Hallo, Ik heb een gekke vraag. Ik heb mijn dochtertje 3 weken volledige borstvoeding gegeven en daarna 3 weken gekolfd en dit half om half met fv gegeven. Vervolgens ben ik gestopt omdat ik in een postnatale depressie ben geraakt. Het gaat nu weer erg goed met me en ik merk dat er nog wel wat melk in mijn borsten zit. Elke keer onder de douche masseer ik wat uit ( heb geen stuwing oid en het lekt ook niet buiten het masseren om dus het is niet veel) en dat vind ik erg zonde. Ik heb het er erg moeilijk mee dat ik gestopt ben en vraag mij af of ik mijn dochtertje naast de fv niet weer kan proberen aan te leggen, niet als vervanging maar als ( hele kleine ) aanvulling. En om die mooie momentjes met dochtertje weer te beleven. Nu is alleen mijn probleem. Na het stoppen met de borstvoeding ben ik weer gaan roken ( om beter met de stress om te gaan, erg slecht maar ik ben ervoor gezwicht) tijdens de zwangerschap en bv heb ik uiteraard niet gerookt. Ik wil graag het roken weer opgeven en vroeg mij af of, als ik dochter weer ga proberen aan te leggen zoals boven beschreven, er dan nog schadelijke stoffen van het roken in de borstvoeding kunnen zitten. En zo ja, hoe lang duurt het voordat deze uit het lichaam zijn? Dochter is 15 weken en vanaf dat ze 6 weken is rook ik weer ( 9 weken dus) Meestal masseer ik de melk onder de douche eruit maar ik ging het net even opvangen in een bakje en het viel mij op dat het erg stroperig/ plakkerig is, is dit omdat het niet meer op gang is, of door het roken? kan, wat ik hierboven beschrijf uberhaupt of is dat echt niet aan te raden? Is het niet zo dat elk beetje bv is meegenomen? Beetje warrig verhaal, hoop dat het duidelijk is. Ik hoor het graag.
Volgens mij heeft bv met rook nog altijd de voorkeur boven fv. wel zou ik na een voeding roken ipv ervoor om de hoeveelheid stoffen uit de sigaret te beperken. Ik denk niet dat je melk stroperig is door het roken. Waar dat wel aan zou kunnen liggen zou ik ook niet weten. Miss kun je een lactatiekundige om advies vragen
Tijdens de borstvoedingscursus die ik heb gevolgd vertelde ze mij dat borstvoeding zoveel goede stoffen bevat dat het, zelfs als je rookt, nog steeds beter is dan flesvoeding. (Dit bedoel ik zeker niet rottig, laat ik dat er even bij zeggen. Iedereen moet zelf weten of die bv of fv geeft. Daar wil ik niemand op aanvallen) Maar ik zou het dus gewoon lekker geven.
Ik denk dat het stroperig is, omdat het heel geconcentreerd is nu. Heeft denk ik niet met het roken te maken. Als je stopt met roken is binnen 48 uur alle nicotine uit je lichaam en dus ook uit je borstvoeding lijkt me. Elders lees ik het advies om minimaal twee uur te wachten met voeden nadat je gerookt hebt. Hopelijk lukt het je zowiezo om te stoppen met roken. Of je dochtertje de borst nog pakt weet ik niet, anders kun je natuurlijk gaan kolven.