Dat het een erkende taal is betekent verder niks voor allerlei instanties lijkt mij. Fries een erkende taal? Ja fijn en veel succes ermee zou ik zeggen. Ik lees trouwens dat fries in friesland erkend is als 2de officiele taal, ljkt mij duidelijk toch.
En exact hetzelfde in friesland. Het is enkel in Friesland erkend als 2e officiele taal, en niet in de rest van Nederland. Dus wat jij zegt is kul, in de rest van Nederland en de landelijke organisaties is fries niet erkend en dien je gewoon nederlands te praten. Een cursusje nederlands lijkt me dus niet overbodig en niet andersom.
hoezo is dat nou weer kul? ik zeg dat het niet overbodig zou zijn dat de regionale meldkamer van friesland die zich in drachten bevind wel een curcus fries zouden kunnen krijgen. Ik zeg niet dat heel NL fries moet kunnen verstaan en praten.
Lijkt me dan dat Friesland zich daar zelf over moet bekommeren wanneer ze dat zo nodig achten, lijkt me geen aandachtsgeval voor de rest van Nederland.
Wellicht bedoelde je t niet zo, maar je zegt t wel degelijk.. waar het eigenlijk om gaat dat je in eigen land niet eens word verstaan terwijl je in je eigen officiele erkende taal praat En dan nog vind ik niet dat het daar noodzakelijk is. Het is een landelijke overheidsinstelling die daar zit, en je kan de medewerkers niet dwingen om fries te leren. Er werken daar ook mensen uit Groningen en/of Drenthe, die hoeven wat mij betreft echt geen fries te leren omdat er een aantal friezen zijn die geen Nederlands kunnen spreken. Ik vind t dan ook onnodig dat er belastinggeld wordt gespendeerd aan zulke cursussen.
Het is iets wat in mijn omgeving veel speelt. Ik ben met grote regelmaat in Smilde, daar in de buurt ligt de grensplaats Appelscha. In Appelscha wordt grotendeels fries gepraat, prima. In Smilde niet, dat is Drenthe. Men kan t daar ook niet verstaan. Je wilt niet weten hoevaak er friezen komen die een heel verhaal in het fries tegen je ophangen. Als je dan vriendelijk zegt dat je geen fries spreekt dan zijn ze boos, beledigt etc. en gaan stug in het fries door. Zo ook op Terschelling, in het fries wat bestellen aan de bar. Mijn vriendin antwoord dat ze daar geen fries spreken en of hij het in het Nederlands wil herhalen, stug door in het fries, ze deelt t nogmaals mede, maar hij luistert nog niet. Nou sorry, dan heb je pech, krijg je geen drinken. Dan kunnen ze ineens wel Nederlands! Dus ja, ik erger mij er aan. Als ze in friesland fries willen praten, prima. Maar verwacht niet dat er buiten friesland ook fries verstaan en gepraat wordt! In Friesland is het en erkende taal en de 2e officiele taal. De 1e officiele taal is ook gewoon Nederlands. Dus ook in friesland hoor je Nederlands te kunnen spreken. Hier op het forum is het inderdaad nog niet geroepen dat het onterecht is. In mijn omgeving wordt het wel erg veel geroepen door de friezen.
Zegt meer over het niveau van de mensen die gewoon fries blijven praten als mensen zeggen dat ze hen niet verstaan...
Misschien was dat niet het doel van TS, maar het is inderdaad op één vinger noar te thellen dat het gaat gebeurn joah.... Maar ja, ik ben het ermee eens dat men zich verstaanbaar dient te maken in algemeen beschaafd nederlands.
Nee dat was idd niet echt mijn doel. Ik ben wat dat betrefd gewoon erg rechtlijnig dus vandaar dat ik me afvroeg hoe de rest erover dacht .
dan nog fries heeft ook weer dialecten, de mensen op de klei spreken anders fries dan in de wouden o.a dit gaat dan misschien om enkele woorden. stel ik zou op de 112 centrale zitten en dr belt een klei fries dan zou ik als fries deze persoon misschien niet begrijpen omdat ik niet v.a deze omgeving weg kom. op school is het abn taal maar er is 1 ochtend in de week dat ze fryske les hebben. bij een bestelling in het fries die iemand vertikt in het abn te geven zegt wat over die persoon niet over heel fryslân.
