11 september

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door toerist18, 8 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Talia, 11 september hakte er bij de Amerikanen inderdaad nogal in, niet alleen omdat twee instituten die symbool staan voor Amerika in de rest van de wereld op die dag vernietigd werden, maar ook omdat er sinds Pearl Harbour geen enkele aanval van buitenaf op Amerikaans grondgebied meer had plaatsgevonden. Amerika is op 11 september aangetast in haar vermeende onaantastbaarheid op een manier die zelfs in Hollywoodfilms nog nooit vertoond was, dus het is niet zo vreemd dat Amerikanen stilstaan bij deze datum. Dat mensen dat buiten Amerika ook doen... tsja, we gedenken op 7 juli niet de slachtoffers van de aanslagen in Londen en op 11 maart niet de slachtoffers van de aanslagen in Spanje en dat zal ongetwijfeld te maken hebben dat deze aanslagen niet zo uitgebreid op tv zijn vertoond als de aanslagen van 11 september.

Van 11 september zullen de beelden van de vliegtuigen die het Pentagon en de Twin Towers binnenvliegen altijd blijven bestaan, maar over pakweg een jaar of 70 zal ook 11 september een datum zijn die minder impact heeft. Al zal het altijd een belangrijke datum in de Amerikaanse geschiedenis blijven en daar is niets mis mee. Maar voor mij betekent de Tweede Wereldoorlog ook iets anders dan voor bijvoorbeeld mijn vader, die de oorlog bewust heeft meegemaakt.

Persoonlijk vind ik het niet actief herdenken van andere onschuldige slachtoffers op 11 september geen vorm van discriminatie. Bij de Twin Towers worden bijvoorbeeld jaarlijks de namen van de slachtoffers van 11 september voorgelezen, maar namen van slachtoffers van de aanslagen in Londen en Spanje worden niet voorgelezen.. is dat dan ook discriminatie? En wat weerhoudt jou ervan om op die dag (of welke andere voor jou belangrijke dag) wél aan andere onschuldige slachtoffers te denken?

Maar goed, ik dwaal wel heel erg af van het onderwerp :D

2. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Beter kan het haast niet verwoord worden. Ben het helemaal met Lia eens.

3. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ik sluit me ook aan bij Lia. En sorry dat ik het zeg: maar de reactie van Talia doet mijn nekharen recht overeind staan. Als je het herdenken van zo´n gebeurtenis, gekaapte vliegtuigen die 2 megatorens en het Pentagon in vliegen al als discriminerend ervaart, dan heb je toch een heel ander beeld bij discriminatie als ik.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik denk ook dat het zoveel impact heeft gehad omdat ze in Amerika ook overal klaar staan met camera's. Overal zijn beelden van en alles was live. Als er een ramp in 'Verwegistan' plaatsvindt met net zoveel slachtoffers, maar zonder beeldmateriaal (of een paar dagen later van een simpel camera'tje) is het een stuk minder 'interessant'.

5. acire

acire Fanatiek lid

mijn vriend dacht ook dat het een film was, het drong pas door toen hij ging zappen.

zelf weet ik niet meer zo goed wat ik die dag gedaan heb, ik was in ieder geval alleen thuis en zette de tv aan, het drong nog iet tot me door dat dit echt gebeurde.
    ze 'wisten' toen nog niet dat het om een terroristische aanslag ging, toen kwam ineens dat tweede vliegtuig, mensen zag je springen de toren stortte in.
    je zag dat het gebeurde, maar geloven kon ik het niet.

vooral de docu's die erna kwamen vond ik indrukwekkend, opnames van mensen die naar huis belde, voicemailberichtjes naar huis.

en inderdaad die mensenn die fiest vierden :confused: dar kan ik nu nog steeds niet bij

6. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Als ze nou voor elke ramp, OOK in de niet rijke/ "interessante" landen een docu maken en allemaal tv series dan hebben we elke dag wat te zien!
    Alsof wat er daar gebeurd is erger is als wat er dagelijk in andere landen gebeurt :(

Ik ben het eerlijk gezegd na 7 jaar wel beu, al die media spektakel over 9-11. Niet dat het niet verschrikkelijk was hoor, absoluut! Maar waarom wel elk jaar de hele wereld weer meleven terwijl er ontelbare tragedies elke dag gebeuren en gebeurt zijn waar je nooit meer wat over hoort "omdat het niet amerika is".

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    idd mamadeluxe.. vind het ook vreselijk voor die mensen en hun families maar als zoiets in een ander land was gebeurd was het vast niet zo 'boeiend' meer. En denk ook dat de (meeste) Amerikanen zich er nu ook niet meer om zouden boeien als zoiets in bijv China was gebeurd.

8. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Tsjernobyl zegt hopelijk ook iedereen iets, vond 22 jaar geleden plaats in een streek die je met de beste wil van de wereld niet westers en rijk kunt noemen.
    Hiroshima, iedere ontwikkelde Amerikaan weet wat daar gebeurt is, ´t is geen China maar Japan, ik hoop dat dat ook telt?

9. mvamberenkeenan

mvamberenkeenan Fanatiek lid

29 mrt 2007
    3.135
    0
    0
    Assistent-aangiftemedewerkster
    Assendelft
    Pffffff wat een discussie hier weer zeg !

Ik weet nog heel goed wat ik aan het doen was, ik zat namelijk aan de telefoon met iemand in Amerika voor mijn werk ! Die begon te vloeken, te tieren, te schreeuwen, niet normaal meer, en daarna werd de verbinding verbroken.

Ons kantoor heeft tevens een vestiging gehad in het WTC, vele collega's van ons zijn daar om het leven gekomen, dat is de reden dat wij nog elk jaar stil staan bij 11 september..........

