11 maanden en wat kon/kan jou kindje nu?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Caruli, 11 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Johannal

Johannal Fanatiek lid

28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    Ik dacht ik reageer ook maar even want mijn zoontje is nu precies acht maanden en dat is naar ik begrijp de gecorrigeerde leeftijd van de jouwe... toch? Volgens mij is Seph heel standaard in zijn ontwikkeling, praten vind hij denk ik leuk dus dat doet hij wat meer, waarmee ik niet wil zeggen dat hij daar beter in is want dat weet ik niet.

5,5 maand rolde hij zich naar zijn buik (op vakantie twee weken lang- bij thuiskomst weer twee weken niet)
    6,5 maanden weer rollen naar de buik
    7 maanden terugrollen (maar dit doet hij bijna niet hij blijft gewoon lang op zijn buik liggen)

8 maanden hij zit nu heel af en toe 'los' dan zit hij tussen mijn benen op de grond en komt hij wat naar voren zodat hij niet meer tegen mij aan zit. En van het weekend heeft hij 1 x 2 seconden los gezeten zonder mij om daarna meteen opzij te 'vallen'. Ik was nieuwsgierig hoe het zou gaan maar wil het nu niet verder stimuleren.

8 maandan praten: prrrrrr mamamamama papapapa kukukuku stustustu diediediediedie tietietie tietuh tietuh(hahahaha) eeeeeee puhpepuhpe oeaahoeaawaaah brabbel brabbel enz.

Doorrollen, tijgeren, optrekken wat dan ook doet hij nog allemaal helemaal niet. Hij geniet meer van de dingen die hij wel kan. Lekker liggen en een boekje kijken of een speeltje honderd keer van de ene in de andere hand pakken en dan gooien... en hij kijkt heel veel, gewoon mij observeren.... ik denk dat ieder kindje zo zijn talent is en dat het ene kindje snel is in de grove zichtbare ontwikkeling (rollen, kruipen, staan lopen enz) en een ander in een kleinere minder zichtbare ontwikkeling (tussen de oortjes)...

Maar ik geloof je wanneer je zegt dat je je toch zorgen maakt. Ik hoop dat er achter komt wat het evt kan zijn en dat je mannetje zijn achterstand snel inhaalt. Vind je het moeizaam dat je vragen krijgt in de zin van "loopt (of wat dan ook) hij nog niet?? nou die van die en die die lopen al wel hoor!". Lijkt me heel vervelend voor je.

2. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Nee hij hoeft niet gecorrigeerd te worden, maar de fysio houd een score kaart bij van wat hij allemaal kan, en op die grafiek komt hij uit op de leeftijd van 8 maanden en categorie traagste kinderen.
    Dus hij loopt nu dik 3 maanden achter op zijn ontwikkeling. Hij doet nu de dingen wat een kindje van 8 maanden kan.

3. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Caruli die zorgen kunnen alleen weg genomen worden als je duidelijk hebt. Een moeder voelt heel goed als er iets is mijn haar kindje.
    Bij Daan heb ik toen hij een maand of 4 al gezegt dat het me niets zou verbazen als hij een handicap zou hebben. Mijn moeder zij dat zelfd ook. Ik weet niet wat het is hij kijkt zo suffies uit zijn ogen. Hij was toen heel erg slap in zijn spieren. Vond alles wel goed wat we met hem deden.
    Nu begin ik weer wat hoop te krijgen nu ik ondeugende oogjes zie als hij richting de gordijnen teigert. Heerlijk gezicht is het. Vanmorgen heb ik hem weer even laten zitten tussen mijn benen. Wat me opvalt is dat hij met een bolle rug zit en zijn beentje niet gestrekt zijn. Hij valt binnen 2 sec om tenzij hij ergens op gefocust is dat zit hij is langer voordat hij omvalt.
    Daan heeft een palatoschisis (zachte gehemelte en huig zijn gespleten) daardoor werden wij doorgestuurd naar de klinisch geneticus. Zij heeft hem onderzocht en het viel haar op dat Daan amandelvormige kleine ogen heeft een brede neus. Dat icm de achterstand in zijn ontwikkeling (kwa mondmotoriek loopt hij ook achter) en de 2 vaten die ik in mijn navelstreng had tijdens de zwangerschap. Doen ze een chromosoomonderzoek. Specifiek op 22Q11 deletie ook wel VCF syndroom.