Ik vind het niet nodig dat de medewerkers van 112 allerlei dialecten of talen moeten leren, eigenlijk zou het logisch moeten zijn dat iedereen die in Nederland woont ABN spreekt. Het wil alleen niet zeggen dat iedereen dit ook doet. Kijk ik naar mijn man, en die is echt geen 80 plusser , hij spreekt echt alleen maar Twents. Uiteraard heeft hij op school wel Nederlands geleerd, maar als er van kleins af aan thuis en in de familie en vriendenkring alleen maar Twents wordt gesproken, en vervolgens op zijn werk ook alleen maar Twents gesproken wordt onderling is het logisch dat hij eigenlijk het ABN is afgeleerd. Hij begrijpt alles uiteraard wel (gelukkig maar voor mij, want ik spreek alleen maar ABN, geen Twents), maar hij kan de Nederlandse klanken niet uitspreken, net zoals ik wel Twents versta, maar het niet spreek. Ik zie dit probleem bij ons in de Regio wel vaker, dus het zal heus wel iets zijn dat ook in Drenthe, Groningen of Brabant voorkomt. Dus ja, ik snap het probleem wel en zal dus niet roepen dat iedereen maar ABN moet kunnen spreken, aangezien dat blijkbaar niet altijd mogelijk is. Overigens probeert mijn man altijd zo goed mogelijk ABN te spreken tegen ABN sprekenden, maar dan nog verstaan ze hem niet, en om eerlijk te zijn vraag ik mij ook weleens af of zij wel proberen hem te verstaan ......, dialect blijf je nou eenmaal altijd horen.
Dat was de strekking van mijn bericht ook niet. Maar er werd gevraagd waarom het mij zo dwars zat en ik er dus wat feller op reageer. Nou hierom dus, mijn referentiekader is op deze gebeurtenissen en ervaringen gebasseerd. Ik laat mijn mening er niet door kleuren, althans dat probeer ik. Toch is het hierdoor wel een onderwerp wat mij intresseert en waar ik dus actiever in mee discusiëer dan als ik in een willekeurig ander onderwerp zou doen. Maar ik ben het absoluut met je eens dat het meer zegt over die persoon dan heel friesland!
het gaat me niet om jou in m,n 1st stuk maar om de info dat fries ook weer verschillend is aangeleerd in de omgeving waar je vandaan komt. dat jij negatieve ervaringen hebt met bestellingen lijkt me logisch en terecht, ze zeggen niet voor niks de stugge fries, maar kom jij bv uit den haag en je zou een bakkie pleur met een kano erbij bestellen dan klapperen mij de oren ook
Ik vind het logisch dat er gewoon ABN gesproken moet worden ja.. En dan lees ik hier dingen over een cursus Fries? Beetje de omgekeerde wereld lijkt me zo.
ik denk dat er niet veel friezen meer zijn die niet nederlands kunnen spreken,maar voor die mensen die het niet kunnen is het dus wel hun opvoeding geweest die door de overheid erkend is, het is niet verboden, als zo'n iemand in nood komt en niet kan communiceren met 112 dan vind ik dat een probleem van de overheid dan moeten ze de friese taal niet accepteren en zeker niet als officiele taal erkennen en de friese taal ook niet bevorderen want het word tenslotte door de overheid gestimuleerd om de friese taal te blijven spreken, en denk nou niet dat heel friesland geen nederlands kan praten, dat is een hele kleine minderheid, maar als die mensen in nood komen is er dus wel een probleem want ze willen wel dat de friese taal gewaarborgt blijft en hebben het vast laten stellen in de wet dat de nederlandse taal en de friese taal gelijke rechten hebben, maar als je dan in nood komt mag je het niet meer spreken??? waarom ik me hier zo mee bemoei? ik ben een stugge twee-talige fries, maar dat hadden jullie vast wel door....
Ach ja, je hebt er altijd lomperikken bij zitten. Maar zal het ook niet een beetje aan je eigen houding liggen? Als je hetzelfde reageert als hier, dan kan ik me wel voorstellen dat het niet helemaal soepel loopt Om over het aantal Groningers nog maar te zwijgen die ik niet versta, terwijl ik niet eens Fries spreek.
Precies!! Enne een,cursus fries??? Geef die friezen maar een cursus fatsoenlijk nederlands. Ik ga toch,ook,niet op zn plat brabants in,het openbaar iemand aanspreken?? Is voor mij allemaal hetzelfde hoor, fries, brabants, limburgs, twents enz
Idem.. Eigenlijk vind ik het ook absurd dat fries een toegelaten taal is en toegepast mag worden op de werkvloer. Dat ik in mijn eigen land in een bepaalde provincie in sommige winkels gewoon keihard fries word aangesproken terwijl ik er geen drol van snap. Maar goed, gelukkig heb ik totaal niks met friesland en al helemaal niks met de friese taal.. Ben er 2 keer geweest en zou er nog niet dood gevonden willen worden.