Hoi meiden. Ik weet dat ik eigenlijk niet mag vergelijken met andere kindjes, maar zou graag toch even willen zien wat jullie kindjes konden of kunnen met 11 maanden. Zodat ik me misschien wat minder druk maak om mijn zoontje. Alvast bedankt voor het antwoorden Even een aanvulling waarom ik twijfel. Ons ventje is met 6 maanden bij de neuroloog geweest ivm zijn hoofdje, en toen zei de neuroloog dat hij fysio nodig had omdat hij nog slap in zijn banden zat. Nu 5 maanden later intensieve fysio en ik doe ook veel met hem komt hij niet vooruit. Hij loopt op dit moment dik 3 maanden achter en zit op de traagste kinder lijn van 8 maanden. De fysio heeft ook het idee dat hem iets tegen houd terwijl hij zelf heel graag vooruit wil. Ik heb al een dochter en die was heel vlug met alles dus dat valt niet te vergelijken. Volgens de fysio zijn over het algemeen de jongens wat trager met de ontwikkeling. En aangezien dit mijn 1e knul is 22 november moeten we naar de neuroloog en dan zal hij Mitchell weer beoordelen en evt verdere onderzoeken gaan doen mss. Naar spieraandoeningen enzo. Nog een aanvulling: Hij zegt nog niks, alleen wat kraaigeluidjes. En hij kan nu als enige tijgeren (trekt zich vooruit met zijn armen maar ligt wel plat op de grond) en hij kan als ik hem neerzit onstabiel zitten. Maar zodra hij zijn hoofd omdraaid ofzo valt hij al om.
joh, elk kindje is anders en doe het allemaal op hun eigen tempo! Waarom maak je je zorgen als ik vragen mag? Ons zoontje kon met 10,5 maand lopen, dus wat 'daarvoor komt' ook al op vroege leeftijd (kruipen 6,5 maand, optrekken 7 maanden, zitten 7 maanden, langs tafel/bank lopen 8 maanden, paar losse stapjes met 9 maanden en echt goed lopen met 10,5 maand) Ons ventje was een hele snelle!
hier een kindje wat tot een jaar grof motorisch niet zo vlotjes was volgens mij. Met 11 maanden kon ze net optrekken en een beetje over de grond kruipen. Om even het vervolg in kaart te brengen: 12 maanden: langs iets lopen, goed kruipen (met buik van de grond) 13 maanden: los lopen. (had ik toen nooit verwacht hoor)
Mijn meisje was niet zon vlotte, ze kon tijgeren met 11 maanden en ik geloof ook dat ze net een maandje zelfstandig kon gaan zitten. Edit: oww met 20 maanden kon ze pas los lopen, maar ze is perfectionistish. Ze kon het gelijk heel goed, geen gewankel niks. Ze is ook nog nooit hard gevallen ofzo.
met 11 maanden liep ze los, at ze zelfstandig stukjes van bepaald voedsel, speelde ze zelfstandig een uur lang. Als ze zin had! In tegenstelling komt haar woordenschat niet verder dan papa en mama en slaapt ze nog steeds niet door. ieder zn eigen ritme .
Mijn zoontje toen liep toen langs de meubels zat zelf speelde leuk en verder weet ik het niet meer is echt te lang geleden. Met net 12 maanden zetten hij zijn echte stapjes los en liep daarna met gemak. Dochtelief is bijna 9 maanden kruipt trekt zich op zit op haar knieen wil zitten kan ze wel maar ik moet haar nog in zit zetten maar omdat ze gelijk in sta stand gaat heeft ze geen behoefde zelf aan zit stand snappie nog haha. Eet zonder tanden kiezen goed stukjes eet bijna helemaal met de pot mee en is super bewegelijk, Ze klets iets soms mama dat is duidelijk te verstaan en tata is papa. Denk wel dat ze met 11 maanden loopt als ik nu naar haar ontwikkeling kijkt. (Los bedoel ik dan)
dat is ook helemaal waar, mijn meisje kon pas met 9,5 maand zitten, waar veel kindjes dat al met een maand of 6 konden. Maar ze had toen wel al een woordenschat van heb ik me jou daar. (is dit brabants) Nu ook, ze klimt en springt allemaal nog niet zo handig, maar kan wel 3 en 4 woordzinnetjes vloeiend praten. Het komt ergens vandaan zeg ik altijd.
