12,5 jaar in dienst

Discussion in 'De lounge' started by piemie, May 6, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. piemie

piemie Fanatiek lid

Mar 28, 2009
    1,769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Mijn vriend is 12,5 jaar in dienst bij zijn werkgever. Nou staat er in zijn CAO dat bij een 12,5 jarig jubileum de werknemer 1/4 deel van een bruto loon ontvangt.
    Zijn werkgever is echter niet een type dat dit uit zichzelf zou doen en een beetje waardering is vaak ver te zoeken bij hem.
    Nou vraag ik me af, moet je hier nou om vragen? Is zijn werkgever verplicht dit te doen omdat het in de CAO staat?
    Mijn vriend vindt het moeilijk, het voelt voor hem bedelen om waardering. Het gaat niet eens om het bedrag maar meer om een beetje dankbaarheid voor al die jaren trouwe dienst en inzet.
    Wat zouden jullie hiermee doen?

2. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

Jul 23, 2008
    3,640
    322
    83
    Ik zou kijken of het bij het aankomende salaris zit.
    Zo niet dan zou ik vragen hoe het zit met de bonus omdat in het cao staat dat er een bonus aan zit

3. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,062
    1,295
    113
    Nederland
    Ik zou het aankaarten. Het is opgenomen in de CAO dus heeft hij er recht op. Jouw vriend kan het nog even afwachten wellicht krijgt hij het eind mei met het nieuwe salaris. Zoniet, dan aankaarten.

4. kusjes1986

kusjes1986 Bekend lid

Jan 24, 2015
    830
    0
    16
    NULL
    NULL
    Vaak regelt de salarisadministratie dit en staat het een maand later erbij op. Ik zal even wachten en dan pas gaan als het er niet bij op staat

5. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,250
    11,831
    113
    Dit. Is er een afdeling P&O, of iemand die zich met de salarissen bezig houdt, naast de baas dan? Dan zou ik die rechtstreeks benaderen.

6. piemie

piemie Fanatiek lid

Mar 28, 2009
    1,769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Nee het is een klein hoveniersbedrijf. Ik weet zeker dat dit niet vanzelf gaat aangezien er geen salaris administratie is. Zijn baas komt graag onder financiele verplichtingen uit, en ook bij bv het vertrek van een werknemer die lang in dienst is geweest en op verzoek van hem uit dienst treed, wordt er geen etentje of kadootje geregeld. Dat doen de collega's dan maar.

7. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,250
    11,831
    113
    Misschien kan hij ook eens, eventueel met collega's in het complot, waar de baas bij is gaan fantaseren over wat hij met het geld van het 12,5 jaar in dienst zijn gaat doen. Of dat zijn collega er naar vraagt of id.

8. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,467
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Gewoon je salarisstrook afwachten en daarna pas aankaarten. Van te voren er over beginnen klinkt voor mij idd als bedelen.
    Staat in de cao, dus ja, je man heeft er recht op.

Maar eh... Je zegt dat het niet om het geld gaat, maar om een stukje dankbaarheid. Wat heeft dankbaarheid voor waarde als je er zelf om moet vragen? Als het echt om dankbaarheid gaat, dan moet je het loslaten en vanuit jevwerkgever laten komen en het ook accepteren als het niet komt.
    Laten we eerlijk zijn... Het gaat gewoon om geld.
    Ik zou het ook willen hebben hoor.

9. piemie

piemie Fanatiek lid

Mar 28, 2009
    1,769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Nou dat niet eens helemaal hoor, een etentje met collega's om het te vieren zou bv ook al leuk zijn. Toevallig hadden we het daar gister over. Maar dat zou zijn baas al helemaal niet uit zich zelf regelen.
    Mijn vriend werd er op gewezen door een collega vandaar dat we zijn CAO eens hebben nagekeken. Maar tuurlijk is een extraatje lekker. Zou liegen als ik zou zeggen als dat niet zo was.
    Vriend was trouwens 1 April 13 jaar in dienst. Dus een half jaar geleden zou hij dan al iets gehoord oid moeten hebben.

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer hij inmiddels al 13 jaar in dienst is dan mag je inderdaad wel eens aan de bel gaan trekken... ff de loonstrookjes checken of er een extra betaling is geweest (maar dat had je dan ook wel geweten :D ) en dan eens bij de werkgever langs gaan met de CAO in de hand.

Share This Page