Ons meisje is 2,5 maar al 103cm! We hebben voor haar nu toch al een 16 inch gekocht. Ze groeit zo enorm hard! (wel via MP gekocht) Motorisch is ze nog niet heel sterk, dus ze zal voorlopig nog wel met zijwieltjes fietsen. (wat natuurlijk ook normaal is voor haar leeftijd) Tegen de tijd dat ze los gaat fietsen, kan ze dat vast ook op deze
Mijn dochter van 4 is net 100 cm en fietst op een 12 inch zonder zijwieltjes. Geeft haar vertrouwen dat ze goed bij de grond kan. Gekregen op haar 3e verjaardag dus gaat al een jaar mee. 16 inch kan ze echt niets mee nog.
Hier was dochter half februari 98 cm dus zal ietsje langer zijn inmiddels. Zij fietst zonder zijwielen op een 12 inch fietsje. Mijn man had toevallig gister een mooi 16 inch fietsje opgehaald, maar ze komt echt niet met haar voeten bij de grond en ik vind dat dat op dit moment nog wel moet in het verkeer. Ze blijft dus nog lekker op haar 12 inch fietsje rondfietsen en de grotere fiets gaat op zolder. Ik zou even goed passen ergens (bij de praxis staat er ook vaak fietsjes).
Je dochter is zeker lang! Maar ook voor iets langere kinderen zou ik voor het los fietsen toch alsnog wel een 12 inch fietsje aanraden hoor (via MP). En als ze het dan eenmaal goed dan alsnog op de 16 inch fiets. Mijn dochter kon met 2,5 jaar (en 96-97 cm) los fietsen, maar dan wel op een 10 inch fietsje. Op een 12 inch fiets kan ze het nog niet (ook niet geprobeerd nog). Ze kan daar wel met voeten op de grond, maar die is veel zwaarder om te hanteren, en ze moeten harder fietsen om niet om te vallen en dus wat enger voor ze om te vallen. Ik geloof hierdoor wel dat hoe kleiner de fiets, hoe eerder ze zullen kunnen los fietsen (al is het geen wedstrijd natuurlijk). Dochter kan op een 16 inch fiets wel fietsen met zijwieltjes. Zonder of met zijwielen vind ik veel verschil maken in de geschikte maat. Ik zie hier ook mensen die schrijven dat ze op kleine fietsjes zich zo rot trappen. Als je de fiets gebruikt als vervoermiddel dan begrijp ik dat. Maar met leren los fietsen en recreatief fietsen zegmaar vind ik het eigenlijk alleen maar gunstiger dat ze langzamer gaan. Als je een kind op een 16 inch fiets wilt leren los fietsen zal je behoorlijk er achteraan moeten rennen in het begin. Ik kon op die 10 inch fiets mee snelwandelen, en ze heeft zelfs leren fietsen een helling af (dan moest ik beetje rennen). Dat 10 inch fietsje is ook echt niet eens absurd klein (zadel is nog op zijn laagst). Nieuw zou ik hem niet gekocht hebben, maar hij kwam toch van MP.