hier met elf maand lopen langs alles. zegt pappa mamma oma poes bah dada(daag) nee. maar hij is nu bijna 1 jaa en een maand en doet nog steeds hetzelfde. hij staat nu even stil. dus wie weet maakt die van jou straks ineens een snelle sprong en trekt zich straks op gaat kruipen enz enz ik denk dat het per kind verschillend is en dat het wel goed komt. misschien is hij wat lui hihi
Onze jongste is nu 11 maanden en 3 weken. Hij kruipt, loopt langs de tafel en staat af en toe los (als hij het zelf niet in de gaten heeft). Hij drinkt uit een rietjesbeker en is aan het oefenen met een gewone beker. Hij eet stukken groente en fruit. Hij zegt een paar woordjes: hap, etuh (eten), papa, mama, dag, die (en dan wijst hij erbij). Hij doet mee met sommige liedjes (handjes klappen, armpjes omhoog) Hij wil graag alles nadoen wat ik doe, bijv. tandenpoetsen (hij tikt dan met de tube tegen de borstel en stopt hem in zijn mond) of aankleden (hij legt dan zijn sokjes op zijn voetjes). Dit doet hij wat ik nu kan bedenken.
Mijn dochtertje was altijd heel traag en 'passief' (zo zeiden ze dat bij KDV). Ze ging met 11 maanden zich net een beetje vooruittrekken, met 12 maanden kon ze een beetje kruipen. Met 11 maanden kon ze eventjes loszitten. Ze kon geen enkel 'woordje'of iets dat erop leek zeggen. Na de eerste verjaardag is het razend snel gegaan. Ze is nu 15 maanden en loopt (net) los, kan op de hurken zitten en weer omhoog, kan zelfstandig gaan staan (zonder steun), op en af de bank klimmen, en veel meer. En ze zegt mama, papa, kjaaj (klaar), hoi, daag, bumba en nog wat meer dingetjes. Ik wil jullie situatie niet bagataliseren, jullie lopen niet voor niks bij de fysio. Maar probeer voor je eigen rust wat meer los te laten. Als hij vooruitkomt in de ontwikkeling betekent het al heel wat!
het is natuurlijk absoluut niet te vergelijken, zeker omdat je zelf al verwacht dat iets jullie zoontje tegen houd. Maar uiteraard vertel ik met trots wat onze dochter allemaal kon met 11 maanden (morgen wordt ze 1 jaar!!!!) Kruipen, vliegendsvlug Aan de tafel lopen, bank stoel ect, overal waar maar kan, loopt ook aan 1 handje, woordenschat mama, bah, haije (doei/dag), aaie (paardje/knuffel aaien) zwaait, klappen in de handjes, als je zegt dansen doet ze dansen en zingen dan dreunt ze het melodietje van slaap kindje slaap in haar eigen taal er uit. En begint een klein beetje netter te eten.... de trap kan ze trouwens ook op (wel met mij natuurlijk er bij/achter, ivm mn zwangerschap hoef ik zo minder te dragen. Als ik zo terug kijk, is dit eigenlijk heel erg veel van de laatste maand, dus echt heel snel gegaan in een korte tijd. In ieder geval veel succes met je zoontje!!
Mijn dochtertje is ook niet de snelste. Ze kan tijgeren. Dat doet ze met veel gebrul, gemopper en een boos gezicht. Ze vindt het op de een of andere manier gewoon niet leuk. Ze kan goed blijven zitten, als ze dreigt om te vallen zorgt ze dat ze zachtjes terecht komt. Sinds een week kan ze van liggen naar zitten. Ze is sterk in de beentjes, ze kan zelf staan, maar heeft ondersteuning nodig dat ze niet omvalt.
Carulil snap heel goed hoor dat je je zorgen maakt. En als je dan die berichtjes lees van al die kindjes die heel snel zijn is dat niet makkelijk. Mijn zoontje is nu bijna 11 maanden. Hij kan rollen en teigeren (sinds deze week met beide armen) Hij kan alleen nog helemaal niet zitten, hij valt bijna altijd meteen weer om. Hij lijkt ook wat zwak ik zijn spieren. Wel kan hij een soort van pieken hebben en gaan hij soms op zijn handen/hoofd/voeten staan. Heel leuk gezicht. Hij wil zoveel maar het lukt hem niet. Mijn zoontje word getest op een chromosoomafwijking waar ook lage spierspanning bij past. Gisteren zijn we bij de kinderarts geweest voor controle van zijn longen. Die waren schoon maar hij wilde wel dat Daan gezien word door de fysio van het ziekenhuis. Ik ben nu echt zo trots dat hij zich verplaatst door de woonkamer en hoop dat hij zo zijn spieren goed traint en hij binnenkort kan zitten.
