Hoi allen. Ik heb vandaag samen met mn man het besluit genomen om de borstvoeding voor een deel af te bouwen en te gaan combineren met kunstvoeding. Nu vraag ik me af hoe het dan zit met de vitamine k. Ik weet nl dat het toegevoegd is aan de kv. Moet ik mm meisje nog steeds de drupjes geven? Ze krijgt 7 voedingen per dag. Daarvan straks 3 kv. We beginnen met 120+4 Meer krijgt ze nl niet op.
Volgens mij zeggen ze meestal dat je met de vitamine K kan stoppen zodra je baby meer dan de helft van de voedingen kunstvoeding krijgt. Ik heb ook weleens gelezen dat je kan stoppen wanneer je baby 500 ml of meer aan kunstvoeding krijgt.
Misschien handig om te weten, maar bv en fv combineren op deze leeftijd resulteert vaak in te weinig productie waardoor helemaal moet worden overgegaan op fv. Ik probeerde het met 3 maanden, eigenwijs als ik was, en het ging nog met 2 fv voedingen, maar toen ik nog een fv voeding erbij deed, was het in 1 week gedaan met mijn productie Als je niet volledig wilt afbouwen, zou ik het op zn minst houden op 5 bv voedingen en 2 fv voedingen. Of als je het niet uitmaakt, is dat ook prima. Maar wees ervan bewust dus!
Klopt. Dat gaf cb bij.mij ook aan. Mijn zoontje dronk met 2 maanden in totaal 400cc kv. Toen hadden ze ons t advies gegeven om om de dag te druppelen en langzaam af te bouwen naar die 3 maanden
Bedankt. Ik zal er aan denken. Maar er moet echt iets gebeuren. Mijn lichaam gebruikt op het moment alle energie die ik heb voor de bv. T gaat dus ontzettend goed met ons meisje. Ze heeft maar weinig voeding nodig om zo'n 400gr per week 5e groeien (ok geef zo ongeveer puur slagroom). Maar met mij gaat t niet zo goed. Ik heb echt nergens puf meer voor. Vandaar mijn keuze. Moet toch een beetje energie hebben om goed voor mn meissie te zorgen, voor mezelf te zorgen, het huishouden te doen en eten koken voor mn mannetje. Maar dat trek ik niet...
Huishouden doen? Eten koken voor je mannetje? Je bent nog steeds kraamvrouw hoor! Ik snap het wel, je wilt weer de oude zijn, maar je bent pas bevallen en je hebt chronisch slaaptekort door je pasgeboren baby. Je zou meer kunnen rusten. Ik sliep bijv na de ochtendvoeding lekker met de kleine in ons bed verder tot de 2e ochtendvoeding. Geniet ervan dat dit kan tijdens de verlofperiode. Naast rust zou je mssn ook meer moeten eten, als je lichaam daadwerkelijk zoveel verbruikt aan de bv. Maar meestal wordt de vermoeidheid niet veroorzaakt door de borstvoeding, maar de gehele situatie. Een baby krijgen is niet niks en vergt veel van je lichaam. Vraag dus zelf ook teveel van je lichaam, het moet nog herstellen. Ik denk dat je het daarom niet trekt. Je wilt teveel. Heb je misschien ook veel bloed verloren met de bevalling? Geen ijzertekort?
Ik deed toen mijn zoontje 5 weken oud was het huishouden minimaal, om al mijn energie naar de borstvoeding te kunnen laten gaan, ik vond volledig borstvoeding geven belangrijker dan een mooi schoon huis... Maarja ik ben behoorlijk pro bv merk ik... Maar over je vraag: mijn kraamverzorgster zei dat als je meer dan 500 ml kv per dag geeft, je geen extra vitamine K hoeft te geven.
Hoort dat energiegebrek niet 'gewoon' bij herstellen van de bevalling? Na 4 weken weer alles kunnen doen, vind ik nogal snel, ik ging met 5 weken pas voor het eerst weer even naar buiten... Misschien scheelt het al om 1 nachtvoeding aan je man over te laten? En verder overdag ook gewoon gaan rusten hoor, je lichaam moet herstellen en dat kost energie.
Zonde om je goed lopende bv te verknallen voor het eten voor je mannetje. Mannetje overleeft ook wel effe op soep, omelet en brood hoor. Of andere dingen die weinig energie kosten. Als je nu aan kv begint help je gegarandeerd je productie om zeep! Logisch dat je nergens puf voor hebt. Zeker een eerste is erg intensief. Je moet je draai nog zo vinden. En flesjes... tja, het is lichamelijk minder gedoe maar je moet flesjes maken en wassen en uitkoken en bovendien is het geen optimale voeding. En als er iemand of iets belangrijk is nu dan is het toch niet de voeding van je mannetje of je schone huis maar je kindje. Joh, over een paar weken hebben ze een veel beter ritme, ze eten grotere voedingen en slapen langer en jouw energie komt terug... Totaal geen antwoord op je vraag (ik denk er een reden is dat er geen vit K in baby of bv zit) maar ik wilde het je toch even laten weten. Het komt allemaal goed en wordt alleen maar makkelijker!
Paar opmerkingen: - nee, mijn man kan niet ff een nachtvoeding over nemen of ff oveleven op soep oid. Hij is migraine-patiënt en kan dat dus gewoon niet. Als het mis gaat ligt hij kreperend van de pijn in z'n nest. - ik kan het gewoon niet over mn hart verkrijgen om mn man naast de 40 uur die hij werkt ook nog elke dag te laten koken en het huishouden te laten doen. Dat kan ik gewoon niet maken. - ik ben echt niet de hele dag aan het poetsen hoor! Ik doe dagelijks een klein beetje. Bijvoorbeeld maandag de wc, dinsdag beetje stoffen, woensdag stofzuigen, etc... - ik heb geen chronisch slaaptekort. Dochterlief meld zich in de nacht 1 keer om 4 uur en daarna pas weer om 8 uur. En meestal slaap ik savonds tussen 7 en half 9 nog ff. Dat is dus het probleem niet. Ons meiske is ook heel makkelijk. Huilt weinig en slaapt heel goed. Jullie moeten niet denkeb dat het een makkelijke beslissing geweest is. Ik wil het ook zeker niet helemaal op gaan geven. Daarom ga ik het ook combineren. Ik heb nu 2 dagen 1 voeding vervangen. Ik merk bij mezelf al verschil en ons meisje vind het allemaal prima. Ik ga er nog 1 vervangen (over een dag of 2) en het daar voirlopig bij houden. Ik heb dit topic ook niet geopend om veroordeeld te worden voor mn beslissing. Het nemen van die beslissing was al moeilijk genoeg. Ik jad een simpele vraag endaar heb ik nu antwoord op.
Meid. Ik wil.je toch even een.advies geven. Ik geef zelf ook.bv gecombineert met 2 kv overdag dus geen.verwijt! Maar bouw rustig af. Zorg er echt voor dat er een.week tussen.zit, is echt beter voor je lichaam en.zo kan.je meisje ook rustig wennena aan de combi! Succes!
Idd, niet te snel over gaan op kv, dan heb je enorme kans op borstontsteking en daar kun je echt flink ziek van zijn. Succes!!
We bedoelen het ook niet slecht, maar proberen je idd te behoeden voor het nemen van een beslissing die niet volledig doordacht is. Een beslissing die moeilijk terug te draaien is. Maar het klinkt alsof je er wel degelijk goed over nagedacht hebt, en het zou super zijn als dit voor jullie werkt. Succes!
Thnx, dat hoop ik ook. Merk nu wel al wat verschil dat ik meer energie heb, dus dat gaat helemaal goed komen.