112 abn

Discussie in 'De lounge' gestart door ladylupos, 15 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Aangezien Fries ook bijvoorbeeld binnen het bestuursrecht een voertaal is, vind ik het niet vreemd als in Friesland de medewerkers van 112 ook Fries moeten kunnen. Voor andere nederlandse dialecten is niet zo'n voorziening getroffen, dus daarvan snap ik dat die ook niet gesproken worden bij de alarmcentrale.
    Wat engels betreft vind ik ook wel dat mensen een mondje engels moeten spreken. Maar sommige dingen zijn misschien wel heel specifiek.

2. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    En in Nederland is Nederlands de taal die gesproken wordt, niet fries!
    Dus het gaat inderdaad nergens over nee..

Óf het is Nederlands en niets anders óf we erkennen dat we een multiculturele samenleving zijn en dan dient er van elke taal iemand te zijn die het spreekt.
    Een fries is niks beter als een Marokaan die hulp nodig heeft, en er zijn meer mensen in Nederland die Marokaans spreken dan fries. Dus dan lijkt me het niet heel moeilijk wat de beste optie is.

Als je in het fries praat en de medewerker van de alarmcentrale spreekt t ook is t van de zotte dat er dan Nederlands gesproken zou moet worden dus dan kan het best in t fries. Maar het is belachelijk dat medewerkers maar een cursus fries moeten volgen oid zodat ze een fries kunnen verstaan. Sorry hoor, maar dat gaat echt te ver.

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Het is al vaker gezegd, maar Fries is een officiële taal in Nederland.
    Dat daar maatregelen voor genomen worden ivm verstaanbaarheid, is dan ook niet meer dan logisch :)

Verder eens met Rosao.

4. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Papiaments en engels is ook een officiele taal in Nederland, dus daar ook maar maatregelen voor nemen?

5. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja hoor, waarom niet? Als je weet dat die taal in bepaalde regionen veel wordt gesproken, dan kan je daar best je medewerkers op selecteren.

6. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Maar dat houdt in dat overal in Nederland mensen moeten zitten die fries, papiaments en engels spreken. Want als een fries sprekende fries in Amsterdam is, kan hij dan vast ook geen Nederlands spreken.
    Je kan dat niet regio gebonden maken.

Bovendien wekt dat discriminatie op. Ik zou dus niet bij de alarmcentrale voor t noorden mogen werken omdat ik geen fries spreek??
    En mijn mogelijke collega zou afgewezen worden omdat ze geen papiaments spreekt.
    Gaat een beetje ver...

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Kijk op dat er anno 2012 mensen zijn die enkel fries spreken! Die mensen gaan nooit de provincie uit? Kijken geen reguliere tv? Lezen geen nlse krant etc?

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is nee, om het zo gevarieerd mogelijk te maken om de situatie zo goed mogelijk te kunnen beoordelen.
    Of het haalbaar is, is een tweede.
    Daarbij, ik heb het nu over de regionale alarmcentrales ( die dus in Drachten ).

Is het niet mogelijk om direct door te schakelen naar de regionale alarmcentrale in zo'n situatie ( wat mij trouwens een hele uitzonderlijke situatie lijkt, maar goed ).

Umm, ja die mensen zijn er. Mijn pake van bijna 100 dus. Die kijkt Omrop Fryslan, leest geen krant, heeft altijd in hetzelfde uber Friese dorp gewoond en ging altijd met de boot op vakantie in.... Friesland :D
    Hij kan wel Nederlands, maar op zijn manier en dat is moeilijk te verstaan. Mijn man verstond het in het begin echt niet. Nu verstaat hij gelukkig Fries.
    Maar goed, ik heb een hele lieve schoonopa die een echte Betuwenaar is. Als hij plat begint te lullen, en hij heeft ook nog eens een beroerte gehad, dan versta ik ook hooguit 40% haha.

9. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    In dat geval, verwacht ik dat in Drachten er ook mensen komen te werken die Gronings en Drenths spreken. Als het zo gevarieerd mogelijk moet.. Mijn opa is een rasechte Groninger die altijd Gronings spreekt, hij hoeft niet minder behandelt te worden dan een fries die altijd fries spreekt.

Regiogebonden maken niet haalbaar.. De meeste friezen komen ook wel eens buiten friesland mag ik aannemen. Als hun in Amsterdam of Limburg wat overkomt dan, dan moeten ze toch ook Nederlands praten. Dan kunnen ze toch ook niet verwachten dat men daar maar fries leert praten omdat hun geen Nederlands kunnen.
    Om terug te komen op de 112centrale, als ze daar zijn kan ik me voorstellen dat als ze in het fries praten niet iedereen door heeft dat t fries is, en dat ze doorverbonden moeten worden naar Drachten.
    Als ze in friesland in t fries te woord gestaan worden bij de 112centrale, prima. Maar er kan niet verwacht worden dat men t overal maar verstaat of begrijpt dat t fries is.
    Nederlands is de eerste officiele taal in Nederland en dat moet je gewoon kunnen spreken, en als je dat niet kunt is dat niet het falen van de overheid maar je eigen 'probleem'

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Aangezien het Gronings geen officiele voertaal is in Nederland, is het dus toch anders. Overigens is het Fries alleen in Friesland een officiele voertaal! Een fries in amsterdam zal zich ook gewoon in abn verstaanbaar moeten maken.

