12/14/16 inch fiets hoor graag suggesties????

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ladylola, 28 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Beste mama's,

Deze ontaarde moeder gaat maar is een fiets kopen voor mijn kleine meid. Ze had al tig loopfietsen, een loopmotor, eenquad, een driewieler, maar nog geen echte fiets. Het wordt nu wel echt tijd. Ze is 3,5 en een kleine cato van 96cm en als ik hard aan der trek 97:p

Afijn, ik twijfel in welke maat ik een fiets voor haar kan aanschaffen. De 12 inch is wel echt klein, maar goed wel licht. Dus kans is groot dat ze vrij snel zonder zijwielen ermee kan leren fietsen. Aangezien zij ook heel goed kan loopfietsen, kan het snel gebeurd zijn. Alleen is ze niet zo stoer, dus voor snel zelfstandig fietsen hoe ik het niet te doen.

De 14inch is aannemelijker voor haar maatje, maar tja dan kan ik over een jaar mogelijk weer een nieuwe fiets kopen. Dus geniet mijn voorkeur toch meer de 16 inch. Maar die is meteen een stuk zwaarder. Wat hebben jullie bedacht voor jullie kids?

Bedankt alvast!

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    16 inch is groot hoor daar fietst mijn nu 105 cm lange dochter van bijna 5 op! En het zadel kan nog hoger... Jongste van 90 cm fietst wel al met zijwielen op een 12 inch. Die kan ook nog wel even mee. Even naar een fietsenwinkel om te passen!

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    16 inch is groot hoor daar fietst mijn nu 105 cm lange dochter van bijna 5 op! En het zadel kan nog hoger... Jongste van 90 cm fietst wel al met zijwielen op een 12 inch. Een 14 inch heb ik nog nooit zelf gezien eigenlijk...
    Even naar een fietsenwinkel om te passen!

4. Janna

Janna Fanatiek lid

Voor het leren fietsen - zeker zonder zijwieltjes - is het belangrijk dat ze goed met hun voetjes bij de grond kunnen. Ze kunnen het makkelijker leren op een fiets die iets te klein is, danaeen die iets te groot is. Je kunt een fiets dus beter niet op de groei kopen.

Wij hebben zelf destijds een tweedehands fietsje van 12 inch gekocht via Marktplaats, voor 25 euro. Echt een heel stevig en degelijk ding. Voor dat bedrag vind ik het niet erg dat ze er inderdaad binnen een jaar al te groot voor is geworden. Op die leeftijd groeien ze zo snel, dat ze sowiesoniet heel lang met een fiets doen. Ze heeft ondertussen de oude 18 inch fiets van haar nichtje gekregen, dus ik denk dat ik haar kleine fietsje binnenkort gewoon weer op Marktplaats zet.

5. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Thx. Ik heb het inderdaad al gedaan. De 12 is vrij klein, maar licht en ideaal voor het duwtje naar los fietsen. De 14 is eigenlijk goed, maar de kans is groot dat ze die na een jaar ontgroeit en verwacht dat zij nog niet zo snel zonder zijwieltjes durft te fietsen.

Maar de 16 kon ze ook prima bij, maar alleen log en veel zwaarder om vooruit te komen.
    Ik verwacht dat ze deze zomer de lucht in gaat en snel de 100cm piekt. Vandaar dat ik twijfel. Ze gaat als een speer op de loopfiets, dus verwacht niet dat zij deze zomer leert los fietsen. Met zijwieltjes vindt ze het al spannend.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    16 inch is veel te groot. Mijn dochter van 3,5 jaar is nu 104 cm en we zijn twee weken geleden een fiets voor haar gaan kopen. Op de 16 inch kon ze helemáál niet met haar voeten aan de grond, toch noodzakelijk om veilig te leren fietsen. Wij hebben 14 inch gekocht.

Ga gewoon eens langs een winkel om te kijken wat best past?

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ze fietsen er op deze leeftijd sowieso maar kort op. Het is net als met kleertjes in het begin, voor het bedrag dat je kwijt bent; is het zonde zo kort als ze er mee doen.
    Marktplaats is hierin dus écht een aanrader. En ik zou zeker voor 12 inch gaan. Wij hadden ook een lange dochter (1 meter met 3 jaar) en rond de 4 jaar gekozen voor een 16 inch - maar uiteindelijk heeft ze leren fietsen op de 12 inch die bij oma stond (voor de kleinkinderen) - en dat fietsje heeft nadien nog een maand of 4/5 hier gestaan.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jongste is 104 en nu net over naar 16 inch. Hij heeft hem maar net "in zijn macht". Dus nog niet mee de drukke weg op, alleen rondje door de woonwijk en op de speeltuin voor nog een cm groei ;)

Ik zou voor het leren fietsen een 12" inch nemen, voor 3 tientjes op marktplaats en over een klein jaar weer doorverkopen voor 2 tientjes ;)

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Mijn dochter is 102 cm en de 12 inch is voorlopig prima.

De oude 16 inch van haar zus staat in de schuur, maar daar gaat ze voorlopig echt nog niet op. De oudste kreeg die fiets met een jaar of vijf, toen was ze 114 cm oid (zij heeft er los op leren fietsen).

10. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    mij zoon van 3.5 heeft een 12 en 16 inch fiets. Op de 12 kan hij sinds enkele dagen zonder zijwielen. Op de 16 zitten de zijwielen nog aan. Hij kan nog niet goed genoeg met de voeten aan de grond.

