plaatpizza van bladerdeeg gaar krijgen

Discussion in 'De lounge' started by tuc, Nov 13, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik maak regelmatig plaatpizza van bladerdeeg, maar wie doet dat ook en krijgt het goed gaar. Alleen op een rooster gaat niet want dan zakt het bladerdeeg erdoor. Het moet dus op bakpapier op een rooster of op een bakplaat, maar in beide gevallen krijg ik de onderkant niet gaar. Ik weet dat dat kan wanneer de vulling/topping te nat is, maar dat valt best mee: saus (dun laagje, kaas, ham en verschillende soorten groenten)

Wie heeft de gouden tip??

2. ientje

ientje Fanatiek lid

Jun 7, 2010
    2,999
    0
    36
    Volgens mij helpt het al een heel eind als je zorgt dat de oven heel goed heet is als je hem erin doet. Dus als je de pizza bakt op 180 graden, voorverwarmen op 200 en hem er pas indoen als die ook echt 200 graden is!

3. Islah

Islah Niet meer actief

Even alleen de onderwarmte aanzetten of het bakblik lager in de oven zetten.

4. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Eerst alleen de bladerdeeg alvast even bakken zodat het al een beetje gaar wordt?

5. mamsam

mamsam Bekend lid

Mar 25, 2013
    649
    0
    0
    NULL
    NULL
    prik je gaatjes in het deeg? heb je boven en onder warmte in je oven? de bodem wat dunner rollen.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Gaatjes in het deeg nog niet geprobeerd. Volgens mij heb ik geen functie voor onderwarmte...is een combi. En ik zorg idd dat tie goed heet is, stel de temperatuur in en hij geeft een signaal als hij warm genoeg is

7. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik doe de bodem altijd even blind bakken, met gaatjes erin.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Hoelang doe je dat en hoelang afbakken daarna??

9. mamsam

mamsam Bekend lid

Mar 25, 2013
    649
    0
    0
    NULL
    NULL
    als je gaatjes in het deeg prikt dan rijst het minder, en is het dus sneller gaar. blindbakken heb ik nog nooit gedaan, ik maak wel het deeg zelf van bloem...

10. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

Sep 10, 2014
    1,748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Inderdaad gaatjes prikken in de bodem en NIET op bakpapier, want dat houdt extra vocht vast. Als je een natte vulling hebt, kun je kijken of je iets op de bodem kan strooien wat vocht opneemt, zoals (gekruid) paneermeel of bijvoorbeeld seroendeng (pinda met kokos strooisel)

11. yenolah

yenolah Fanatiek lid

Dec 12, 2008
    4,038
    83
    48
    Female
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
  12. mamsam

mamsam Bekend lid

Mar 25, 2013
    649
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik doe het gewoon op een bakplaat met bakpapier hoor.

13. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Dit, ik zet de laatste 10 minuten alleen de onderkant aan

Oh ik lees nu je middelste bericht, dan zou ik m ook blind afbakken.

Share This Page