Waarom geven jullie flesvoeding?

Discussion in 'Flesvoeding' started by Suusjeuh, Mar 10, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik ben benieuwd! Ik stond er, toen ik in het ziekenhuis lag na de bevalling, versteld van hoeveel baby's niet "gewoon" bv krijgen, maar vanaf het begin af aan al flesvoeding.

Dus ik vraag me af; waarom geven jullie flesvoeding? ( En dit is niet aanvallend bedoeld, maar nieuwschierig! )

Onze dochter krijgt flesvoeding, nadat ze 10 dagen bij mij aan de borst heeft gedronken icm bijvoeding en niet voldoende melk kreeg doordat ik een borstverkleining heb gehad. Doordat mn tepels verplaatst zijn werkte de normale aanleg techniek niet en bleef ik ook enorme pijn hebben. Ik ben toen tot mn grote verdriet over gegaan op FV maar het was toch prachtig haar aan de borst gehad te hebben!

2. adi

adi Niet meer actief

Ik denk dat je met deze topic alleen veel (pijnlijke) discussies gaat krijgen...

3. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    1,930
    184
    63
    Mijn zoontje is met 36 weken en 5 dagen geboren. In het ziekenhuis kreeg hij bijvoeding en moest hij perse een bepaalde hoeveelheid drinken (ook omdat hij in het begin zijn suiker niet zelf op peil kon houden). In het zieknenhuis dronk hij een uur in totaal aan beide borsten, dan moest ik hem wegen en moest ik hem dus alsnog iedere keer een flesje (bv of kv) bijgeven. Dit kreeg hij met moeite weg en spuugde best veel. Hij was te klein en vermoeid om echt goed te drinken. Eenmaal thuis na een week vond de kraamhulp bijvoeden niet nodig en ik als leek nam dat gewoon aan.

Hij dronk thuis 10 minuten aan de ene borst, 10 minuten aan de andere en dan was het wel goed (zeiden ze). Bijvoeden hoefde niet omdat hij goed dronk. (niet dus).

Omdat hij steeds zo veel moeite had met drinken, om het uur kwam, niet meer goed hapte heb ik een lactatieundige laten komen. Deze liet weer even zien hoe ik hem kon helpen om goed te happen en adviseerde om vaker van borst te wisselen zodat hij actiever bleef.

Hij kreeg ineens groene ontlasting, kramp en schreeuwde naar mijn idee van de buikpijn. Dit werd steeds vaker en het cb vertelde doodleuk dat dit er nou eenmaal bij hoort en dat het na 10 weken wel over zou gaan. Nou, echt niet dat ik dit 10 weken toeliet. Arm kind. Dus ben ik overgstapt op voeding voor krampjes en moeizame ontlasting. Ik had meteen een tevreden baby na de 1e fles al, zonder kramp en genoeg te eten.

Op het moment dat hij weer relaxter was en ik dus ook had ik de tijd om op bv.com te kijken hoe het nou zit met bv en kramp. Blijkt dus dat hij bij te veel wisselen de achtermelk niet pakt waardoor hij honger houdt en niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Hier konden kindjes kramp en kolieken van krijgen.

M.a.w. als ik bij was blijven voeden tot hij iets groter was zodat hij niet te vermoeid was om te drinken en met koflen m'n productie goed op peil had gehouden (want ik had genoeg) dan had ik nooit met bv hoeven stoppen.
    Ik vond het erg jammer om te stoppen, m'n kind was er ook niet blij mee en ik baal ervan dat ik geen goede voorlichting heb gehad.

4. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    1,930
    184
    63
    Ja dat zal inderdaad wel. Zou fijn zijn als mensen die wel veroordelen een keer niet gaan reageren op dit soort topics.
    Ik vond het erg genoeg dat ik (door slechte voorlichting) moest stoppen met bv

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Inderdaad, hierdoor zie je toch ook dat er iig hier 2 mama's zijn die moeite met de bv hadden en daardoor fv zijn gaan geven.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn kinderen kregen borst, maar als ik werkte kregen ze flesvoeding. Die kolfde ik onder werktijd zelf af.

