placenta ligt laag, 1,5 cm voor uitgang. met 28 weken nog een echo, wie ervaring???

Discussie in 'Gezondheid' gestart door muis26, 26 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. muis26

muis26 Fanatiek lid

haaaaiiiiiiiiii haaiii

heb vandaag mn 20 weken echo gehad, met de beeb was alles helemaal super, grote opluchting!! alleen zei ze dat mijn placenta erg laag ligt, 1,5 cm voor de opening (moet normaal min 2 cm tussen zitten ofzo) ze had het over dat je kans hebt op bloeding en blablabla ... en moet met 28 weken nog een echo laten maken

ze deed er een beetje luchtig over..... maar ik zit er nu best wel mee in mn hoofd....... hoorde ook woord keizersnee voorbij komen, mocht het erg gaan bloeden.. .maar ze verwachtte dat het allemaal wel mee zou vallen. (lekker eerst iemand bang maken en daarna zeggen dat het waarschijnlijk wel mee valt)

hebben mensen hier ervaring mee? ik hoor ze zeer graag!!! want krijg het niet uit mn koppie :):)

liefs Muis

2. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Hoi Muis,

een vriendin van mij had ook placenta zo laag zitten. Als dit niet veranderde verder in de zwangerschap, zou ze keizersnede moeten omdat de baby er anders niet uit kon, blokkeerde de baarmoedermond. Ook zij had kans op bloedingen tijdens de zwangerschap ( waar dat dan van komt weet ik niet) Maar uiteindelijk is door de groei van de baby en de baarmoeder de placenta mee omhoog gegroeid. Dus is ze gewoon bevallen.

Dus probeer er niet teveel over te denken, kan nog alles veranderen. Maar snap je ongerustheid :) Liefs Sas

3. muis26

muis26 Fanatiek lid

oke dat is goed nieuws :) we gaan namelijk nog 10 dagen op vakantie als ik 34 weken zwanger ben........ en zit al helemaal te stressen, ''wat als''

kent verder niemand dit? zo weinig reacties!!! wil er zo graag meer over weten!

liefs Muis

4. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    Ik had bij mijn 1e zwangerschap een laagliggende placenta aan de voorkant.. Ook een extra echo gehad en toen zeiden ze dat hij wat omhoog was en ik gewoon kon bevallen.
    Vlak voor de bevalling heb ik echter een zware bloeding gehad en ben ik veel bloed verloren. ik heb wel gewoon kunnen bevallen maar daarna maanden moeten herstellen.

nu ben ik weer zwanger en je raad het al..
    WEER een laagliggende placenta ditmaal aan de achterkant.
    Moet weer een extra echo met 30 weken en door de vorige keer ook in het ziekenhuis bevallen. Dit maal zijn ze er alert op mocht ik weer een bloeding krijgen. Maar ik vind het nu wel DOODENG !

5. muis26

muis26 Fanatiek lid

jeetje, ja dat kan ik me voorstellen..
    ik heb dat nu dus ook..... ben heel bang dat als ie nog wel laag zit straks dat ik in portugal op vakantie een bloeding krijg.. en ik heb dus een gloeiende hekel aan buitenlandse ziekenhuizen.. moet er niet aan denken om daar te komen te liggen... JEK... en daar komt nog bij dat ik met 36 weken niet meer mag vliegen, en stel dat er daar wat gebeurd en ik lig een week in het ziekenhuis, kan ik straks niet meer terug naar NL.........

maak me misschien veel te druk, en moet ook maar even de 28 weken echo af wachten, maargoed het spookt toch allemaal door je hoofd...

maar hoe laag lag hij bij jou dan? hoeveel cm?

6. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    Hoelaag hij bij mij ligt en toen lag weet ik niet, het was wel zo dat als hij niet omhoog gaat dat ik een keizersnede moet.
    Maar ik denk dat je je niet te druk moet maken hoor, ik kreeg de bloeding echt vlak voor de bevalling ik was al in het ziekenhuis..
    en waarschijnlijk komt dat omdat er druk op kwam te staan door de weeën.
    Ik maak me er verder niet zo druk om, je kunt het niet weten van te voren, zou je daarvoor een vakantie laten lopen ? :D Dan wil ik wel hoor hihi ! Het komt zoals het komt, probeer het een beetje van je af te zetten elke bevalling is anders en mischien is hij allang ver naar boven over een paar weekjes.

