Zoals je al ziet staan ik heb gister perongeluk zalm uit een vacuum verpakking gegeten.. het was heerlijk maar als ik lees op internet wat er allemaal kan gebeuren heb ik er veel spijt van! Mijn vraag is denke jullie dat dit zeer ernstige gevolige kan/zal hebben of valt het allemaal nog wel mee? op internet praten ze over de bacaterie Toxoplasmose alvast bedankt
ik denk dat als je t 1x eet dat de gevolgen wel mee zullen vallen , anders miss even aan je HA of VK vragen
Oh jeetje ja ik zoek nu alles op wat ik van plan ben te eten of drinken, om dat gevoel dus te voorkomen haha Het is waarschijnlijk niet het slimste wat je gedaan kon hebben, want het staat idd overal, alleen weet ik niet zeker of je je met 5 weken al zo'n zorgen moet maken.. veel mensen weten rond de 5 weken nog niet eens dat ze uberhaupt zwanger zijn en zitten dus nog gerust aan de wijntjes en carpaccio.. Dus ik zal me niet te veel zorgen maken, vraag het anders even aan je VK voor de zekerheid, die zal je vast wel gerust kunnen stellen.
Bedankt voor de reacties, het is vrij moeilijk om alles te onthoude ga denk ik ma een lijstje maken. gelukkig was ik al een beetje verkoude voor dat ik wist dat ik zwanger was dus ik hoop dat ik dat mag overslaan en dat me weerstand weer wat beter is! Ik zal straks even gaan belle want je zit er toch wel mee..
zucht net de gyn gebeld voor een controle afspraak, en gelijk de vraag gesteld! ( het andwoord daarop was: er zijn ook mense die wijn drinken of andere dingen eten, het kan nu nog weinig kwaat maar ik mag het niet meer doen) dat laaste was natuurlijk al duidelijk voor me ze zij ook dat ik daar nu geen vmk van kon krijge. Gelukkig!
een veilig simpel lijstje is: niet roken niet drinken geen rauwe etensmiddelen geen lever Bij die rauwe etensmiddelen zitten een paar uitzonderingen maar die leer je vanzelf wel, en officieel mag je wel een boterham lever verder is het gewoon logisch nadenken en alles met mate en dan komt het goed! succes en gefeliciteert!
Allereerst heeft het kindje op deze termijn nog geen bloedband met jou (de placenta en navelstreng zijn nog niet compleet gevormd) dus kan dat voor je kindje weinog kwaad. Ook had je het al gemerkt als er wat was gebweest, want je wordt volgens mij vrij snel ziek.
Voor zover ik weet mag je geen vacuum verpakte vis omdat er Listeria baterien in kunnen zitten. De incubatietijd daarvan kan vrij lang zijn en danis het volgens mij alsnog gevaarlijk voor je kindje. Dus ik vind het antwoord van de gyn dat het nu nog geen kwaad kan wel een beetje apart dan. Maar goed de kans dat die bacterie erin zat is echt ontzettend klein dus het zal vast wel goed aflopen. Inderdaad vanaf nu gewoon niet meer doen.
Heb nergens last van! vanavond verandwoordelijk sushi eten ik vond t andwoord van de gyn wel gerust stellend en ik neem aan de ze ook gelijk heeft aangezien ik daar toch al zit voor onderzoek!
Bij de gyn of vk zul je wel ee folder mee krijgen de volgende keer. Dit is het lijstje van het voedingscentrum Wat kun je beter niet doen Soms kan wat je eet en drinkt schadelijk zijn voor je ongeboren kind. Je zou bijvoorbeeld besmet kunnen raken met listeria, toxoplasma of salmonella. Daarom moet je hiermee uitkijken: Broodbeleg: eet niet meer dan 1 boterham met leverproducten, zoals smeerworst of paté, op een dag om een teveel aan vitamine A te voorkomen; Koffie: drink maximaal 4 koppen per dag vanwege de cafeïne. In thee en cola zit ook cafeïne, maar daarvan mag je, als je geen koffie drinkt, maximaal 8 glazen; Kaas: eet geen zachte kaas gemaakt van rauwe melk. Harde kaas gemaakt van rauwe melk, zoals Nederlandse boerenkaas, mag wel; Vis: vis is heel gezond. Maar neem geen: a) voorverpakte kant-en-klare vis uit de koeling zoals gerookte zalm, paling, mosselen (deze producten kunnen wel gegeten worden als ze van te voren verhit worden); b) rauwe vis of schaal- en schelpdieren, zoals oesters; c) geen roofvissen, zoals zwaardvis, tonijn, haai en koningsmakreel; d) geen paling uit de Nederlandse rivieren; e) niet meer dan twee keer per week vette vis, vanwege de dioxines. Vlees: eet geen rauw vlees (zoals rosbief, tartaar, carpaccio, filet americain) en lever; Eieren: eet alleen eieren die hardgekookt of goed doorbakken zijn; Drop: beperk je tot een paar dropjes en 1 tot 2 glazen zoethoutthee op een dag; Kruidenpreparaten: Neem geen efedra, aloë, sassafras, dong quai, kava kava, absint-alsem, venkel, anijs, komkommerkruid, hoefblad, smeerwortel en boerenwormkruid. Neem niet te veel fenegriek, nigelle, moederkruid, senna, en meidoorn; Keukenkruiden: beperk het gebruik van venkel, salie, dragon, anijs, basilicum, pesto en kaneel. Rabarber: neem niet te veel rabarber; Venkelthee en anijsthee, bijvoorbeeld tegen darmkrampjes bij baby's of om de melkproductie te bevorderen; Pimba: gebruik geen pimba ofwel kalebaskalk tegen misselijkheid; Alcohol en roken: drink geen alcohol en rook niet, het kan je vruchtbaarheid verminderen en je ongeboren kind schaden. Bewaar verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades niet te lang.