Achter iedere baby en iedere moeder zit een verhaal, of 't kind nou geborst of geflest wordt.

7. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
    Mijn zoontje kon gelijk al niet goed bij mij aanhappen. Ik heb daarna geprobeerd met tepelhoedje, dat ging redelijk maar deed mij vreselijk veel pijn. En het bleef frustrerend voor mij en voor hem dat het niet lekker ging. Toen ben ik gaan kolven en dat gaan aanbieden in flesjes, maar ik ben vrij snel productie verloren. En eerlijk gezegd heb ik ook de niet energie om echt iedere twee uur te gaan kolven om te kijken of het weer meer kan worden. Ik bied dus aan wat ik heb en geef verder kunstvoeding. En ik denk eerlijk gezegd dat ik binnen een week helemaal op KV overga, want ik ben het afkolven en alle druppels uit mijn borsten persen helemaal zat.

8. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Mijn ventje krijgt kv bij omdat ik helaas niet genoeg bv heb. Het begint door heeeeeel veel kolven (ik kolf fulltime) nu al wel bijna 600 ml per dag :)

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat iemand geen bv zou geven, alleen maar omdat dat zo handig is, of omdat manlief dan ook eens een fles kan geven. Ik zie dat in mijn omgeving heel veel en vind het zonde van die geweldige voeding die de kleine ook gehad zou kunnen hebben maar niet krijgt.
    Maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen keuze en ik zal er nooit iemand op aanspreken of het verwijten. Maar ik begrijp het niet..

9. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    Mijn oudste kreeg borstvoeding ( heeft ie 2 jaar lang gehad! )
    De jongste meteen flesvoeding. Waarom? Medische redenen. Heb reuma en zonder sterke pijnstillers kon ik niet voor een peuter EN baby zorgen.
    Dus vandaar de flesvoeding zodat ik mijn pijnstillers kon innemen en dus functioneren ;)

10. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    1,608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    Mijn dochter is met 36 weken geboren. Na een week dronk ze nog maar 5 cc per keer en hier deed ze het weer 3 uur op (8 voedingen). Haar zuigkracht was minimaal.
    Uiteindelijk besloten om de borst af te kolven en in een flesje te geven maar wel proberen haar uiteindelijk weer aan de borst te krijgen.
    Doordat wij terug naar het ziekenhuis moesten (na 2 dagen) voor geelzien schoot ook nog eens mijn borstvoeiding terug (van 100 cc per borst naar nog geen 30 cc meer). Ik kon er nog geen voeding meeruithalen. Ik kon de stress niet aan en besloot om te stoppen...en Ja ik heb er nog altijd spijt van maar toen voelde het goed.
    Ik verheug me op een 2de kindje en om borstvoeding te geven :D

11. elsie22

elsie22 Niet meer actief

sam is met 36+2 geboren, wilde graag bv geven maar hij had de kracht niet, heb wel 2 weken gekolfd en het in de fles gegeven maar het koste mij zoveel energie dus toen ben ik ermee gestopt, en het gaat prima zo.

12. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

Feb 12, 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Ik heb bij allebei flesvoeding gegeven,omdat het moet.Niet omdat ik het wilde.

Bij mijn oudste,had ik een plasprobleem,moest continue naar het ziekenhuis.Daar werd ook niet op borstvoeding gelet.
    Mijn oudste werd aan de borst gelegd en dan liepen ze aan,ik wist niet of ik het wel of niet goed deed.
    Ik had verlengde kraamhulp gehad.Die had doormiddel van kolven en aanleggen geprobeerd de melkproductie aan te maken.Maar helaas omdat het te langduurde was het te laat en kwam er alleen maar 20cc per dag uit.Waardoor ik op flesvoeding over moest gaan.Ik baalde als een stekker.