7. Trees

Trees Niet meer actief

Hier lag de placenta in zijn geheel over baarmoedermond heen. Bij 26 weken heb ik hierdoor een bloeding gehad en ben ik opgenomen geweest. Ruim een week later was de placenta met de baarmoeder mee omhooggeroeid en lag deze alleen nog maar tegen de opening aan. Net een echo gehad en de placenta ligt er nu ruim boven en er is niks meer aan de hand.

Nog een geruststellend feitje. Bij ongeveer 5% van alle zwangeren vrouwen ligt de placenta rond de 20 weken voor de baarmoedermond. In het derde trimester is dit nog maar bij 0.5% van de vrouwen zo oftewel bij de meeste vrouwen is er rond de 28 weken niks meer aan de hand.

Wanneer ga je op vakantie? Ik zou anders voor je vakantie een echo vragen, zodat als deze dan is opgeschoven je met een geruster gevoel op vakantie gaat. Hij ligt er bij jou ook niet in zijn geheel voor dus de kans is heel groot dat deze snel opschuift!

8. Sandra79

Sandra79 Lid

2 sep 2008
    35
    0
    0
    administrateur
    Breda
    Hoi,

ik heb gister ook m'n 20-wkn echo gehad en ook bij mij ligt de placenta laag, ongeveer een cm voor de uitgang. Mij werd verteld dat ik rond 32 weken nog een echo krijg, maar dat ze verwacht dat 'ie gewoon met m'n buik mee groeit en dat de afstand dus groter wordt. Er is helemaal niks gezegd over een grotere kans op bloedingen ofzo. Gewoon maar afwachten dus. Succes!

9. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Hoi,

ik heb ook een laagliggende placenta en moet met 30-32 weken nog een keer terugkomen. Ze vertelde er ook bij dat met deze termijn de gezondheid van het kind heel goed te bekijken is maar dat er nog zoveel kan gebeuren met de groei van de placenta dat er nu nog niet zoveel over te zeggen is. De controle is dus puur voor de zekerheid.

Ik maak me er eigenlijk ook helemaal geen zorgen om en zie wel hoe het loopt...er kan nog zoveel veranderen. Maar misschien sta ik er wel erg nuchter in.

10. Trees

Trees Niet meer actief

De kans op bloedingen is groot als de placenta in zijn geheel ervoor ligt op een wat later termijn. Als de placenta er maar een stukje voor ligt, is de kans erg klein.

11. Druif

Druif Bekend lid

8 jul 2006
    730
    0
    0
    Hier lag hij 6 cm voor de ingang bij 20 weken.
    Bij 30 weken was ie ervoor weggetrokken, met de groei van de baarmoeder. Dat moet bij 1,5 cm ook zeker lukken!

12. MarjoM

MarjoM Actief lid

24 jun 2007
    402
    0
    16
    Blaricum
    Kreeg met 20 weken echo hetzelfde te horen (niet geheel want ze zei er helemaal niet bij hoever hij ervoor lag). Ik moest met 32 weken terugkomen voor een liggingsecho. Met 29 weken werd ik echter opgenomen vanwege een bloeding. 5 dagen gebleven, ons huwelijk moeten cancellen. Daarna een week thuis geweest, maar toch weer bloeding gehad. Incl. spoedverplaatsing naar AMC 2 weken in ziekenhuis geweest. Daarvandaan ontslagen en weer een week thuis geweest. De laatste opname was 10 dagen. Daarna, zo'n 3/4 weken tot de keizersnede heb ik bloedingsvrij thuis kunnen doorbrengen. Vanwege mijn ervaringen zou ik zeker een annuleringsverzekering aanraden. Mijn gyneacoloog wilde niet dat ik verder dan een half uur van een ziekenhuis was. Niet om je bang te maken en de kans blijft klein dat het gebeurt, maar door mijn ervaringen weet ik dat het goed is om overal op voorbereid te zijn.

13. Bright

Bright Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.967
    1
    0
    Werkzaam in de Jeugdzorg
    In het zuidelijkste puntje van Grunn ;)
    Bij 20 weken ongeveer 2 cm voor de baarmoedermond. Bij 28 weken helemaal mee omhoog getrokken, dus geen enkel probleem meer.

Geen zorgen over maken, kan nog lang genoeg ;)

14. muis26

muis26 Fanatiek lid

tenks :D dat stelt me gerust :)

Deel Deze Pagina