Linda: Oh ik wist niet dat dat ook evt door chromosoomafwijking kon komen. Lijkt me idd wel een grappig gezicht als je kindje op zijn hoofdje staat haha. Mitchell begint al wel kracht in zijn benen te krijgen maar zijn armen niet. Hij wil ook graag kruipen maar zijn armen kunnen zijn gewicht niet tillen. Ben benieuwd wat de neuroloog volgende week zegt, aan de ene kant hoop ik dat hij onderzoek wil laten doen. Zodat we dingen uit kunnen sluiten. Maar goed we zullen het nog even moeten afwachten tot maandag..
hi caruli, meetsal reageer ik niet op dit soort onderwerpen, omdat ik altijd een beetje nerveus wordt van alle mama's die zich 'zorgen' maken terwijl hun kind in veel gevallen alles veeeeel sneller doet dan die van mij heeft gedaan Maar voor jou maak ik een uitzondering Er is duidelijk een een zorg om je zoontje, anders was je niet met 6 mnd nar een neuroloog geweest, dus een achterstand behoort wel tot de mogelijkheden.... Mijn zoon zat met10 mnd, kroop met buik op de grond met 10,5 maand, stond met 11,5 maand en liep zijn eerste losse stapjes met 19,5 maand. Woordjes: spraak is hier een verhaal apart. Taal en taalbegrip is prima, maar mijn zoon heeft een flinke spraakachterstand en mogelijk afwijking. Met 11 maanden zei hij nog bar weinig tot niets.. In ieder geval niet verstaanbaar voor ons (dat is nu nog steeds het grootste probleem; de verstaanbaarheid) Hij is eigenlijk na zijn 2de pas een beetje gaan praten.
Mary: Ja de zorgen zijn niet van de een op andere dag gekomen, de fysio twijfelt en de neuroloog ook.. anders zou ze hem niet willen zien en onderzoeken.. Met 6 maanden hadden ze al een vermoeden blijkbaar. Maar wat jou zoontje deed met 11 maanden das toch best wel wat dan. Hij moet toch nog gecorrigeerd worden op die leeftijd? Mijn zoontje is maar 2 weken te vroeg geboren dus daar ligt het niet aan. Volgens de fysio is het vaak bij kindjes met spieraandoeningen dat ze stagneren op het moment dat ze overgaan van tijgeren (plat op de grond) Naar kruipen dus buik van de grond. Ze vond alles wat Mitchell doet (of eigenlijk niet doet) wel bij die aandoening passen. Mitch tijgert nu meer dan 2.5 maand en er komt geen verandering in ondanks de oefeningen enzo die we doen. Maar goed, ik weet het ook niet.
gemiddeld zitten kinderen met 9!! maanden,die bij 6 maanden zitten zijn dus gewoon vroeg hoor,en bij gemiddeld 15!! maanden lopen ze. maar goed,misschien is je zoontje een beetje onzeker met lopen,of heb jij het hem misschien te makkelijk gemaakt,misschien help je hem teveel (ik had dat bij mijn zoontje namelijk,hij hoefde niets te doen,ik gaf alles aan,verlegde hem als hij ergens niet bij kon etc) mijn dochter zat net iets voor ze 9 maanden was en ze is nu net 1 en loopt langs de tafel. ik denk dat het wel goed komt met hem,het kan zo maar zijn dat hij straks opeens als een speer gaat
Ik ga niet melden wat mijn kids konden daar heb je niks aan. maar wel mijn neefje. die met 11maanden op t cb kwam en mega achterliep. ze wilde hem fysio geven. hij had nog moeite met los zitten. nu is hij 15 maanden en heeft ALLES ingehaald! zonder fysio of iets. hij kan inmiddels lopen en doet t super. dus.. wat ik wil zeggen. geniet van m t hoeft niet altijd wat te betekenen.
Is deze reactie voor mij bedoeld? Zo ja: Het is de bedoeling dat hij het zelf gaat leren, en hij krijgt fysio en oefeningen, dus nee ik help hem niet. Anders leert hij het nooit Ik hoop ook van harte dat er niks met hem is en dat hij uiteindelijk de achterstand inhaald. Maar zou wel graag willen dat ze de andere dingen dan uitsluiten zodat ik me niet zo druk meer maak. Je gaat toch aan jezelf twijfelen als meerdere mensen het niet meer vertrouwen.. en denken dat er misschien wel wat is. Maar goed ik probeer wel positief te blijven al is dat af en toe toch echt wel moeilijk..