Wanneer mag je naar de neuroloog ?

4. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hier zit Mitchell ook krom met zijn benen gebogen, en hij leunt dan met zijn handen tussen zijn benen voor zijn evenwicht.
    Mitchell begint nu ook intresse te krijgen in zijn omgeving, maar ze denken dat dat komt door zijn oogaandoening. Hij heeft slecht gezien en nu merk je dat het zicht een stuk beter is, zoekt nu echt contact met je enzo. Vroeger keek hij dwars door je heen..
    Wij mogen maandag naar de neuroloog, zullen we de dag wel kwijt zijn. Tis in Rotterdam moeten er om kwart voor 1 zijn. Dus eer dat we terug zijn is het eind middag denk ik..

5. Johannal

Johannal Fanatiek lid

28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    Ah zo. Nou ik hoop dat je er uit komt hoor. Succes maandag.

6. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    En doet hij zijn handjes uit zichzelf tussen zijn benen om te steunen. Ik probeer het wel eens maar hij snapt niet dat het zinvol is en gooit zichzelf dan naar achteren. Wel merk ik dat hij eraan toe is te gaan zitten. Spelen word zoveel leuker als je kan zitten en met 2 handen speelgoed kan ontdekken. In de box vind hij er niets aan. Hij heeft amper ruimte om te spelen. Hoe is dat bij Mitchell kan hij zichzelf nog goed vermaken ?

7. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Mitchell kan zich niet in de box vermaken, hij word te groot. Hij is het echt na 5 min weer zat..
    Hij gaat wel zelf idd met zijn handjes tussen zijn benen zitten.
    Het zou idd leuker zijn voor ze als ze zelf kunnen zitten en lekker spelen enzo. Dan word hun wereldje ook wat groter he.

Vandaag komt de fysio weer, even wat oefeningen doen en de brief voor maandag doornemen, vind het wel fijn dat ze achter ons staat en eerlijk is geweest tegen ons.

8. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Wij hebben vandaag totaal onverwacht al een telefoontje van de klinisch geneticus gehad. Daan heeft niet het VCF syndroom. Wel zijn er 2 anders afwijkingen gevonden. Waarvan ze niet zo goed weten wat het inhoud. Nu moet wij allebei bloed af laten nemen en gaan ze kijken of wij een chromosoomafwijking hebben.

9. kiddie

kiddie Niet meer actief

Hier rollen rug/buik buik/rug en zitten. (ook los, met 8 mnd)

Thats it.

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Bij de eerste was ik ook wel bezig met wat hij allemaal al kon (en vooral wat niet...).
    Nu heb ik dat helemaal niet. Voor mijn gevoel is Stijn een beetje een luiwammes..maar wel een heeeeeeele gezellige :D
    Ik bied hem voldoende afwisseling aan en hij doet waar hij zin in heeft. Ik praat normaal met hem, teut, zing etc. Je moet wel met een grote broer ... en hij doet lekker waar hij zin in heeft.

Bijna 11 mnd
    Zit los
    Gaat van zitten op buik
    Trekt zich op (met een pietsie hulp)
    Kruipt..nee, schuift over de grond
    Zegt soms mama, brabbelt verder (vooral blazen met een hoop nattigheid haha)
    Zwaait heel soms

Geen idee of dit "normaal" is... Ik vind het prima.
    Woensdag naar CB, eens zien of zij er ook zo over denkt :D

11. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    nee niet voor jou bedoeld hoor,gewoon een meedenkertje in het algemeen....;)

ik deed dat daarom zeg ik het!

12. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    Onze zoon heeft de hele zwangerschap in stuit gelegen zonder zich 1x te draaien, en een draaipoging baatte ook niet. Uiteindelijk is hij met een geplande ks geboren.
    Hij is morgen 10 maanden oud.
    Hij heeft altijd een hekel gehad aan draaien en doet dit nu nog zelden, misschien 2x in de week.

Hij kan sinds een maand zelfstandig zitten. Valt heel af en toe nog om, maar dat is meestal als hij moe is of als hij het zitten moe is. HIj begint wat te steunen op zijn handjes.