10. talia

talia Fanatiek lid

27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    dit is dus wat ik ook bedoel.
    waarom amerika wel en de rest niet?

11. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ik gaf al voorbeelden van 2 grote gebeurtenissen waar genoeg aandacht voor is die in niet Westerse landen gebeurd zijn. Maar goed, als jij het echt discriminerend vind dat mensen op 11 september erbij stil staan dat een paar malloten met wat vliegtuigen New York in vlogen zegt dat meer over jou dan over het feit dat mensen zoals ik dat herdenken.

12. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Oh, en en er zijn films/docu´s/series over verschrikkelijke/schokkende gebeurtenissen in andere niet Westerse landen.
    Neem Afrika: er zijn films en docu´s over de genocide in Rwanda, afleveringen van ER die zich in Darfur afspelen, Blood Diamond over de bloederige diamantenhandel/winning, en ga zo maar door.
    Films, serie´s en docu´s genoeg over landen als Cuba en Vietnam.
    Er zijn tallozen films, docu´s, boeken en serie´s over de Duitsers en NSB-ers. Dus ga alsjeblieft niet doen alsof 9/11 het enige is wat herdacht wordt.

Sorry, maar ik word echt boos als mensen doen alsof er verder nergens bij stilgestaan wordt. Moeten we dan maar doen alsof het niet gebeurd is?

13. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Toch komt dat niet elk jaar weer volop in de media, is niet de halve wereld voor op de kop gezet om de daders van te pakken. Ze zorgen er ook heus wel voor, amerika kennende, dat dit tot in de eeuwigheid uitgemolken wordt. DAT stoort mij!

Ik heb ook niet over andere rampen, topics voorbij zien komen elk jaar opnieuw.

Nogmaals, niet dat ik hiermee wil zeggen dat het ongelofelijk onmenselijk is wat daar gebeurd is, maar er gebeuren zooooooo veel vaker gruwelijke onmenselijke dingen in de wereld, en nee de zijn niet zo rijk als amerika, maar er kan vanuit de westerse wereld, naast al dat geldverspilling wat er al gebeurt dagelijks dan toch ook wel meer aandacht/herdenking daar aan besteed worden? Net zo veel als aan 9/11?

Bovendien (beetje off topic mischien) is amerika helemaal niet zo onschuldig indit soort zaken.

Voor mij, ja ik sta wel stil elk jaar hierbij, maar ik sta daglijks stil bij al het leed in de wereld. Ik vind het ontzettend erg voor de slachtoffers en hun familieleden en vrienden, maar erg voor amerika? nee.

Ik zie dit voor amerika als land en voor hun leiders, alsof een vent met veel te veel trots, machtsgevoel en veel te grote bek een ontzettende trap in zijn kloten heeft gekregen in een bar vol bloedmooie dames.
    Ze zijn niet onoverwinnelijk zoals ze dachten en ze gaan ermee om als een stelletje baldadige kleutertjes "als jij mij slaat , sla ik jou harder".

14. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    jeetje al weer zeker 7 jaar geleden, wat gaat de tijd snel...en ik weet zeker amerika er zelf achter zit..bush dus...
    er wordt stil gestaan bij 11 september, documantaires etc. bloemen worden neer gezet, maar in andere landen worden mensen gedood, verkracht, word daar wel eens aan gedacht, zoals in irak, afganistan en in afrika...wordt daar wel eens aan gedacht.... :(:

15. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik herdenk op 4 mei, en dan herdenk ik niet alleen WOII maar alle oorlogslachtoffers en andere slachtoffers van haat en geweld.

op 11 september gaat mijn leven gewoon door, warschijnlijk met wat , minder tv omdat je er mee dood gegooid wordt. en zou er een feestje zijn op 9-11, dan ben ik gewoon van de partij. het is voor mij geen bijzondere datum, anders zou ik de hele kalender moeten vol kalken.

16. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik heb morgen een bruiloft 8)

17. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Veel plezier morgen dan amanthis ;)

18. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Voor mij was t gewoon iets dichter bij huis als bvb chernobil. Dat herinner ik me ook nog. Vooral omdat je dan hier geen spinazie mocht eten enzo.
    Maar 9-11 was voor mij als persoon dicht bij huis omdat ik veel amerikanen kende in die tijd (mn man werkte bij n amerikaans bedrijf).
    Ook de grote van de ramp is denk ik iets wat ongekent is?
    Zoveel mensen in een klap weg.
    Dat zie je waarschijnlijk alleen bij natuur rampen verder.

Sowieso dat het een je meer doet als persoon wil niet zeggen dat t ander minder erg of belangrijk was.
    Waarom moet iedereen overal altijd t zelfde over denken tegenwoordig.

Lets agree to disagree ;)

19. Jmr

Jmr Niet meer actief

vorige jaar op 11 september is mn meisje geboren! dus er gebeuren ook nog leuke dingen op die dag gelukkig! weet nog goed dat we de ramp zaten te kijken op televisie vorig jaar terwijl ik weeen had.....

maar morgen word het hier dus een feestdag, want ze word al 1!
    Joehoe!

P.S. Krijg altijd weer kippevel als ik de docu zie van 11-09, en moet ook bijna elke keer weer huilen, heel erg wat daar toen gebeurd is....

20. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    9/11 is met opzet gedaan, en de Tsunamie is een natuurgeweld.
    Neemt niet weg dat er bij de Tsunamie veel meer mensen stierven.
    Maar het beeld van 9/11 vind ik enger omdat het met opzet is gedaan.
    En omdat er zoveel beelden van zijn, echt live.
    Een natuurramp gebeurd en dat blijft ook.
    Ik herdenk beiden, maar toch zoals een dag van 9/11 denk ik meer bij na, en vraag ik me af wat dat met de wereld doet.
    Dit is mijn mening.

Deel Deze Pagina