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Misschien dan maar een apart nr voor friezen.. :p

12. Triskele

Triskele Niet meer actief

Dus kunnen ze ook aan de telefoon (landelijke centrale) zichzelf in ABN verstaanbaar moeten kunnen maken. Dat een lokaal politiekantoor Fries kan spreken dat kan dan maar bij een landelijk nummer hoeft dat dus niet.

Mijn oma en vader zijn allebei fries maar konden ook prima ABN, zoals het hoort dus gewoon.

13. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    #53 blondi, 16 okt 2012
    Laatst bewerkt: 16 okt 2012
    Ik ben het niet altijd met je eens, maar deze keer wel! ;)
    En dan ook nog met deze zin uit je andere post;
    Nederlands is de eerste officiele taal in Nederland en dat moet je gewoon kunnen spreken, en als je dat niet kunt is dat niet het falen van de overheid maar je eigen 'probleem' .

Mijn oma praat echt MEGA brabants, er zullen er een hoop zijn die het niet verstaan. Ook maar een brabander bij 112 neerzetten dan. :)

14. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Nee ik vind dat niet anders, maar goed dat is mijn persoonlijke mening en niet gebasseerd op feiten maar op gevoel.
    Ik vind fries niet anders of verheven boven gronings, drenths, duits, twents, marrokaans, turks, engels of wat dan ook.

Ipv dat de friezen roepen dat het onterecht is, fries een taal is e.d. en ze daarom t móeten kunnen praten bij de overheid, zouden ze ook kunnen accepteren dat t grootste gedeelte van Nederland geen fries spreekt en de 1e taal gewoon Nederlands is. Dat je bij de lokale gemeenteloket fries kunt praten prima, dat je in de supermarkt in t fries kunt afrekenen prima. In de rest van Nederland wordt t niet gesproken en ga niet verwachten dat heel Nederland fries gaat verstaan of de hele overheid omgeschoold moet worden omdat fries óók een taal is in Nederland, want dat is Engels en Papiaments ook. Je woont in het land Nederland, daar wordt Nederlands gesproken, in de provincie Friesland wordt fries geaccepteerd als 2e taal, maar 112 is niet van de friese provincie, maar van t land Nederland.

15. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Nederlands is de officiële taal van Nederland. Daarnaast is Fries in de provincie Fryslân erkend als 2 e officiële taal.
    Fries
    De Friese taal is erkend als 2 e officiële taal in de provincie Fryslân zowel via Nederlandse wetgeving als via het Europees handvest voor regionale of minderheidstalen. Alle Friezen mogen in het Fries communiceren met een gemeente, politie of andere overheidsinstantie in Fryslân, maar in de praktijk levert dat soms problemen op

Bron: Talen in Nederland | Erkende talen | Rijksoverheid.nl

Oftewel.. 112alarmcentrale is een landelijke organisatie. De medewerkers hoeven hier geen fries te spreken want in de rest van Nederland is fries geen officiele taal, enkel in Friesland.
    Wordt er dus met een landelijk nummer gebeld moet er Nederlands gesproken aangezien dit de enige officiele taal is in heel Nederland.

16. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Precies dit.

17. Aszz

Aszz Niet meer actief

Het zit je wel dwars, of niet? Haha.
    Ik ben het met je eens dat Nederlands de eerste taal moet zijn. Maar ik zeg alleen dat het in de regionale meldkamers geen kwaad kan om rekening met de taal of dialect te houden.
    En ik heb nog geen één Fries horen roepen dat het onterecht of iets dergelijks is.
    Het is gewoon een uitzonderlijke situatie die hopelijk niet te vaak voor zal komen. En er kán op ingespeeld worden, niet meer en niet minder :)

18. Fortuna

Fortuna Niet meer actief

Wie wil mij dit dan uitleggen?

Stel; Er zitten 2 Friezen (of Fries sprekende mensen) in een meldkamer. Dit speciaal voor mensen die in paniek geen goed Nederlands kunnen spreken. Beide medewerkers zijn aan de tel en bezet. Een derde belt op en wil graag ik het Fries zn woord doen, want hij is in paniek.
    Zegt de meldkamer medewerker dan; "Sorry meneer, ik onderbreek u even. Ik snap dat u in paniek bent en heb het vermoeden dat uw huis in de fik staat, maar ik versta er geen hol van en de Friese medewerkers zijn bezet. U zult even moeten wachten tot er iemand vrij komt? * start wachtmuziekje*.....

Hoe zien jullie dit dan voor je?

*eerlijke vraag, want ik lees hier al dat een paar vinden dat er 1 of 2 Friezen bij moeten, maar dan krijg je toch dit senario?*

19. meave

meave Lid

17 sep 2008
    55
    0
    0
    dat is alleen zo op de BES-eilanden:Bonaire, Sint-Eustatius en Saba ,

waar het eigenlijk om gaat dat je in eigen land niet eens word verstaan terwijl je in je eigen officiele erkende taal praat,
    dan ligt inderdaad het probleem bij de meldkamer die zich regionaal bevind en een curcusje fries lijkt mij niet overbodig.

20. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Eerlijk?
    We zitten er allemaal op te hameren dat buitenlandse mensen gewoon ABN moeten leren spreken, waarom zou bijvoorbeeld een fries dat niet hoeven?

Ze mogen van mij fries spreken wat ze willen, maar als ze praten met iemand die niet fries spreekt en ze zelf wel fries spreken hoeven ze niet te verwachten dat we alles verstaan toch?!.

Dit geld ook voor alle andere dialecten

Deel Deze Pagina