11 september

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door toerist18, 8 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
  2. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Met haat bedoel ik de vele oorlogen, moorden, en bedreigingen die erbij zijn gekomen.
    Zowel van de westerse als oosterse bevolking(gekleurd, niet gekleurt, gelovig, niet gelovig etc.)....beide hebben haat, beide voelen zich bedreigt.
    Of het normaal nu echt zo andersom is weet ik ook niet hoor....maar dat is een hele apparte discussie hahahaha

3. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    elke, ik snap je denk ik wel. er gebeuren jaarlijks afschuwelijke dingen met soms meer mensen in een keer en die worden amper opgemerkt.

ik denk dat zo'n impact heeft omdat het in amerika gebeurd is, men heeft het van begin tot eind mee gemaakt. dit kwam wel uitgebreid in het nieuws.

ik vind 11 september meer het begin van de afschuwelijke klopjachten van amerika, het bloed dat nav 9/11 gevloeid heeft is vele keren meer dan het bloed dat in de torens gevloeid heeft :(

4. valhalla

valhalla Niet meer actief

Och of een oorlog in Afghanistan of Irak gerechtvaardigd is, of was dat is een heel andere discussie denk ik. Waar de aanslagen vandaan kwamen ook. De samenzweringsverhalen ook.

Ik was toen op vakantie in Kos met mijn man en dolgelukkig, opeens gingen overal tv's aan en zag je vliegtuigen in de twin towers vliegen. Zelf vind ik dit meer indruk maken dan de hongerige kindjes in Afrika, puur omdat ik me met mensen in de westerse wereld, die er het zelfde uitzien enzo, veel makkelijker identificeer. Dat is een wereld die je kent, en waarvan je je kan voorstellen dat die in een keer instort.... Wellicht krijg ik hier commentaar op, maar zo ervaar ik het.

Het is wel bizar dat onze kinderen dat echt niet meegemaakt hebben terwijl het voor veel mensen van 'onze' generatie echt iets als de moord op JFK voor onze ouders....

Het blijft tragisch... om wie het ook gaat. Alleen ben ik eerder geneigd om me verbonden te voelen met een amerikaan (das wel maf) dan met iemand uit Somalië. lk kan me in dat geval eerder voorstellen dat dat mijn man of mijn familie is die daar staat en wat diegene moet voelen....

Wel maf dat het al 7 jaar geleden is...

Toch als je zoiets hoort, dan lijken al je eigen trieste problemen wel totaal irrelevant. Je zal toch meemaken dat een geliefde naar zijn werk gaat en nooit meer terugkomt...

5. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Claartje, idd. Ik ben het helemaal met je eens.

Miekie, ik zou er graag verder op ingaan maar dan gaan we te ver afwijken en er zal ook niemand blijer van worden dus... ;)

6. Elke1984

Valhalla, dat bedoelde ik eigenlijk. Ik vrees dat het voor veel westerse mensen zo aanvoelt...
    Ik ga hier zeker geen commentaar op geven, ik kan er inkomen dat je er zo over denkt, denk dat je zeker niet alleen bent. Wat niet wilt zeggen dat ik er ook zo over denk en dat ik het niet ontzettend triest vind...

7. valhalla

@ Elke, Waarom vind je dat precies zo triest dan?

Jij beschermt je eigen familie toch ook eerder dan anderen? Dat zijn ook mensen en die hebben ook familie... Je kan je eerder voorstellen hoe het voelt dat een naaste overlijdt, dan een oude man in Noordoostgroningen, ondanks dat hij wellicht ook vader, broer, kind en opa van iemand is!

Ik voel me ook meer verbonden met mensen die min of meer hetzelfde zijn, dus een beetje opleiding hebben gehad, die werken, die een ongeveer het zelfde tegen het leven aan kijken... En op iets grotere schaal dus inderdaad met de westerse mensen. En inderdaad, de mensen in het WTC.

En inderdaad een blanke werkende man die uit een kantoorgebouw springt omdat ie weet dat ie dood gaat daarop kan ik eerder het beeld van mijn eigen man projecteren dan bij een Somaliër die een onder een lemen dakje zit met een magere geit ernaast die een taal spreekt die ik niet snap in een land dat ik niet ken in een cultuur die ik niet ken.

Serieus wat is daar zo triest aan volgens jou?

Excuus voor het toch ongelofelijke offtopic verhaal...

