Kindje op jullie kamer straks?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Daan04, Oct 12, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

Jan 30, 2008
    1,985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Pff ik heb net een heftige discussie gehad met mijn moeder ;).
    De kraamzorg was hier vandaag en ik vroeg dus of het een goed idee is om het kindje na de geboorte op onze kamer te laten slapen.
    Zij raadde het wel aan, omdat je het kindje dan hoort voordat het in paniek raakt. Ze raadde het wel af om het kindje in de kinderwagenbak te laten slapen...

Mijn moeder is dus van mening dat dit onzin is en dat ik het niet moet doen. Dat als wij naar bed gaan, de baby wakker wordt. En we dan niet met elkaar kunnen praten omdat de baby anders wakker wordt. En mijn zusje en ik hebben ook nooit in een wieg gelegen.

Nu wil ik graag jullie ervaringen en meningen horen, want ik weet het even niet meer...

2. mm7

mm7 Fanatiek lid

Feb 9, 2010
    2,801
    28
    48
    Ik weet niet wat beter is, maar hier gaan de kindjes samen in een tweelingwieg lekker bij ons op de kamer, totdat ze doorslapen... Ik denk niet dat je kindje snel wakker wordt hoor, ze vallen ook vaak in slaap in de kinderwagen als je over straat loopt, dan is er ook genoeg geluid om wakker van te worden toch?

Ik zou doen wat je gevoel aangeeft....

ps; Was je topic tegen gekomen, hij gaat super he, al 33 weken!!!!

3. proudmother

proudmother Actief lid

Aug 22, 2009
    145
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo...
    bij ons eerste kindje hebben we dat gedaan, en we gaan dit over een paar weken ook bij haar broertje doen...
    we hebben een heel schattig wiegje wat we een mooi plaatsje op onze slaapkamer hebben gegeven.

wij kregen ook een aantal reacties, van
    zou je dat wel doen... want ik vond het niks je hoort elk geluidje en kan zelf amper slapen etc etc...

maar wij vonden het beide een prettig idee en hebben dat zeker zo ervaren!
    toen ik na een week wat mobieler begon te worden en niet meer zoveel in bed lag hebben we de slaapjes van overdag langzaam naar haar eigen bedje gedaan... maar zeker s'nachts heeft ze een geruime tijd bij ons op de kamer gelegen!

pas een paar weken voordat ik weer begon met werken hebben we haar s'nachts ook in haar eigen bed gedaan....

Je moet gewoon doen waar jij/jullie je prettig bij voelen...

4. proudmother

proudmother Actief lid

Aug 22, 2009
    145
    0
    0
    NULL
    NULL
    ow en trouwens qua wakker worden....

de kraamhulp was overdag gewoon langs haar wiegje af aan het stofzuigen!! en wij hebben de eerste dagen het bezoek ook boven ontvangen als ze lag te slapen!!
    het is maar net wat ze gewend zijn....
    en ook wij kletsen nog even in bed....nooit wakker van geworden!

5. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Rooming in wordt idd vrijwel altijd aangeraden door de kraamzorg. En zeker met BV is het reuze handig, je hoeft niet steeds van kamer naar kamer te lopen. Je kunt reageren op elk geluidje van je kind. Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken zo'n klein humpie al direct apart te leggen, maar dit is voor ieder verschillend.
    Zoonlief werd overigens echt niet wakker van elk geluid hoor, we konden gewoon met elkaar praten, tv kon aan etc.

Mijn zoontje heeft 3 mnd bij ons op de kamer in een wiegje geslapen en mijn dochtertje gaat dat in principe ook doen.

6. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Wij willen dat wel doen, we hebben een wiegje voor op de slaapkamer, tijdens de eerste paar maanden. Lijkt mij ook wel handig met de nachtvoedingen. Hoe het echt uitpakt is maar afwachten natuurlijk, maar lijkt me wel handig.

7. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Ik heb ze alle drie een paar maanden bij ons op de kamer gehad. Ga het nu ook weer doen, heb tijdens mijn eerste zwangerschap een heel schattig wiegje gekregen van mijn moeder.
    Hier werden ze echt niet wakker van ons hoor, konden gewoon praten met elkaar, lampen aan laten enz. Voor BV is het heel makkelijk, maar toen mijn oudste flesvoeding kreeg lag ze ook gewoon bij ons op de kamer. Ik vond het wel geruststellend dat ik elk geluidje hoorde. Ik er werd er ook niet onrustig van, dat zou ik juist worden als ze alleen op een kamer lagen en ik het idee had dat ik niets hoorde.
    Ik snap alleen niet waarom de kraamzorg afgeraden heeft om de kinderwagenbak te gebruiken. Als je gewoon een dekentje en lakentje gebruikt en er ligt een matrasje in is dat toch geen probleem?

8. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

Jan 30, 2008
    1,985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Ze zei dat een kinderwagenbak veel minder ademend is dan een wiegje. En dat de kans op wiegendood groter kon zijn.. Het was natuurlijk een advies en ze zei ook wel dat de meeste mensen het wel doen. Maar het advies was om dan een wiegje te gebruiken :)

9. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

Mar 25, 2008
    1,293
    0
    36
    Onze kindjes hebben een maand of 9 op onze kamer geslapen en bij de volgende gaan we het weer doen.

Ze sliepen overal doorheen en sliepen daarna ook zonder problemen op hun eigen kamer. Wij hebben trouwens geen aparte wieg maar gewoon het bedje op onze kamer.

10. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,026
    1,850
    113
    Provincie Groningen
    De eerste dagen kon het hier prima, toen was ze nog erg moe van de bevalling en alle indrukken.
    Maar daarna werd ze echt van alles wakker....in de woonkamer kon ze bijvoorbeeld ook echt niet slapen.
    Dus toen ging ze lekker in haar ledikantje, en dat ging meteen prima.

11. Sijke

Sijke Bekend lid

ik heb het wel gedaan bij beide kinderen, en straks weer. Beviel prima. En als het bij jou of je baby toch niet goed werkt kun je toch altijd nog voor de babykamer gaan......:)

12. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wij hebben het niet gedaan, maar simpelweg omdat ik gillend gek zou worden van het continue liggen luisteren.
    Een wiegje is er overigens wel, maar dan op het eigen kamertje.

Ik zou wat dit betreft lekker doen waar jij je goed bij voelt. Bij twijfel, zou ik alleen geen duur wiegje kopen, maar dus eerst uitproberen met de wandelwagenbak, of eens even snuffelen op marktplaats.

13. siepie

siepie Fanatiek lid

Apr 28, 2010
    3,424
    3
    38
    Wij willen het niet gaan doen.
    Mede omdat wij 3 katten hebben en ik zelf snel ga liggen 'luisteren'.

14. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

Jan 30, 2008
    1,985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Waarom om de katten niet als ik vragen mag? ;)

15. misa

misa Niet meer actief

Volg je gevoel! Waar voel jij je goed bij.

In onze zwangerschapscursus en de intake van de kraamzorg werd dit ook gezegd. Ik wilde het eerder ook zeker niet, mooi in eigen bed..! Maar ik ben er ook steeds meer over na gaan denken en ga het kindje toch op de kamer leggen. Tenzij ik het toch verschrikkelijk vind: dan gaat ie snel naar zijn eigen bed. Ik wil ook graag dichtbij zijn de eerste weekjes en hem en zijn 'gebaren' en geluidjes goed leren kennen. Overdag gaat hij dan wel in zijn eigen bed, om dat plekje ook eigen te maken.

Bij ons komt hij ook in de wandelwagenbak. Ik ga er niet voor zo'n korte tijd wat voor aan te schaffen. Helemaal als ik niet weet hoelang ik het vol houdt. Als je de kap omlaag doet, krijgt het kindje genoeg lucht en ruimte. Dat kan best!

Maar ga je eigen gevoel na. Je moeder is er niet dag en nacht bij en de kraamzorg is na een week weer weg. Jullie moeten het doen..! :)

16. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Mijn persoonlijke mening is lekker laten slapen in zijn of haar eigen kamertje. Straks moet het weer wennen als het naar eigen kamer moet, maar ja dat is niet bij elke kind.