Als ik hem help met op de buik rollen komt hij nu pas echt goed omhoog, maar dan nog niet lang. Na een minuut of 5 legt hij zijn hoofdje weer op de grond en is gefrustreerd.
    Als ik hem op een gladde vloer leg tijgert hij in de rondte, maar vooruit of achteruit komt hij nog niet.

We lopen bij een fysio die ons tips geeft hoe we hem kunnen stimuleren, en ze vertelt over draaiend spelen, oppakken, enz. Nooit iets gezegd over te slappe spieren, hij zou juist heel sterk zijn. Heeft er alleen geen zin in. Als ik speelgoed buiten zijn bereik leg, dan speelt hij toch niet? Vindt hij net zo gemakkelijk.

Woordjes zeggen doet hij nog niet, maar hij brabbelt wel veel verschillende klanken.

Ik denk dat het niet-draaien een 'familiekwaal' is. Mijn nichtjes hebben ook heel weinig gedraaid maar zijn verder geheel normaal motorisch ontwikkeld.
    Zij liepen pas met 18 maanden, ikzelf pas met 19 maanden. We waren allemaal bilschuivers en geen kruipers....

13. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Linda: Jee gelukkig heeft hij het VCF syndroom niet, maar wat dan wel?
    Raar dat ze 2 dingen hebben gevonden maar niet goed weten wat.
    Spannend hoor.
    Wanneer krijgen jullie nu verdere uitslagen?

14. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Hij heeft een deletie van chromosoom 12 (hij mist een stukje) en hij heeft een stukje dubbel van chromosoom 5. Ze weten nog niet zo goed wat dit inhoud. Als ze de uitslag van ons bloed hebben worden we gebeld.
    As dinsdag hebben we een afspraak bij de fysio in het ziekenhuis. Dit wilde de kinderarts.

15. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Spannend hoor, laat je even wat weten als je de uitslag hebt?
    En wie weet kan de fysio in het zh nog nuttige tips geven.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hij is nu net een jaar, maar ik weet nog wel wat hij een maand geleden kon.

Kruipen (eerst tijgeren, toen echt kruipen), zelf gaan staan tegen de tafel, bank, mijn been. 'Brug' maken (op handen en voeten staan).
    Rond tafel lopen (zijwaards), slokjes nemen uit een bekertje (maar dat gaat nog niet helemaal goed), zelf zijn boterhammen opeten (in stukjes natuurlijk!) en ook stukjes banaan. Hij zei nog niet echt papa en mama, als twee-lettergreperige woorden, maar wel mamamama en papabababa. Hij zei ook 'bouw' tegen bal, maar dat doet ie nu niet meer. :( Hij brabbelt wel heel veel. Veel verschillende geluidjes en ook veel variaties in toon en volume. Vooral als er gezellig gekletst wordt, dan wil hij meekletsen. Hij wil zelf tandenpoetsen (wat dus nergens van terecht komt ;)).

17. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Julia kan ook niet veel, maar ik heb nooit van het cb gehoord dat ze fysio moet.

Ze kan rollen van buik naar rug en andersom maar doet het nauwelijks. Ze heeft nooit door de kamer gerold!
    Zitten kon ze met 8 maanden, achteruit tijgeren met 10 maanden, vooruit tijgeren met 11 maanden en verder niets. Dus niet optrekken, niet kruipen! Ik laat haar weleens staan en dan staat ze stevig op haar voeten en kan ze 5 minuten staan. (ik zit wel achter haar omdat ik bang ben) Ook "lopen" we, maar ze hangt verschrikkelijk in mijn handen.
    Ik maak me ook weleens zorgen, maar nogmaals niemand heeft ooit tegen mij gezegd dat ze fysio moet.

18. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    @dds: eigenlijk doet jouw kindje precies hetzelfde als de mijne. Wij lopen wel bij de fysio en die zegt dat hij gewoon wat langzamer is, maar dat alles verder in orde is.

19. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    SuLa: Maar jou kind is bijna 2 maand jonger....waarom lopen jullie bij de fysio?

20. Humbly89

Humbly89 VIP lid

15 apr 2008
    9.715
    3.151
    113
    Vrouw
    Met 11 maand kon Liam;
    2 maand van buik naar rug draaien
    3 maand van rug naar buik draaien
    6 maand tijgeren
    8 maand zelf zitten en staan