Nee, ik mag met recht zeggen dat t niet aan mijn houding ligt Ik ben er meerdere malen toeschouwer van geweest. Ik zie zelf ook niet echt wat mijn houding betreft dit standpunt er mee te maken zou hebben. Als men een winkel binnenkomt en fries begint te praten en er wordt vriendelijk verzocht om Nederlands te praten vind ik t eerder een gebrek aan houding van de ander. Vind t overigens ook erg vervelend dat je mij nu persoonlijk gaat aanvallen hierin terwijl dat ook nog gebasseerd is op niks aangezien ik er zelf niet eens bij betrokken ben.geweest. Zonder verdere achtergrond informatie zeg jij dat het grofweg maar mijn eigen schuld is, beetje kort door de.bocht niet? @meave, het is een friesland erkende taal, niet in de rest van nederland. Ook mag het gebruikt worden bij friese instanties, een algemeen Nederlands nummer valt daar niet onder. En voor de rest sluit ik mij aan bij de laatste berichtjes van Umm en Tulip. Heb weinig zin meer in een discussie waar men persoonlijk in gaat worden, erg jammer!
ohhh die stugge Friezen weer natuurlijk.... Je kan toch niet van heel Nederland verwachten dat ze je maar verstaan als je Fries praat...
Ja, maar zeg nou zelf; Fries is een taal die BINNEN de provincie Friesland gesproken wordt. De rest van Nederland heeft dus niks met Fries, verstaat en/of spreekt geen Fries en zal nooit Fries kunnen verstaan en/of spreken. Het is dan toch meer dan logisch dat je als Fries zijnde in ieder geval Nederlands kan praten net zoals de rest van Nederland? Blijkbaar is het toch nodig bij situaties als deze. En als je dan geen Nederlands kan praten? Tja, cursusje Nederlands?
ja, vind het prima dat Friezen gewoon Fries praten en als ze geen Nederlands willen leren dan moeten ze dat zelf weten. Maar je kunt niet van heel Nederland verwachten dat ze dan maar Fries gaan leren. Ik vind dat dus toch ook echt hun eigen probleem. Friesland blijft namelijk gewoon een deel van Nederland!
Buiten de discussie om; ik vind het echt belachelijk dat het überhaupt een taal is en geen dialect Maar goed, wat ik nog wilde toevoegen is dat het alleen een officiële taal is binnen Friesland. Het is dus absurd te verwachten dat de rest van Nederland zich aanpast aan één provincie.
Meave, net zoals mijn voorgangers vind ik dat niet het probleem van de overheid, maar van de friezen in kwestie. In nl behoor je gewoon nl te kunnen spreken. Van allochtonen verwachten we dat toch,ook, maar niet van onze eigen landgenoten dan?? Ik vind het idee dat het een echte taal is ook absurd, tuurlijk mogen zij trots zijn op hun "taaltje" maar dat zijn zeeuwen ook, moeten alle 112 medewerkers dan ook zeeuws leren?? Is echt verrekte moeilijk kan ik je zeggen.
Ik vind dat het ze het gewoon uitbuiten.. 'het is een officiele taal hoor!' ja good for you maar val mij er niet mee lastig. Wanneer je naar een bedrijf moet bellen begin je toch ook niet in het fries te lullen?
Dat je in nederland gewoon nederlands moet kunnen praten vind ik ook niet meer dan normaal, dat word je tegenwoordig op school wel aangeleerd mocht je het van huis uit niet mee krijgen. Maarik heb het over de oudere mensen die vroeger nooit met de nederlandse taal te maken hebben gehad, die soms niet eens naar school zijn geweest die bv in kleinde dorpen wonen waar iedereen fries praat en de overheid stimuleert dat en wil dat de friese taal gewaarborgt blijft, Dan zouden ze niet campangemoeten voeren voor de friese taal maar juist de mensen die geen NL kunnen NL moeten gaan leren, dat heeft niks te maken met stugge friezen of het verekken NL te leren, en alleFriezen mogen in het Fries communiceren met een gemeente, politie of andere overheidsinstantie in friesland dus het mag blijkbaar wel maar in de praktijk lukt het niet, en nogmaals vind ik het erg logisch dat je als nederlander nederlands kunt praten,