Wij hebben het 1 keer geprobeerd om hem bij ons op de kamer te laten slapen, wnat de kraamhulp adviseerde ons ook om het in-room te doen.. Maar jeetje wat een drama! Werd er echt gestoord van..haha Ik hoorde elke geluidje die hij maakte en dan ga je toch af vragen of alles oke is.

17. siepie

siepie Fanatiek lid

Apr 28, 2010
    3,424
    3
    38
    Omdat er zo gewaarschuwd wordt voor katten die graag kroelen bij kleine kindjes en om hun hoofd gaan liggen.

18. collo003

collo003 VIP lid

Feb 12, 2009
    7,802
    1
    0
    Oeteldonk
    Gewoon doen waar je je goed bij voelt. Als het niet goed gaat kun je altijd nog wisselen. Ik heb mijn dochter de eerste dagen in het ziekenhuis wel dag en nacht bij me gehad, maar eenmaal thuis in haar eigen ledikant. Een van de redenen hiervoor is dat wij (ook) drie katten hebben die snachts bij ons op de slaapkamer bivakkeren. Vond het zielig om naast de kamer van Amy waar ze ineens niet meer op mogen en de aandacht die ze ineens moeten delen met zo'n hummeltje, ook nog eens niet meer bij ons mogen liggen.

Sommigen zullen dit raar vinden, maar wij zijn nou eenmaal ook heel erg gehecht aan onze katten.
    Overigens sliep mijn dochter meteen perfect op haar kamertje en stond de babyfoon zo hard aan, dat ik haar zelfs zachtjes hoorde ademhalen. Het was voor mij moeilijker dan voor haar.

19. siepie

siepie Fanatiek lid

Apr 28, 2010
    3,424
    3
    38
    Onze katten slapen nu ook ons bij ons inderdaad en we hebben nu al de toekomstige babykamer dicht.
    Een wiegje vind ik vaak wel heel mooi.
    Doe wat je zelf prettig vind!!

20. Chantico

Chantico Niet meer actief

Een baby hoort in je buik al voortdurend allemaal geluiden (ruisen van bloed, kloppen van je hart, borrelen van je darmen, praten, alle omgevingsgeluiden) en dat is juist geruststellend voor een kind. Sommige kinderen kunnen zelfs juist niet goed slapen als het te stil is!

En een wiegje is wat kleiner en beschutter dan een ledikant dat groter is en vaak ook open spijltjes heeft.

Hier komt zeker weer een wiegje naast ons bed! Wij hebben vijf maanden onze meid 's nachts naast ons bed gehad. Ging prima. Ze werd echt nergens wakker van, net als dat ze overdag gewoon sliep als er bezoek was of schoongemaakt werd. En inderdaad: ze slapen toch ook makkelijk in de wandelwagen in het drukke verkeer?!

Je moet vooral kijken hoe jij het in de praktijk vindt om je kind zo goed te horen (of als je er voor kiest om het apart te laten slapen om het dus niet zo goed te kunnen horen). Ik vond het supermakkelijk en heel geruststellend dat ik alles hoorde. Ik werd wakker als ze ons nodig had en werd verder niet wakker van de andere geluiden die ze maakte, daar is een moederlijf heel slim in. Maar dat moet je zelf ervaren hoe dat voor jou (en je partner) is. Ik heb er nooit last van gehad of me ongemakkelijk gevoeld dat zij er bij was, die eerste vijf maanden. We lagen ook gewoon te praten in bed, of hadden zacht licht aan.

Persoonlijk vind ik de overgang naar meteen alleen slapen te groot voor een pasgeboren kindje, juist omdat die zoveel geluiden om zich heen gewend is en de stilte lijkt me dan zo 'groot' voor zo'n kleintje.

Verder denk ik dat kraamverzorgsters waarschijnlijk wel iets meer verstand van pasgeborenen hebben dan aanstaande oma's, maar dat is een hoogstpersoonlijke mening en er zijn ook vast oma's die hele zinnige dingen te zeggen hebben (en kraamverzorgsters die onzin uitkramen ;)).

Meid: volg je eigen hart, doe wat jij wil en laat je niet door je moeder of de kraamverzorgster overhalen tot iets waar jij je niet fijn bij voelt. En de situatie is snel genoeg veranderd mocht je het toch na een paar nachten anders willen.

Share This Page