laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen. ik werk in een winkel en er wordt van mij verwacht dat ik flexibel inzetbaar ben. nu is dat niet zozeer het probleem want ik heb een flexibele gastouder. het probleem is dat ik mn rooster als ik geluk heb 2weken van te voren krijg. mijn vraag is: waar kan ik vinden wat mijn rechten hierin zijn. welke termijn moet mijn werkgever aanhouden? liefs doris
Dat zal in het CAO staan. Bij ons moet het minimaal 6 weken van te voren, niet altijd dat daar aan gehouden wordt, maar er is wel een regel. Verders is het bij ons ook zo dat de gastouder 4 weken van te voren de dagen moet weten ( in contract) mijn gastouder zelf doet daar niet moeilijk over als het minder als 4 weken is. Maar misschien kan je zoiets ook nog meenemen naar je werkgever? Ik vind het strond vervelend als ik niet kan plannen. In nov stap ik over naar een nieuwe werkgever, en tot op heden nog geen rooster ontvangen, maar kan niet plannen niks... Oer irritant.
er staat in mn cao niet echt iets over de termijn dat het rooster klaar moet zijn. er staat in dat wijzigingen minimaal 4weken van te voren in overleg met de medewerker doorgevoerd mogen worden. dus als ik dan ga nadenken zou ik zeggen dat het rooster voor die 4weken al klaar moet zijn. heb al meerdere gesprekken met mn leidinggevende gehad maar het levert niks op. ze zeggen heel grof dat het niet hun probleem is dat mijn oppas het rooster op tijd wil hebben. zelfs als ik zeg dat het dan kan gebeuren dat ik dan geen oppas heb lijkt geen indruk te maken. dus vandaar dat ik nu dus duidelijkheid wil, ik wil wel de goede dingen zeggen als ik ze op termijnen ga wijzen. bedankt iig. liefs doris
Het verschilt per cao, zelfsin de winkelbranche heb je verschillende cao's, maar in het mkb was het zo dat je planning 1 week voor die tijd aanwezig moest zijn, dus dan is 2 weken netjes . Maar uit ervaring zeg ik dat 2 weken toch vrij normaal is, ik maakte vaak een planning van 4 weken waarvan dus 2 vast en 2 onder voorbehoud en als er dan nog 1 hing dan maakte ik weer 4 nieuwe.
Ik werk ook in een winkel. Hier is de planning altijd voor drie week klaar. Zodra de nieuwe week begint komt er een nieuwe week te hangen. Vrij vragen vier week van tevoren. Wat er in ons cao staat weet ik niet. Kan straks wel even kijken op onze site.