Goedemorgen dames, Eindelijk na ruim 4,5 jaar bij mijn ouders in gewoond te hebben met mijn zoontje, krijgen wij maandag de sleutels van ons appartementje . Maar nu zit ik met het volgende.... Toen ik vorige week even in het appartement was om te kijken welke spullen ik over kon nemen, zag ik tot mijn grote schrik dat er op alle muren spachtelputz zit. Je kunt hier eigenlijk niks mee! Erover heen schilderen is lelijk en als je gaat behangen zie je het er doorheen. Er zit nu namelijk behang op en daar is het duidelijk door heen te zien. Nu hoor ik van de mensen waar ik dit aan vertel dat de woningbouw de muren gewoon glad moet opleveren, of in ieder geval behangklaar, en dat is het nu niet. Ik kan dit alleen nergens terug vinden. Weet iemand hoe dit zit? Zijn ze verplicht de muren behangklaar op te leveren? Ik ga hier natuurlijk over beginnen bij het tekenen van de huurovereenkomst, dat ik graag wil dat de muren aangepakt worden maar heb ik ook maar enige voet om op te staan?? Alvast bedankt! Brinsa
Je kunt er prima over schilderen hoor. Zolang er niet overal gaten zitten etc lijkt mij dat ze er niks aan doen.
Dat is niet waar, wij hebben beneden ook spachtelputz en je kan er prima overheen schilderen je hebt er alleen andere rollers voor nodig.
Wij hadden dat ook in de vorige woning. Het mocht gewoon van onze verhuurder. In deze woning was het echt dramatisch. Schrok me dood toen ik binnen kwam. Er zat een ouderwetse stenen structuur op de muren. Ook nog een groen. De opzichter van de woningbouw zei gelijk dat ze dit gingen stucen voor ik er in kwam. Boven was er overal behang maar het lag er voor de helft vanaf.. enorm veel werk maar dit moest ik zelf doen. Toen ik uiteindelijk de sleutel kreeg zei de opzichter dat ze het boven ook hadden gestuced voor me.. ze hadden gezien dat ik een alleenstaande moeder was met 4 kinderen en vonden dat ze het niet vonden kunnen dat ik dit zelf moest doen. scheelde me enorm veel werk.. maar het had dus in principe niet gehoeven.
Ben ik het niet met je eens. In ons huis zit het ook, maar zat er in beige kleur. Ik heb er gewoon overheen geverfd na de aankoop en ziet er gewoon nog mooi uit, enkel nu in een mooie witte kleur. Maar wat een luxe probleem zeg. Ik zou in je handen knijpen met je huurhuis en de muren voor lief nemen. Er zijn een heleboel mensen die graag met je willen ruilen hoor.
Bedankt voor jullie reacties. Maar mijn vraag was eigenlijk, moet een woningbouw de woning behangklaar opleveren of is dat niet persee verplicht?
Sorry maar ik vind je reactie een beetje raar. Als er iemand dankbaar is ben ik het wel! Jij weet niet door wat voor verschrikkelijk hel ik de afgelopen jaren ben gegaan. Als ik dan graag ons eigen plekje een beetje naar mijn smaak wil invullen , mag dat toch zeker wel. Moet je omdat je geluk mag hebben dat je een woning krijgt maar je mond houden?
Het is denk ik de toon die de muziek maakt in dit geval. Je schrijft dat tot je grote schrik je zag dat er overal spatelputz zat en het er niet uit ziet als je dat schildert. Je kunt er niks mee! zeg je letterlijk en vraagt dan wat de verplichting van de woningbouw is. Dat komt best wel stellig en eisend over.
Ik zou het gewoon vragen aan de woningbouw. In mijn eerste huurwoning kon ik dat aangeven als ik de structuur niet wou hebben. In mijn woning die ik nu heb mag je niet behangen of iets verlijmen op de trap of vloer. Tenzij je het volledig glad kan opleveren als je eruit gaat. En dat moet je maar willen alles eruit halen. Mijn vorige bewoonster had halve maandjes op de trap woest dat ze was dat ik het niet overnemen.
Geen idee wat een woningbouwvereniging voor je moet doen, maar spachtelputz kun je juist heel goed schilderen. Wij hebben het beneden bijna overal op een paar muren na. Juist handig, want je kan heel snel en goedkoop van kleur veranderen als je dat na een paar jaar wilt.
Bedankt voor je reactie. Ik ga het gewoon voorleggen. Het is meer omdat zoveel mensen zeiden dat ze het behangklaar moeten opleveren dat ik dacht dat het misschien een regel was....
Nee. In ons huurhuis kon ik eerst nog (niet gelogen) 10kg alabastine duwen, gaten vullen. Was echt abnormaal. Maar het mag/kan dus allemaal. Wij hebben overigens ook dat spachtelputz boven. Niet mijn smaak maar het is wat het is. Overigens lelijk geworden op de plekken dat we de grote gaten hebben moeten vullen maar het is niet anders. Je went er aan Veel succes met klussen/inrichten van je appartement!
Onze nieuwbouw huurwoning was “behangklaar” ja het was een redelijk kale muur ja.. alles mee gezegd niet vlak/gaten erin Je kan vragen natuurlijk maar denk niet veel mee doen. Tegenwoordig is als wat netjes is het oke al. Sommige zijn strenger en moet alles wit zijn.
Gefeliciteerd met je eigen stekje! Begrijp ik nu goed dat er spachtelputz op de muren zit en dat daaroverheen behang zit? Als dat zo is kan ik me voorstellen dat dat er niet mooi uitziet. Ik heb geen verstand van huren en de regels daaromheen, maar je kunt het allicht navragen bij de woningbouwvereniging. Ik snap dat het fijn voor je is als dat wordt aangepakt door hen. En anders zou ik het behang eraf halen. En dan sauzen in een kleur die jij mooi vindt. Zal var een rotklus zijn om te doen, maar het zal er denk ik een stuk beter uitzien. Veel plezier met het vormgeven van je eigen plek!
Bij onze woningbouw is dat niet verplicht. De woning moet in goede staat zijn, maar de muren, vloeren en plafonds is de verantwoordelijkheid van de nieuwe huurder. Wij zijn afgelopen jaar verhuisd en hadden op een aantal muren granol structuur. Dit vonden wij niet mooi, dus hebben toen zelf alles moeten vullen en gladstrijken. Maar het zou me niks verbazen dat dit per woningbouw anders is. Dus ik zou het even navragen. Veel plezier in jullie nieuwe woning in ieder geval!
Nee de woningbouw is niet verplicht om de muren glad/behangklaar op te leveren. Je kunt natuurlijk vragen of ze dit willen doen voor je, maar ze zijn niks verplicht. En als je de woningbouw hebt in dezelfde regio als ik dan doen ze al helemaal niks