Bij mijn 2e dochter was ik vastbesloten om bv te geven.
    Maar ook hier liep het niet lekker,ondanks dat ze na 2 dagen de lactatiekundige lieten komen en ik met een duokolf en aanleggen,mijn kind ging voeden.Hier kwam wel meer uit,maar ook weer te weinig.50cc per dag....De reden hiervan,is dat ik wat stress had,omdat ik voor mijn kinderen en mijn man moest zijn,omdat op dezelfde dag,dat mijn dochter geboren werd,mijn schoonmoeder overleed.
    Dus de laatste 3 dagen moest ik op flesvoeding over gaan,omdat mijn dochter 12% was afgevallen.(mag maar 10% zijn).
    Ook hier weer balen......

Ik had liever borstvoeding,dan die vreselijk flesvoeding willen geven.

13. staffies

staffies Bekend lid

Sep 21, 2009
    551
    0
    0
    emmen
    onze dochter is geboren met precies 37 weken..en heeft de 1ste 3 weken in het ziekenhuis gelegen en heeft de 1ste paar keer kv gehad, ik ben 1,5 dag later begonnen met kolven en het kwam gelukkig op gang ik was zo blij en elke dag als we naar het ziekenhuis gingen dan lliep ik er weer trots bij met mijn koeltasje waar de afgekolfde melk in zat ...ik heb uiteindelijk 7 weken lang bv gegeven maar de kleine had spruw en ik had teveel stuwing waardoor het alleen maar stres opleverde bij ons 2en en heb eerst nog heel veel afgekolft maar ja op een gegeven moment kwam er haast niks mee uit :(:( dus vandaar hier ook nu flesvoeding ...

14. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik vind het eigenlijk wel heel verdrietig om te lezen dat er zoveel mama's liever BV hadden gegeven maar dat dit zo vaak niet lukt owv slechte begeleiding/informatie.

*dikke knuffel*

15. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

Nov 20, 2009
    1,130
    3
    36
    Uhm, volgens mij ben ik de eerste mama in dit topic die bewust voor kv heeft gekozen. Want? Omdat ik het idee van borstvoeding geven helemaal niks vind, staat me erg tegen, het idee dat er uit mijn tepel wordt gedronken, voor veel vrouwen is dit juist natuurlijk, voor mij voelt het onnatuurlijk.
    Ik ben dus blij dat ik voor de fles heb gekozen, ik voel me er goed bij en ik vind het een prima alternatief ( ook al heb ik geen oogkleppen op en weet ik ook wel dat bv natuurlijk het beste is)

16. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    1,930
    184
    63
    Prima toch! Doe wat je zelf fijn vind. Ik heb de keuze niet zelf gemaakt in eerste instantie, maar ik zie dat mijn zoontje zeer tevreden is met kv en het goed doet.

17. madelief

madelief Fanatiek lid

Mar 18, 2006
    3,125
    204
    63
    Female
    fokker van Rottweilers en PRT
    Schopp, Duitsland
    Ik kan niet ivm door operatie, maar word altijd erg verdrietig omdat je zo veroordeeld word door de rest van de wereld die roept dat alleen borstvoeding goed is en verder niets :(
    Maar ja ik kan er niets aan doen, gaat nu eenmaal niet :)

xxx

18. misa

misa Niet meer actief

Hier is nummer twee. Ook ik voelde er nooit wat voor. In de zwangerschap wel heel erg getwijfeld omdat het zo 'moet' volgens velen. In een gesprek met de vk kwamen we (zij als eerste) tot de conclusie dat ik beter geen bv kon gaan geven omdat ik er toch niet voor 100% achter zou staan. De kans dat het dan lukt is vrij klein.
    Ik ben nu dus ook helemaal blij met die keuze! Mijn zoontje is gezond en doet het goed! Ik vind dan dus ook niet dat bv automatisch het beste is, omdat het voor beiden moet werken en goed voelen.
    Maar ik vind het heel knap van de mama's die het wel doen en kunnen!

19. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Inderdaad! Zo kijk je op straat toch ook wel anders tegen flessenkinders aan he!

20. adi

adi Niet meer actief

Het staat ook zo duidelijk op hun voorhoofd geschreven ;)

Share This Page