Ukkie is 13-11 geboren en we hebben een week in het ziekenhuis gelegen. Nu dus thuis, maar vanaf het moment van thuiskomst slaapt dochterlief slecht snachts en overdag prima. Dat was in het ziekenhuis toch net anders. Ik geef borstvoeding en snachts komt ze ook meer dan overdag. Mijn man zit er nu al door (was afgelopen week best stressen en nu dus slapeloze nachten) Wie heeft hier ervaring mee en vooral tips?
Hoi Lirial, Ze heeft nog geen besef van dag en nacht dat komt pas later. Op een gegeven moment zal het gaan verschuiven. Ze is nog zo piep. Je kan haar helpen door het overdag wat lichter te houden in de Kamer waar ze slaapt en de nacht zo donker mogelijk houden, ook tijdens het voeden en verschonen. Wordt je man wakker van het huilen snachts? Die van mij slaapt overal doorheen! In het begin maakte hij de flesjes en kolf schoon omdat ik niet heel goed ter been was, maar hij was toen nog vrij. Ik ben gestopt met bv omdat mijn dochter niet aan de borst wou, dus overgegaan op kv, Sindsdien slaapt ze, bijna altijd, door in de nacht.: ) Die eerste weken vond ik zwaar en aftasten en je kindje leren kennen. Ik moest daar ook echt ff doorheen.
De eerste weken zijn voor een beeb ook wennen! Slaapt ze bij jullie op de kamer?? Hier wel gedaan de eerste weken, zeker voor de nachtvoedingen! Overgaan op KV is ZEKER geen garantie voor rustigere nachten. Houd in je achterhoofd dat dit héél normaal gedrag is voor een pasgeboren kindje. Doorslapen is pas "normaal" vanaf 1 jaar. Daarvoor heb je gewoon geluk! Onze dame slaapt sinds week 7 door, van 23:30 tot 8:00! Gewoon op BV! Slaap overdag nog even met je meisje mee, en je man ook als hij kan! Die eerste 6 weken vond ik gewoon echt wennen! Ook voor Nora, nu heeft ze een aardig ritme, en kan ik de hele wereld weer aan!
Slapeloze nachten..................... Wellicht niet leuk om te horen, maar het hoort er bij! Ik denk dus ook dat bijna elke nieuwe moeder hier ervaring mee heeft. Helaas, babietjes zijn nu eenmaal niet geschikt om vanaf de geboorte meteen hele nachten door te slapen (de weinige uitzonderingen daargelaten). Je zal je de komende weken en maanden regelmatig heel moe voelen. De enige tip die ik heb: pak de rust waar het kan. Doe overdag een slaapje samen met baby. Als ze s'avonds niet wil clusteren (dat komt waarschijnlijk nog wel) gewoon om 20.00 je bed in. Elke minuut slaap is meegenomen. Het dag-nachtritme omdraaien is een veelgehoord probleem. Wat je zelf kan doen: probeer je kindje overdag minimaal om de 3 uur aan te leggen. Dat is zoiezo de eerste periode heel erg belangrijk om de borstvoeding goed op gang te brengen. Op die manier drinkt ze ook voldoende. Dus niet elke drie uur, maar niet meer dan 3 uur tussen de voedingen laten. Als ze eerder komt, ook prima. S'nachts: hou het donker, zo weinig mogelijk geluid. Als het niet nodig is, dan geen luier verschonen. Leg haar in een wiegje nast je, zodat je bij de eerste hongersignalen meteen kan aanleggen en daarna ook makkelijk weer terugleggen. Het kan even duren maar je zal zien dat het op een gegeven moment wel komt. Maar echt doorslapen...tja dat kan volgende week zijn maar ook nog maanden duren. Kv geeft geen enkele garantie dat je kindje wel doorslaapt. En je kan je ook afvragen, waarom er dan opeens wel doorgeslapen wordt als ze zo klein zijn. Wat firsttimemom hierboven al schrijft, vaak willen drinken is natuurlijk gedrag voor een baby. Succes!
Snap je wel hoor, maar je meisje is nog zo jong en jullie hebben allemaal best wat meegemaakt! Wat bij mij 'hielp' was overdag echt elke drie uur aanleggen. Dan lukte het 's nachts weleens dat er vier uur tussen zat ( pas na twee weken ofzo) Probeer overdag ook zelf te gaan rusten als je kleine slaapt. Het is heel normaal. Weet niet hoe vaak ze bij je wil drinken 's nachts?
Heel herkenbaar. Wij hebben ook 5 dagen in het ziekenhuis gelegen. Toen we naar huis mochten zei ik nog tegen mijn vriend: we hebben een makkelijke slaper, de nachten gingen prima. Nou de eerste nacht thuis...pffff. Maar ook daar kom je doorheen. Verder sliep onze dochter overdag meer dan de nacht. Advies gekregen om haar overdag niet te lang aan een stuk te laten slapen, en zeker elke 3 uur te voeden, gaf bv. De nacht saai houden en donker. Op een gegeven monent gibg ze in de nacht beter slapen. Ik sliep overdag ook vaak even als ze sliep, dan tankte ik even bij. Dus pak je rust zodra het kan.
Dank allemaal voor de tips! Net een regeldag gehad en verder jullie tips (overdag licht, s nachts heel donker en stil) en het lijkt erop dat het beter gaat. Mama heeft tunnelcarpaal dus pa gaat er snachts uit voor verschoning. We hebben haar op de kamer ivm bv, maar papa reageert iets meer gespannen op de piepjes en geluidjes dan ik
Fijn dat het al iets beter gaat en papa zo goed helpt! Dat hij zo gevoelig is voor die geluidjes is wel bijzonder. Ik lig 's Avonds nog altijd even wakker tussen twee luidruchtige slapers dan pas valt moeders in slaap hihi