Ja voor onze dochter. Ze werd regelmatig opgenomen ivm hartafwijking maar nu moest ik dus 112 bellen voor een ambulance. Ze was te blauw om haar zelf te brengen. Oh en iemand heeft 112 voor mij gebeld. Was mijn zoon (2) kwijt in de stad. Hij was de winkel uit gelopen en kon hem nergens vinden. Uiteindelijk wel gevonden, hij was heel stuk weggelopen en was dus paar straten verder bij een winkel waar we vaker komen en ze hem dus wel kenden..
Meerdere keren. De reden houd ik graag voor mezelf. Wat duurt het wachten dan lang joh. Werd 1x zelfs door de politie in de wacht gezet. Dat was echt niet gaaf
Ja, meerdere keren. Voor mijn broertje die zich voor de trein wou werpen. Voor mezelf toen ik in een vechtscheiding lag met mijn ex-man en hij me had gevonden in een vakantiehuisje en op de ramen en deuren zat te bonken en deed alsof hij de politie was. Voor een vriendin toen ze heel hard was geslagen door haar ex-vriend die haar niet wou laten gaan. Voor mezelf toen ik een auto-ongeluk had. Gezellig leven heb ik, lijkt het zo. Maar het gaat een stuk beter hoor met bijna iedereen in dit verhaal Ik vind het altijd heel vervelend omdat het zo lang duurt voordat je iemand aan de lijn hebt. Eerst moet je volgens mij zeggen wat je wilt hebben (politie, ambulance of brandweer) en dan waar je dat wilt hebben. Bij mijn broertje had ik zo de zenuwen dat het systeem niet verstond wat ik zei en waardoor ik met een verkeerd korps werd verbonden.
Ja, iemand kreeg een hartaanval. Ik heb 112 gebeld en ben vervolgens gestart met reanimatie. Hij heeft het gelukkig overleefd Was erg onder de indruk van het ambulance personeel. Zij hebben na 12 minuten de reanimatie overgenomen en zich later ook nog ontfermd over mij, omdat ik in een vuilnisbak stond te kotsen van de stress.
Een keer voor een cliënt die ik thuis bewusteloos vond. Verder weleens het 0900 nummer, geen spoed wel politie.
Ja, 3x 1e keer toen ik dacht dat ik onze oudste levenloos in mijn armen had, bleek een heftige koortsstuip te zijn. 2e keer (op advies van kinderarts), weer een koortsstuip, die na toedienen van medicatie niet wilde stoppen. 3e keer voor de tweede, die uit het niks weg viel en zo achterop zijn hoofd viel.
2x Eerste keer omdat er een man helemaal onder het bloed zat op het station. Hij wist niet hoe het kwam en was helemaal in de war. Waarschijnlijk gevallen met zijn fiets ofzo. De tweede keer stond er ergens een auto in de berm met iemand er nog in. Bleek rijkswaterstaat daar autos te tellen.
1x met oud en nieuw toen min vriend onwel werd. Dat was eng! We hadoen een feestje thuis en al aardig wat gedronken, niet laveloos. Maar toen ging hij naar buiten om vuurwerk af te steken en kreeg hij een 'klap' van het koude weer en viel neer op de grond met zijn hoofd op een parkeer steen. Hij was bewusteloos maar gelukkig is alles goed gekomen.
1 keer, als 16 jarige, lag te slapen, was examenweek, toen er midden in de nacht een heel luidruchtig feestje werd gegeven tegenover ons. Mega veel fietsen in de voortuin, muziek hoogste stand, dronken mensen buiten die heel luid praten. Ik functioneer heel slecht als ik midden in de nacht wakker word, heb nooit zo goed door wat ik doe en ben nooit goed wakker. Heb toen heel boos,half wakker, 112 gebeld, omdat heel de straat wakker werd gehouden door hun feestje en mensen moeten gewoon vroeg op. Na het telefoontje ben ik weer in slaap gevallen, maar politie is blijkbaar wel gekomen die avond en een paar weken later was die jongeman uit huis gezet door de huisbaas. Voel me er nog steeds schuldig over, maar het was blijkbaar de zoveelste klacht tegen hem dat de huisbaas het wel genoeg vond.
Ik heb een omstander laten bellen omdat ik een man met een epileptisch insult in stabiele zijligging moest houden.. vlak naast een hele drukke weg. Ben altijd nog benieuwd geweest hoe het later met hem ging.
Het heeft in ieder geval geholpen. Misschien had hij het ook wel overleefd als ik niet gereanimeerd had hoor. Maar iets doen is altijd beter dan niets natuurlijk. Ik heb zelf nog zeker 2 dagen stijf van adrenaline gestaan. Ik heb wel 3x aan die ambulance broeder gevraagd of ik niet per ongeluk zijn ribben had gebroken.
-1 keer omdat er een inbreker met een dakpan op ons dakraam stond te beuken en schreeuwde dat hij naar binnen moest. Het bleek achteraf een huurder van een bovenverdieping een paar huizen verderop te zijn, hij was gigantisch onder invloed van vanalles en nogwat. Ik woonde toen alleen met mijn moeder (was 15/16 jaar) vrij afgelegen. Het duurde eindeloos voor ik de politie aan de lijn had voor mijn gevoel en helemaal voor ze er daadwerkelijk waren. Mijn moeder was helemaal verlamd van angst. Ik heb hier echt jaren angst en slapeloze nachten aan over gehouden. -1 keer bij een ongeval wat ik zag gebeuren, gelukkig niks ernstigs al leek het heel hard te gaan. -1 keer toen ik de buren een aantal huizen verderop met deuren hoorde gooien en hoorde roepen dat ze elkaar de strot door gingen snijden. Werd achteraf teruggebeld door de politie om te bedanken omdat het maar goed was dat ik gebeld had.. Nou lekker dan, zeker als je nagaat dat er nog 2 hele jonge kinderen thuis wonen..
1x ondat er ingebroken werd en ik gewoon thuis was. 1x omdat ik iemand die me had overvallen in de trein in de kraag had gegrepen en wat ik ermee moest. 2x om melding te maken van huiselijk geweld. (Zelfde gezin) En op mn werk wel vaker, ben doktersassistente, maar tel die niet mee.
Ja. Vorige week nog, duurde 20 minuten eer ze kwamen en al die rijd eerste hulp verleend aan een dame die van de fiets gevallen was en op t hoofd terecht was gekomen en onaanspreekbaar was. Bleek achteraf een hypo te hebben, en daardoor gevallen te zijn. Het scheelde een haar of ze was in coma geraakt
Oh ja ook een keer omdat we een enorm lawaai hoorden bij de buren. Bleek de buurman het hele huis aan gort te slaan. Hij had ruzie met zn ex. Was aan t gooien met stoelen ed. Politie maar gebeld. Toen de politie kwam ging ie op het dak staan. Heeft een paar uur geduurd.