Goedemiddag allemaal! Ik zit met een specifieke vraag. Misschien denk ik er allemaal wat teveel over na, maar ik post het toch. Onze dochter krijgt borstvoeding, ook in het kdv. Ze drinkt 100-110ml per voeding (als het uit de fles komt in het kdv) en dat is genoeg voor haar. Als ze naar het KDV gaat drinkt ze in totaal 6-7x per dag, als ze bij mij is eerder 8x per dag. Knuffelkont. Nu we richting 6 maanden gaan, beginnen we na te denken over vaste voeding. We gaan waarschijnlijk een combinatie doen van Rapley (Kleintjes) en geprakt (KDV). Nu lees ik overal dat ze best 150g pap mogen eten, en dat er zelfs baby's zijn die 200g en meer eten. Hoe zit dat dan met de maaginhoud? Hoe kan mijn borstvoeding het nog allemaal volgen als ze dubbel zoveel groente krijgt dan dat ze melk krijgt? Rekt dat de maag niet op? Of kan ik perfect kijken of ze met 100g voldoende heeft (en evt wat melk nageven)? Deze vragen hebben denk ik vooral betrekking op het geprakte/papjesverhaal. Ik zou het gewoon erg jammer vinden dat haar maag verder uitgezet wordt dan dat ze gewend is, ik niet meer kan volgen met bv en zou moeten stoppen. Dankjulliewel!
Je moet het er niet in proppen he. Je volgt gewoon je baby. Misschien is dat de eerste maand maar twee happen, dan is dat ook ok. Mijn dochter at op die leeftijd 300 gram groente en idem fruit per dag, maar ze at al vaste voeding sinds vier maand. En het is een bodemloos vat. Er zijn genoeg kinderen die vol zitten met een paar happen.
Het is de bedoeling dat je eerst melk geeft, bv of fv, en daarna vaste voeding. Hoeveel ze daar dan van eet is aan haar zelf, maakt niet uit, als ze 200gr groente eet dan is dat dus prima, maar een paar hapjes ook.
Inderdaad, eerst melk daarna bijvoeding. Ik heb trouwens de eerste maand dat we gingen beginnen alleen maar thuis geoefend met vv, ook stukjes. Toen het vele kokhalsen en dus redelijk slikken onder de knie was heb ik bij de gastouder ook stukjes geintroduceerd. Dit gaat hier ook goed. Soms krijgt ze dingen geprakt, maar voornamelijk stukjes. Als je ook aan de opvang duidelijk maakt dat ze eerst de melk geven en daarna pas de vv, dan moet het goed komen. alle kindjes zijn weer verschillend, de een drinkt 5 keer per dag grote hoeveelheden en de andere meer kleine flesjes. Flesgevoede kindjes krijgen over het algemeen meer melk per voeding, en dus ook maar 4-5 maal per dag. (niet alle hoor). Kijk vooral naar je kindje en volg je dochter. Je zou het boek van stefan kleintjes kunnen lezen. Eten voor de kleintjes, dit vond ik een prettig boek om te lezen over vaste voeding introduceren naast bv. Het eerste jaar mag de verhouding nog zijn, 75% bv en 25% bijvoeding. Meer en minder mag ook natuurlijk. Hier was gestoomde courgette in repen in het begin een hit