Ook mijn zoon heeft een loopfiets en had daardoor het fietsen binnen 2 dagen Door! Alleen opstappen is nog wat lastig.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Ik heb haar net voor de grap even op de 16 inch gezet. Ze krijgt de trappers rond, maar daar is alle mee gezegd. Met zijwieltjes kan ze er vast op fietsen, maar zonder gaat hem echt niet worden, ze kan niet met haar voeten bij de grond en hij is ook gewoon veel te zwaar. Ik zou dus echt voor een 12 inch gaan, die kan zeker nog een jaar, zo niet twee of drie jaar mee, naar mijn idee.

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik zou voor de 14inch gaan. Onze jongste heeft nu een 12inch, maar ze trapt zich gek. Misschien dat ze er binnenkort los op leert fietsen, maar als dat lukt moet er echt een grotere komen. De middelste en oudste fietsten zonder problemen op de 16inch vanaf hun 4e (middelste daarvoor al): eerst met zijwieltjes, vrij snel erna zonder.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze oudste was drie toen ze haar eerste fiets kreeg... maar zij is/was gewoon erg groot... ze was toen al 108 cm... dus gekozen voor de 16 inch. Inmiddels is ze net 7 en gaat zeer binnenkort over van 20 naar 24 inch.
    Haar zusje is iets kleiner, die kreeg met haar 3e verjaardag dus de 12 inch... en is pas sinds december (wordt volgende week 5)over op een 16 inch... en ze fietst nog steeds met zijwieltjes.

Moraal van t verhaal: koop op MP een 12 inch fietsje.... evt kan je die van ons wel overnemen ;)

14. Janna

Janna Fanatiek lid

Ja, wij hebben er ook nog wel eentje staan! :D Ik woon in de Haarlemmermeerpolder, dus als je dat in de buurt is...

Waarom denk je trouwens dat ze het niet snel zonder zijwieltjes zal kunnen? Als ze nu al goed op een loopfiets kan, zou ik het gewoon een paar keer op een pleintje gaan oefenen. Je hebt kans dat ze het dan juist heel snel kan. Mijn dochter was nog geen 3,5 jaar en na twee keer vijf minuten oefenen, had ze het onder de knie. Toe viel ze uiteraard nog wel af en toe, maar meestal ging bet goed.

15. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.366
    113
    Onze oudste kreeg voor zijn derde verjaardag een 14 inch met zijwielen, 25 euro via mp. Met zijwieltjes ging het prima, zonder voor geen meter. Dus toen via mp een 12 inch fiets gekocht, in meisjeskleuren, gewoon omdat die maar 10 euro was en in dezelfde stad opgehaald kon worden. Daar heeft hij op leren fietsen.
    Dochter van nu bijna 5 is met 3 gestart op de 12 inch, en heeft er ook op leren fietsen zonder zijwielen, en fietst daar perfect op. ze is de 1 meter al wel gepasseerd, geen idee hoe lang ze precies is.
    Maar ik zou dus ook voor 12 inch gaan, via mp, en dan over een jaar of 2 jaar een grotere kopen
    (sowieso koop ik op deze leeftijden echt geen nieuwe fiets, ze groeien er zo snel uit. laat een ander maar nieuwe kopen, ik koop hem graag tweedehands van ze :D Pas voor het eerst meer dan 100 euro uitgegeven voor een fiets voor de oudste, zijn oude fiets was een rotding, ketting er steeds af, toen was ik het zo zat en heb een tweedehands bij de fietsenmaker gehaald, waar hij nu net op kan, dus voorlopig kan hij er mee door)

16. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Wij hebben voor onze bijna driejarige dochter een 12 inch fiets gekocht. Ze is niet zo lang , maar ze kan goed met de voeten bij de grond.
    Maar zoals al gezegd, ik zou even gaan passen bij een fietsenwinkel.

17. Buikje0

Buikje0 Fanatiek lid

24 nov 2011
    1.095
    1
    0
    NULL
    NULL
    14 inch zou ik sowieso niet doen, omdat de overgang naar een 'normale' maat dan of heel klein of heel groot is. Mijn zoon is even groot als jouw dochter en 12 inch is zeker niet te klein, hij komt nog nauwelijks met zijn voeten aan de grond.

18. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Thx voor al jullie reacties. Heb al jullie ervaringen meegenomen. De 16 inch wordt het inderdaad niet nee. Te log voor zo'n fijn meisje. Denk dat ik voor de 12 ga inderdaad. Ons meisje is nogal bang om te vallen. Maar wie weet heeft ze het snel door en fietst ze snel los.

Lief van de fiets aanbiedingen. Ik ben alleen zo'n type dat graag nieuw koopt🙈

19. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Onze dochter heeft voor haar 3e verjaardag een 12,5 inch fiets gekregen. 14 inch was veelste groot nog voor haar. 12 te klein en 12,5 net goed. Hier kan ze nog wel ff op fietsen als hrt zadel en stuur hoger is gezet geworden. Met een te grote fiets gaat ze niet erop durven fietsen.

20. andreams

andreams Bekend lid

19 feb 2010
    895
    127
    43
    Zaandijk
    Verschilt zo per kind. Dl (3 j 2 m, 1,01 m, 17 kilo) fietste net na haar verjaardag zonder zijwieltjes op een 12' fietsje. We hadden al een 16' voor haar staan, maar haar de eerste weken lekker op haar 12' laten fietsen. Maar ze fietste zelf meteen al behoorlijke afstanden naast mij mee en trapte zich een ongeluk. Dus haar toen toch haar 16' gegeven. Haar voeten komen hierop ook goed bij de grond (zadel op de laagste stand) en ze heeft hem prima onder controle. Ze zegt zelf ook dat ze nu veel minder moe is.

Deel Deze Pagina