Tot voor kort sliep Jasmine zonder problemen. Zij ging zonder moeite 's avonds om 19.00 naar bed en sliep dan tot de volgende dag ca. 7.00/8.00. Nu, sinds een week of 2, wil ze 's avonds niet meer gaa slapen. Zodra ze haar bedje ziet, begint ze al te huilen. Dit huilen gaat al snel over in krijsen, waarbij ze helemaal overstuur raakt. Zelfs als ze heel erg moe is lukt het haar op 1 of andere manier niet om in slaap te vallen. Vaak valt ze pas rond 21.00/21.30 in slaap. Verder is het tegenwoordig normaal dat ze middag in de nacht huilend wakker wordt en niet meer wil slapen. Ze wil dan alleen nog maar slapen als ze bij papa en mama is. Zou dit kunnen komen door verlatingsangst? En heeft iemand een tip wat ik hier aan kan doen?
ik heb precies wat je omschrijft s middags. hopeloos is het. hysterisch wordt hij. s avonds gaat het gelukkig ( nog) goed. heb egen tip voor je helaas.
Dit is inderdaad verlatingsangst en past precies bij haar leeftijd. Wat je zou kunnen doen is de 5 minuten-methode. Dus haar naar bed brengen en elke 5 minuten even terug gaan om haar te troosten met een aai over haar bol en haar zeggen dat jullie er echt nog wel zijn en dat ze lekker kan gaan slapen. Het is even volhouden en het kan zelfs wel wat uurtjes in beslag nemen, maar bij onze oudste dochter heeft dit destijds prima gewerkt. Elke avond huilde ze korter en uiteindelijk sliep ze na 3 dagen weer normaal in. Ze moet gewoon even doorkrijgen dat jullie echt niet weg zijn en altijd weer terug komen.
Dit lijkt idd veel op verlatingsangst. Onze meid had er rond die leeftijd ook wat last van. Om 19.00/19.30 naar bed en binnen no time gillen en krijsen, en ook pas rond 21.30 gaan slapen. Gelukkig heeft dit bij ons maar een weekje geduurd. Echt tips heb ik niet voor je, dan die 5 minuten methode. En als het krijsen je ff teveel wordt of zo, dan moet je ergens een paar minuten gaan zitten waar je het niet hoort, dat hielp bij mij tenminste, dan zat ik niet zo te focussen op het gehuil en zat ik me niet op te vreten. Ik hoop voor je dat het niet al te lang duurd en dat ze straks weer lekker op tijd gaat slapen.