8. Sheila82

Sheila82 Niet meer actief

IK vind het ook echt vreselijk.....ook die telefoontjes die zijn opgenomen (dat mensen hun dierbaren bellen om afscheid te nemen.....).echt heel erg......de angst die mensen gevoeld moeten hebben, wetende dat ze allemaal dood zouden gaan.....als ik denk aan dat mijn man mij op zou bellen met zoiets.....echt heel erg..:(
    Er zijn zoveel onschuldige mensen overleden.....en om wat voor reden.....:(

9. Elke1984

Valhalla, ik heb niet datzelfde gevoel wanneer ik die beelden zie als jij. Ik projecteer het leed van die mensen niet eerder op m'n eigen familie dan het leed van zwarte, arme mensen. Ik vind het allebei verschrikkelijk. Wat ik zo triest vind; ik vind het triest dat mensen zich het leed van iemand die er meer uitziet als zichzelf, meer aantrekken... Nogmaals, ik respecteer jouw gevoel hierbij en het is dus ook absoluut niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen of dergelijke!

10. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    elke84 voor alle drama dingen die er gebeuren kun je een apart topic openen dus waarom niet hiervoor? mensen hebben duidelijk de behoefte om erover te praten. ik heb het idee dat jij gewoon zin hebt om hier te gaan discuseren. als jij dit topic onnodig vind waarom reageer je hier dan? (ook dit is overigens niet lullig bedoelt)

11. Elke1984

Mandy, je hebt gelijk. Ik kan hier idd beter niet meer reageren... Ik wil wel rechtzetten dat het écht niet m'n bedoeling was om een discussie te openen! Als ik m'n berichten teruglees, snap ik wel dat het zo overkomt. M'n excuses!

12. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    elke1984 maakt niets uit!

13. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Ik was zoals wel vaker mensen aan het helpen met spullen over zetten van een character naar n andere in Diablo2 waar ik n clan had met ongeveer 60 members.
    Diegene die ik aan t helpen was zei op n gegeve moment van er is iets gebeurt ik ben ff het nieuws kijken.
    En poef weg was hij.
    Dus ik ging met zijn rommel in mn inventory ook maar weg uit de game zelf. Kwam in de chat channel van brave.net en hoorde allerlei dingen waar door ik zoiets had van....ok ga ook maar ff t nieuws kijken.
    Ik zette de tv aan en zapte een aantal channels door..kwam een channel tegen met een of andere rampen film over n vliegtuig en zapte verder...en op het volgende channel was diezelfde film....
    En toen pas drong t door dat t geen film was maar werkelijkheid :confused:
    Mn toenmalige man was in die dagen voor zn werk (amerikaans bedrijf) in Italie.
    Alle vliegvelden waren door dit gebeuren dicht en hij zou eigenlijk de volgende dag naar huis komen...
    Niet dus.
    En daarna hoorden we ook nog eens vanalles over collega's en bekenden die of in amerika zaten of er woonden enzo.
    Twee collega's bijvoorbeeld die de dag er voor nog in het wtc gebouw hardeschijven aan het installeren waren. Die hadden zich die avond afgevraagd van wat zullen we doen...nu ff door gaan of morgen vroeg ff terug.
    God zij dank zijn ze die avond door gegaan.
    De volgende dag kregen ze mnl een foutmelding van diezelfde hardeschijven. Ze waren over verhit....stond een vliegtuig in geparkeert....
    Mn ex is ook n bekende kwijt geraakt. Was een man waar hij door zn werk contact mee had in het pentagon. Die mailden dagelijks en t ging al over "de kinderen en hoe is het met je vrouw"
    Die meneer is dood gegaan door dat vliegtuig in het pentagon.

Soms is de wereld schrikbarent klein...

14. talia

talia Fanatiek lid

27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    en wat er met de moslims in bosnie is gebeurd?
    zie daar geen jaarlijkse docu van of een jaarlijkse herdenking.
    maar als mensen die zich moslims noemen(wat dat kunnen geen echte moslims geweest zijn want die doen dat niet)zoiets doen dan moet dat natuurlijk herdacht worden.

15. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Er zijn genoeg erge dingen....kijk maar eens naar de tweede wereldoorlog, dit wordt elk jaar herdacht maar toch valt het mij op dat nu er zovele van die tijd zijn overleden, de echte reden van de herdenking naar achteren schuifd omdat de nieuwe generatie niets met de gevoelens kan voorstellen van wat er toen is gebeurt, dat valt niet te begrijpen als je zelf nooit in die situatie heb gezeten, ondanks dat je iets verschikkelijk kan vinden.....wij kunnen de "duitsers" makkelijker "vergeven" omdat wij van de nieuwe generatie zijn, die ziet dat ook duitsers een nieuwe generatie krijgen (ook al waren er ook zat nederlanders fout), ik werkte 10 jaar geleden in de zorg en de mensen rond 4/5 mei die de oorlog hadden meegemaakt, nou die waren vaak helemaal niet vergevingsgezind maar ja....ik kon me dat wel voorstellen, ook al was ik het niet mee eens.

Dat is nu eenmaal het verschil nu met 11 september, heel veel mensen, waaronder ook pubers hebben dit wel bewust meegemaakt en dat heeft meer impact dan beelden van bijv de 2de wereldoorlog.

Ik weet nog psies waar ik was toen ik hoorde van 11/9.

16. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Talia, ik denk niet dat 11 september wordt herdacht omdat de aanslag door 'moslims' is gepleegd. De tsunami wordt ook herdacht en die ramp werd veroorzaakt door de natuur.

Er zijn inderdaad omvangrijkere misdaden tegen de menselijkheid gepleegd (de genocide in Rwanda bijvoorbeeld), waar geen haan verder naar kraait en die we nooit zullen herdenken. Maar ik denk dat 11 september wordt herdacht, omdat veel mensen de aanslagen live op tv zagen gebeuren.. we stonden er bij wijze van spreken met onze neus bovenop.

17. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Ik was op dat moment in New York, de dag ervoor heb ik nog boven op de torens gestaan!
    Ik zou 12 september naar huis vliegen maar heb nog 3 dagen vastgezeten in New York.
    Een goede vriend van me is zijn vader verloren, die was brandweerman bij de NYFD
    Wat ik daar gezien heb was ongelooflijk, ik heb nog nooit zoveel mensen zo eensgezind zien samenwerken! Op het moment van de ramp lag ik nog in bed, maar het hele hotel trilde ervan (en dan zaten we nog aan de andere kant van Manhattan!)

Een vreselijke dag, die ik nooit meer vergeet! De hele stad was gehuld in rook, stof en roet, mensen liepen huilend over straat, roepend en tierend.

18. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Sorry maar deze reactie vind ik echt niet nodig.
    Jij beweert nu dus dat 9 september alleen maar herdacht wordt omdat het door moslims(echt of niet echt) gedaan is? Dus in jouw ogen discriminatie?(zeg me als ik het verkeerd zie!)
    Dit vind ik een heel vreemde opmerking, en gaat in mijn ogen zelfs naar discriminatie toe, maar dan van jouw kant af.

Jammer dat je dit beeld erbij hebt, dit gevoel. Jammer, dat je dan in mijn ogen niet verder kijkt, verdiept in dit hele drama. Door wie dit drama ook gepland, uitgevoerd was, het zal altijd een even grote shock zijn geweest.
    Wie of wat maakt niet uit, wel dat er zoveel onschuldigen mensen vermoord zijn, familie kwijt zijn en er wereldweid miljarden mensen zijn die bang zijn geworden...bang om zich te uiten, bang om voor hun mening uit te komen, bang om voor moordenaar uitgemaakt te worden(denk aan alle mensen die nu benadeeld worden omdat ze het Moslim geloof hebben...)...

ja, sorry, maar heel jammer deze uitspraak. Een erg jammer dat je je zo snel gediscrimineerd voelt...

kus miek

19. talia

talia Fanatiek lid

27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    ik vind het zeker heel erg dat dit gebeurd is.heel erg dat er zoveel onschuldige mensen gestorven zijn.
    maar denk wel dat het gewoon herdacht word omdat het voor amerika een slag in het gezicht was, dat ze toch niet zo almachtig zijn dan dat ze dachten te zijn.

ik vind het zeker een vorm van discriminatie wat met al die andere onschuldigen die niet herdacht worden.

ik ben zelf moslim en ieder jaar opnieuw moet ik bewijzen dat de islam zo niet is dat die aanslag niks met moslim zijn te maken heeft.
    en ik ben er echt van overtuigd dat wanneer een jood of een christen die aanslag gepleegd zou hebben daar niet die nadruk daar niet gelegen zou hebben dat er niet gezegd werd joodse terroristen of christen terroristen maar maar dan werd er gewoon gezegd dat er een terroristische aanslag gepleegd was.

20. valhalla

Och een godsdienstfanaat of extremist die dit soort dingen doet, of ie nu in God, Allah, Boeddha of in roze olifanten gelooft is sowieso een idioot vind ik. Ik zie die mensen ook niet als >moslims< maar gewoon, als <<voeg lelijk scheldwoord in>>

Niet alles is lelijk bedoeld! Aan wie moet je dat dan bewijzen, Talia? Bijna iedereen moet in zijn leven vooroordelen verdragen of weerleggen. Of je nu moslim bent of Jood, van een bepaalde muziek houdt, op een Harley rijdt, veel geld hebt, graag zwarte kleding draagt of graag mediteert. Vooroordelen zijn er altijd....

Als je mensen in Bosnië wilt herdenken, doe je dat toch? Ik sta ook stil bij WOII op 4 mei en in mindere mate bij 9/11, daar heb ik geen herdenking op de dam of RTL4 docu's voor nodig! Dat doe je zelf.

Accepteren dat mensen bepaalde vooroordelen hebben is moeilijk, die vooroordelen (proberen te) weerleggen is een leuke uitdaging (vind ik dan...)

Maar goed, als we nu gewoon beginnen met elkaar te accepteren en verdragen dat de een dit erg vindt en de ander dat das toch ook al mooi....

Deel Deze Pagina