112 abn

Discussie in 'De lounge' gestart door ladylupos, 15 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. glimworm

glimworm Niet meer actief

je bent in de eerste plaats toch gewoon nederlander?
    lijkt mij gewoon logisch dat je verstaanbaar nederlands praat, het hoeft niet helemaal accentloos, als mensen maar snappen wat je zegt!

Als je als toerist hier bent en er is iets mis dan moet je ook verstaanbaar engels kunnen spreken.

2. meave

meave Lid

17 sep 2008
    55
    0
    0
    Fries is gewoon een officiële (minderheids)taal, dus mag gewoon gesproken worden, dus ja het lijkt mij niet meer dan normaal dat als in de regio waar je op de meldkamer zit fries word gesproken dat je dat dan ook kunt verstaan,

3. Jel

Jel Niet meer actief

Daar ben ik het mee eens.

Maar andersom moeten ze ook ABN spreken vind ik. Dan heb ik het niet over 112 (is gelukkig ook nog nooit voorgekomen dat ik dat nummer heb moeten bellen) maar bepaalde bedrijven waar ik heen bel, bijvoorbeeld de Wehkamp.

Er nemen weleens mensen op met een Limburgs accent, en ik versta daar geen ruk van. Zij kunnen toch ook wel ABN praten?

4. Aszz

Aszz Niet meer actief

Eens.
    Maar komen ze uit bij de meldkamer in die regio? Of gaat dat gewoon landelijk ( geen idee hoe dat werkt ).
    Want ik heb ook bij een bedrijf gewerkt waar echt van mij verwacht werd dat ik Fries kon.

En je moet ze de kost geven die slecht Nederlands spreken. Er zijn genoeg oude Friezen die het er moeilijk mee hebben ( mijn pake die richting de 100 gaat bijvoorbeeld ).
    En zo kan ik ook genoeg dialecten niet verstaan ( plat grunnings, achterhoeks etc. )

5. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Als je met een mobiel belt, komt je melding landelijk binnen. Iemand die in Utrecht zit, zal geen Fries spreken lijkt mij. Maar zou zo iemand überhaupt dan weten dat degene aan de telefoon Fries spreekt op dat moment? Ik bedoel, als ze dat niet weten wordt het lastig doorverbinden naar iemand in Friesland.. Maar het is zeker aan de hulpverlener om alles te doen degene aan de telefoon te begrijpen.
    Overigens heb ik de uitzending niet gezien..

6. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ja en zo kan je dan door blijven gaan. Want ik kan me ook voorstellen dat er genoeg buitenlanders zijn die in paniek ook niet meer weten hoe ze duidelijk moeten maken wat er aan de hand is. Moeten we dan voor elke taal/dialect een oplossing gaan zoeken?

7. Desert

Desert Fanatiek lid

18 jul 2008
    3.216
    0
    0
    Is t niet zo dat je word doorverbonden naar de alarmdienst in je eigen regio? Ik had toen gesolliciteerd bij 112 , dat was toen nog op t hoofdburo van politie in amsterdam en toen zeiden ze dat t per regio ging...

Brn overigens niet aangenomen hoor,.

8. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Eens!!

En er wordt ook verwacht van imigranten dat ze een inburgeringscursus gaan doen en Nederlands praten. Als die naar 112 bellen en in paniek hun moedertaal spreken is t ook, sorry maar ik kan je niet verstaan, je bent in Nederland dus Nederlands praten en hooguit Engels
    Staan friezen dan boven deze imigranten? Zij wonen ook gewoon in Nederland en dienen de Nederlandse taal te beheersen.

En dat geldt wat mij betreft voor elk dialect, taal of wat je er van wilt maken. Ook voor Gronings, wat mijn moedertaal is! Wij verwachtten het met zn allen van 'buitenlanders' dat ze t maar leren, ongeacht de leeftijd, je wilt immers toch in Nederland wonen. Friesland is ook gewoon maar een provincie van Nederland en meer niet.

9. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja ik vind ook dat Nederlands de hoofdtaal moet zijn, sowieso op een landelijk alarmnummer.
    Maar als het regio gebonden is, dan vind ik dat er best een aantal medewerkers mogen zijn die dat dialect of de taal verstaan.
    Uiteindelijk hebben we allemaal voor ogen dat er zsm op gereageerd wordt lijkt mij.
    Net al dat er iemand zal zitten die Marokkaans of Turks verstaat, lijkt mij niks mis mee in een noodgeval.

10. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    als eerste vind het nog steeds raar dat fries een taal is en alle andere dialecten gewoon dialect..

ik vind het niet meer dan normaal dat je de nederlandse taal beheerst en dat kan spreken in tijden van nood.. en dat mag rustig met een accent zijn.. maar als ik het alarmnummer bel, ratel ik mijn verhaal ook niet af in het limburgs dialect

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Waarom zorgen ze er niet voor dat er altijd 1 persoon op de centrale is die Fries spreekt. Dan kunnen evt. telefoontjes in het Fries daar naartoe doorgeschakeld worden.

En ja ik vind ook wel dat iedereen zich gewoon zou moeten kunnen redden in het NLs of Engels maar ja, er zijn gewoon (blijkbaar) mensen die echt alleen Fries spreken.

12. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    meldkamer voor de 3 noordelijke provincies zit volgens mij in almere tegenwoordig.
    Mss medewerkers meldkamer trainen om in zulke gevallen de paniekerige beller te overtuigen van het gebruik van abn. Kan me voorstelleb dat iemand die in paniek is niet goed de rust vind om te te denken over zijn/haar taalgebruik

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    In zekere mate wel. Als je via een vaste lijn belt, kunnen ze meteen zien van waar je belt. Dan word je namelijk verbonden met de regionale centrale.

Als je met je mobiel belt, word je doorverbonden met de landelijke centrale en kunnen ze dus niet zien van waar je belt. Daarom moet je met je mobiel ook altijd je locatie doorgeven.

Tenminste, zo heeft de man die de BHV cursus op mijn werkt geeft, het aan ons verteld.

14. meave

meave Lid

17 sep 2008
    55
    0
    0
  15. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dan ook maar 1 persoon die Turks spreekt.
    En 1 persoon die Marokkaans spreekt.
    En 1 die Pools spreekt.

Volgens mij is het einde dan zoek.

16. ladylupos

ladylupos Actief lid

2 okt 2012
    309
    0
    0
    visagiste/haarstyliste
    capelle a/d ijssel
    Maar dan ook 1 die spaans spreekt
    En 1 in het italiaans

17. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Nederland kent 2 talen Fries en het Nederlands. Dan kun je gaan roepen dat ze ook turks, frans en weer ik wat moeten spreken maar dat gaat nergens over.In duitsland wordt als taal duits gesproken, in italie italiaan enz. Prima dat je een mening hebt maar ga niet zo maar wat roepen en zorg dat je weet waar je t over hebt!

18. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Vind het moeilijk... Fries is een officiele Nederlandse taal ookal wordt het buiten Friesland weinig gesproken het is voor Friezen hun taal.

Denk eens aan oudere Friezen die mss niet naar school zijn geweest en niet anders dan Fries kunnen spreken. Voor hun is het dus een groot probleem. Zij kunnen niet de hulp krijgen die zij op dat moment dringend nodig hebben. Hulp die voor iedere Nederlander beschikbaar moet zijn.

Ik ben zelf een rasechte Groninger maar ik versta, sinds ik in Friesland heb gewerkt, wel Fries.

Hoe groot is het voordeel om de telefonisten een cursus Fries te geven? Dit probleem zal namelijk veel vaker voorkomen alleen is nu in het nieuws...

19. sterre81

sterre81 Actief lid

24 aug 2010
    484
    2
    0
    civiel technisch
    Friesland
    in nederland zijn 2 talen, Nederlands en Fries.
    Dus andere talen hoeven erbij de meldkamer naar mijn idee niet te worden gesproken.

En idd de meeste friesen kunnen gewoon ABN.
    Maar mijn Pake (Opa) is 98 jaar oud. Een ras fries. Je kan van zo'n oude man, die denkt, leest en praat in het fries niet verwachten Nederlands te gaan leren.

Ik vind dat er bij de meldkamer in Friesland iemand moet zijn die fries spreekt. En die oude Opa gaat echt niet mobiel bellen en komt dan ook niet bij een meldkamer terrecht waar geen fries wordt verstaan.

20. ladylupos

ladylupos Actief lid

2 okt 2012
    309
    0
    0
    visagiste/haarstyliste
    capelle a/d ijssel
    Mijn reactie was meer als grapje bedoelt, niet wetend dat je erover heen zou struikelen :(.

Deel Deze Pagina