Onze dochter is 2.5 maand en heeft vaak moeite met gaan slapen 's avonds. Ik lees vaker dat een bedtijdritueel dan helpt. Wat zijn jullie bedtijdrituelen met jullie baby's/dreumessen? Zingen jullie een slaapliedje of lezen jullie een boekje?
Rond die tijd was het; Pyjama aan nog even zitten bij papa of mama dan naar bed slaapzak aan, we deden dan naar bed naar bed zei duimelot (maar dan de zelf verzonnen versie) licht uit Kusje muziekdoosje aan. het is nu wel iets anders. Pyjama aan Even puffen (heeft veel last met ademen) Slaapzak aantrekken in bed Boekje lezen Muziekje aan Kusje geven
Toendertijd slaapzak aan voor de laatste fles... Beneden wel alles rustig houden... Dan na de fles slaapknuffeltje geven, na een minuut of 10 opstaan richting gang, lachen naar de klok (hangt op weg naar boven en op een of andere manier mega interessant, dus we staan er maar even stil bij en vertellen dat het tijd is), de trap naar boven (ging toen alleen naar boven voor slapen of bad dus dan is trap ook voor hem onderdeel van het ritueel), in de kamer "kijk hier is je bedje", neerleggen, kusje, aaitje over bolletje "welterusten lieverd" en weggaan. Dat ging toen zo en nu nog steeds (10mnd). Misschien een boekje lezen is erbij gekomen, maar echt pas met 6mnd. En helaas is het kusje in bed afgevallen omdat zijn bedje omlaag staat Geen speen geen muziekje geen lampje. Soms als hij lang door"moppert" wel een muziekje aan (via babyfoon)
Met 2,5 halve maand bij beiden hetzelfde. Omkleden en schone luier. Samen op bed gaan liggen en met gedimd licht gaan voeden. Even rechtop knuffelen en dan wegleggen. En bij evt onrust voor de voeding nog even samen een extra keertje onder de douche.
Wij doen het ritueel bij de een na laatste fles, voor de laatste fles maken we haar wakker: Gordijnen dicht, schemerlampje aan, op gedempte toon praten, hoofd/handjes/billen wassen, pyjama aan, schone luier, slaapzak aan, lamp uit, fles in de schommelstoel, boeren, slaapliedje zingen en knuffelen, op bed.
Hier verschoon ik de kleine krijgt hij zijn pyjama en slaapzak aan! Dan krijgt hij zijn laatste fles en dan valt hij met het boeren vaak bij mij in slaap. We knuffelen dan nog even en dan wordt hij in zijn bed gelegd, gordijnen dicht, liedje zingen en dan kusje en muziekdoosje aan! Hier werkt het echt super, hij huilt nauwelijks als hij in bed gelegd wordt (wordt altijd weer wakker) en gaat rustig slapen! Doe dit eigenlijk al vanaf week 2!
het maakt niet zoveel uit wat je doet, als het maar in een vaste volgorde, op een vaste plek, en rustig gebeurt. dus geen gekke bekken meer trekken of druk kletsen tijdens de luier verschonen zoals overdag, maar juist alles kalm en rustig. als je het elke dag hetzelfde doet, dan gaat de kleine vanzelf herkennen dat als mama dit en dit doet, dat ze dan daarna moet gaan slapen. maar ze is nog wel jong hoor, dus het kan even duren. en op die leeftijd zou ik de prikkels zo min mogelijk houden, dus lezen zou ik pas met een maand of 6 of zelfs 10 mee beginnen. en muziekje ligt aan je kind, als ze er druk van wordt kan je het beter laten. een slaapliedje lijkt me dan juist weer altijd een goed idee, evenals een laatste knuffel en kus en een aai over de bol in bed.
Hier is het vanaf geboorte ongeveer zo Douchen ( om de dag met shampoo) Pyjama aan Bakje yoghurt en of fruit ( baby fles) Boven tanden poetsen Met zijn allen een boekje lezen Dan elk kind apart een boekje lezen Baby krijgt een liedje tot hij wat ouder is Tijden verschillen, in de winter is het meestal zo rond 18.00 uur beginnen met de kinderen douchen om ze half 8 allemaal in bed te hebben maar in de zomer en vooral zomervakantie wijken de tijden weleens af maar het ritueel blijft vaak het zelfde alleen dan dus wat later Soms slaan we het ritueel voor de oudsten over omdat het zo laat word en dan is het gewoon douchen bakje fruit of yoghurt tanden poetsen en naar bed
Met 2,5 maand was de laatste fles op hun kamertje, lichten uit en zakelijk voeden. Dan in de slaapzak. Wij zingen het liedje van olifantje in het bos, kusje voor beide en het muziekuiltje aan. Ze slapen makkelijk in en sinds dat ze 8 weken zijn door. We hebben nog steeds hetzelfde ritueel (laatste fles is nu wel gewoon beneden.
Jongste dochter krijgt beneden bv. Als ze maar in slaap blijft vallen neem ik haar mee naar boven. Daar, met nachtlamp een schone luier en pyjama aan en slaapzak aan. Dan nog een beetje borstvoeding, kusje en in bed. Dingen als een muziekje e.d. zullen de komende maanden wel worden toegevoegd aan het bedtijdritueel. Ik hou het bewust nog een beetje simpel omdat ze juist rond bedtijd niet teveel prikkels moet krijgen
Hier is mijn dochter nog geen 2.5 maand (nu 8 weken) maar ons bedritueel is douchen, pyama aan, flesje, even rechtop knuffelen dan leg ik haar weg zeg ik weltrusten te slaap lekker en geef een kusje. Las hierboven ergens dat iemand het versje naar bed duimelot doet die vind ik erg leuk dus ga ik zeker invoeren in ons ritueel vanaf morgen 😉
Mijn zoontje is nu 12 weken. Wij nemen hem na het spelen in de box even 5 min bij ons om rustig te worden. Dan zetten we de Chicco goedenacht bal aan (met muziek van Bach en Rossini en natuurgeluiden en ook met verschillende kleuren licht/sterrenhemel) Geven hem een laatste knuffel en kus, stoppen hem strak in en lopen weg. Na het muziekje jengelt hij nog zo'n 5 min en valt hij in slaap! In de avond is het nog masseren of een badje erbij 😊
Wij gaan naar boven met haar, doen het grote licht aan in de slaapkamer en een klein schemerlampje. Dan voeden op de schommelstoel (eerste ronde), daarna verschonen, dan gaat het grote licht uit en voeden we de rest in de schemering, rustig boertje laten en op de schouder laten hangen, dan slaapzakje aan wat al klaar ligt in het bedje, strak instoppen, aai over de bol en licht uit.