Wie heeft ervaring met deze test bij een kind? Onze dochter van 3,5 gaat deze test maken en ik keek op internet voor wat informatie en kwam allerlei van die legpuzzels tegen in mozaiek vormen, ik vraag me serieus af of zij dit goed gaat maken. Er is eigenlijk geen twijfel over haar iq, ze moet juist laten zien dat haar iq boven de 85 ligt vanwege aanvraag idicatie cluster 2. Ze heeft een flinke spraak- taal achterstand vandaar dat er gekozen is voor de Son-r. Bij het afnemen van de test mogen we niet aanwijzig zijn en de uitslag volgt later. De psychologe heeft er wel voor gekozen om de test in 2 keer af te nemen omdat alles in 1 keer wel erg veel gevraagd is van een jong kind. Bedankt voor de info!
He, Jan, mijn oudste heeft deze test 2 keer gehad, ook telkens in 2 etappes. Ben er ook nooit bij geweest maar volgens de afnemers heeft hij het goed gedaan. Het gaat ontzettend protocollair, zo'n test. Er staat precies beschreven wat ze moeten doen/ laten zien om bepaald aantal punten te scoren. Ze doen het ook altijd een keer voor, wat de bedoeling van ieder opdrachtje is en begint altijd met iets makkelijks en dan telkens een 'level' moeilijker om te kijken op welk 'level' ze vastlopen cq te veel fouten maken. De eerste keer was mijn zoon 3;1 jr, toen scoorde hij 78. Naast de totaal score krijg je ook een splitsing in 'redeneren' en 'performaal' en ook een 'range' van waar tussen zijn 'echte' IQ ongeveer zal zitten (want het blijft toch een momentopname). Twee jaar later scoorde mijn zoontje 84, heb wel het gevoel dat rond de 80 reeel is bij hem. Een vriendin van me heeft een kindje met ernstige spraakstoornis, die sprak nauwelijks en al helemaal niet verstaanbaar, maar bleek bij de SON-R toch een IQ van 160 (!) te hebben...
Bedankt voor je duidelijke uitleg! Stom maar ik ben gewoon een soort zenuwachtig voor haar. Ze kan met haar 3,5 ook nog geen normale puzzel maken, ze heeft er gewoon geen interesse in. Ze kan wel een houten puzzel maken maar wie weet maakt ze de test wel heel goed, het is afwachten. Heeft jou zoon een cluster 4 indicatie? Moet hij dan ook steeds opnieuw een aanvraag doen? Best lastig, vind het nu al heel wat om het dossier in orde te krijgen. Hopelijk kan zij na een of twee jaar naar een basisschool hier in de buurt. Volgend mij moet onze dochter boven de 85 score, ben benieuwd.
Ja, hij heeft een cluster 4 indicatie, ik geloof dat deze voor 3 jaar afgegeven is. Daarna moeten we inderdaad een herindicatie aanvragen, maar dat gaat een stukje sneller heb ik begrepen en je kunt er ruim op tijd aan beginnen. Het blijft wel een papierhandel, maar vergeleken met andere trajecten die ik in de jeugdhulpverlening heb doorlopen, ging de indicatieaanvraag vrij soepel ... Wij hebben een aanvraagbegeleider (verbonden aan de school waar hij nu op zit) gehad, die ons geholpen heeft. (en ik heb een klapper waar alle brieven/verslagen omtrent mijn zoontje inzitten, dus was kwestie van een paar kopieen maken)
Op zich hadden wij ook al behoorlijk wat uitslagen op papier maar toch moet er nog het eea ingevuld en gemaakt worden. Nu alles loopt valt het uiteindelijk ook wel mee maar als je er net aan begint snap je de hele materie van de indicatie aanvragen nog niet. Ik begreep ook dat er per 1 aug veranderingen worden doorgevoerd waardoor je niet meer zelf de aanvraag kan doen. Bij ons moet alles daarom ook voor 1 mei rond zijn, want tussen 1 mei en 1 aug is er 'geen regeling' beetje apart allemaal. Maandag gaat ze in ieder geval voor de son-r dus ben benieuwd. Hoe doet jou zoontje het nu? Een tijdje terug was je bezig met het aldan niet veranderen van zijn medicijnen vanwege zijn leverwaarden, hoe gaat dat nu? (Vergeef me als ik het verkeerd omschrijf). En is hij helemaal gewend aan het nieuwe ritme met zijn zusje erbij?
Mijn zoontje heeft deze test ook gehad toen hij 3 jaar en 5 maanden was. Ook ivm een taal en ernstige spraak achterstand en cluster 2 aanvraag. Hier vond hij de test erg leuk en deed goed mee. Hij kwam uit op een iq van 119. Als je nog vragen hebt stel ze gerust via pb
hier heeft de oudste ook son-r gedaan geloof ik......... hij was 4,5 jaar. Hij vond het echt superleuk om te doen! We mochten er niet bij zijn maar de mevrouw die het afnam was heel kundig ( was als onderdeel van een diagnose en werd dus gedaan bij de afdeling kinder en jeugdpsychiatrie ) edit : onee was toch niet de son-r het was een andere. Maar veel maakt het niet uit denk ik. Het is om iq te bepalen. Hij hoefde iig niet veel te praten alleen dingen nabouwen en met de pen door lijntjes heen maar ook iets met verhaaltjes enzo en verbanden leggen tussen plaatjes ofzo. Hij was er iig lang mee bezig. Geloof dat ie er 2 uur zat. Normaal doen ze het in 2 keer maar Erik had er zoveel plezier in dat ze door zijn gegaan
De Son-r is heel betrouwbaar is mijn ervaring, wel jammer dat je niet mee mag kijken! Ze zal het vast heel leuk vinden? Ze frustreren de kinderen echt niet en het gaat inderdaad heel gestructureerd. Jammer dat je niet mee mag kijken, is er geen one-Way screen? Vraag anders of ze een video opname kan maken van de test?
Vandaag de uitalagen binnen gekregen. Ze scoort boven gemiddeld goed wat dus aangeeft dat ze echt puur op haar spraak productie achterloopt. Ze vond de test leuk om te doen en ging lachend naar binnen en zei daarna ook dat het leuk was en dat de 'juf' lief was. Bedankt voor jullie reacties