna een broodje te geven. Hier is roggebrood ook een grote hit, gewoon kaal of met boter erop.
Ik ga morgen beginnen met de helft minder fles en dan een broodje! Kijken of het werkt. Afgelopen nacht heeft ie doorgeslapen maar wel weer 310 aan fles op voor t slapen gaan.... hij krijst alles bij elkaar niet normaal als k het niet geef. Morgen eens ff dit proberen!
Lastig. Lijkt mij dat hij niet echt honger kan hebben, maarja ieder kind is natuurlijk anders. Mijn jongste is nu 10 maanden en zit al sinds een paar weken nog maar op 2 flessen. Ik denk dat je in ieder geval de fles bij de lunch eraf moet halen en die vervangen voor thee of water. Hoe is het vanmorgen gegaan met een halve fles?