Absurd? Nou nee als je de geschiedenis er op na slaat dan begrijp ik wel waarom het jodendom enigszins in bescherming wordt genomen. Ik kan niet zeggen dat ik het er helemaal mee eens ben. Maar absurd? Dat absoluut niet. Kijk naar de pogroms die al minimaal 1000 jaar plaats vinden, en nog veel recenter de holocaust. En zoals adi zegt, het is een ras. Ik mag geen Marokkanen, afrikane, chinezen discrimineren. Joden dus ook niet. Een geloof, zoals het woord al zegt, is geen waarheid en mag daarom ( gelukkig! ) bekritiseerd en bespot worden. Die rare roeptoeter van het artikel hier boven zou ik negeren. Er zijn veel meer stiekemerds die ze hopelijk goed in de gaten houden.
Die cartoons horen er helemaal buiten te vallen. Als je zó gekwetst wordt door cartoons of dat zulke cartoons je over de rand van "het normale" jagen dan ben je psychisch behoorlijk in de war. Over het andere heb je wel gelijk! Waar komt in godsnaam die ontevredenheid vandaan? Is het meeloop gedrag? Het graag bij een groep willen horen? Een weldenkend mens, geboren en getogen in een westers land als Nederland, opgegroeid in democratie, is psychisch niet in orde als je kiest voor het aansluiten bij een jihadistische groep en moet ook zodanig behandelt worden. Ik vind dan ook dat het iedereens burgerplicht is om zulke personen aan te geven bij de politie. Deze mensen zijn een gevaar voor de samenleving en wij en onze kinderen moeten daar beschermd tegen worden!
Ik vind het niet meer van deze tijd. Of je nou hindoe, chinees of joods bent. Laat ik het daar maar bij houden zonder politieke zaken erbij te betrekken
Maar hoe weet je in hemelsnaam of iemand zo is, mamavanjuul? Zelfs ouders weten niet dat hun kind zo denkt. Mensen die hun familie ombrengen of figuren als die Karst Tates of Tristan van der Vlis ziet men ook niet aankomen. Het is niet allemaal zo open en bloot, ze zullen het niet aan de hoge klok hangen.
Wat vinden jullie hier van? Dit is een uitspraak van Anjem Choudari, bekende moslimleider uit Engeland. In tegenstelling tot wat het publiek abusievelijk denkt, betekent islam geen vrede, maar enkel onderwerping aan de geboden van Allah, aldus Choudary in USA Today. Daarom geloven moslims niet in het concept van vrijheid van meningsuiting, omdat hun woorden en acties worden bepaald door goddelijke openbaring en niet zijn gebaseerd op de verlangens van mensen.
Dat eerste klopt ook, 'Islam' betekent inderdaad onderwerping aan God. Dat tweede deel moet ik nog even een aantal keer lezen maar zou toch haast zeggen dat er naast alle Goddelijke wetten toch ook nog ruimte is voor een vrijheid om je mening te kunnen uitten?
Ik vraag me af of de broers die die politieman zo bruut voor dat pand van Charlie hebben geexecuteerd, dat ook hadden gedaan als ze hadden geweten dat het ook een moslim was..... Het blijkt nu dat deze politieman een moslim was. Dus het heeft niets meer met geloof te maken voor deze terroristen.
Het 2e is niet zo heel gek, dat geld - als ik de tekst goed begrijp - eigenlijk ook voor christenen. Het gaat er eigenlijk om dat je alleen dingen wilt doen & zeggen die goed zijn volgens je geloof, en geen dingen die daarmee in strijd zijn, zoals bijv. vloeken of zondige gedachten oid. Je wilt met je hele houding, gedrag, daden en dus ook woorden God eren
ik las dat 2 van de 12 mensen moslim waren, en dat de werknemer van die supermarkt ook moslim was. Een van de redactieleden van het blad was ook moslim en ook afgeslacht. Natuurlijk gaat het ze niet om het geloof.. iig niet om het geloof van hun slachtoffers, anders werden er niet elk dag honderden mensen vermoord door IS in Syrië en omgeving. Er zijn vandaag ook 2 terreuraanslagen gepleegd met 7 dodelijke slachtoffers, in Libanon: Doden door twee zelfmoordaanslagen in Libanon | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
En daar hebben we de rechter voor. Die kan toetsen of iets belediging, smaad of laster is bijvoorbeeld. Maar er is NOOIT een excuus voor geweld. Hoe abject je een mening ook vindt.
Het is ook niet zo dat je niks over Joden zou mogen zeggen 'en over de rest wel'. Racisme en discriminatie mogen niet, smaad en laster mogen niet, majesteitsschennis mag niet. En wat een van deze zaken is, dat is aan de rechter.
In de interpretaties van de Islam die wereldwijd het meest gangbaar zijn is helaas geen plaats voor vrijheid van meningsuiting. De Islam heeft geen Verlichting doorgemaakt, zoals westerse religies wel. Dat is een belangrijk verschil. Ook kennen zij geen scheiding van Kerk en staat, maar erkennen zij juist Sharia (de kerkelijke rechtbank van de Islam) boven onze westerse wetten en regels.
Hmm interpretaties van de Islam die wereldwijd het meest gangbaar zijn? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Ik ben moslim en ik heb altijd nog de eigen wil om mijn mening te uiten, dat is iets tussen mij en mijn schepper. - jij hebt het over verlichting, ik zie dat als een verandering. Overigen moet ik mij als moslim volgens mijn geloof gewoon aan de wetten van dit land houden, zolang ze niet ingaan tegen de wetten van mijn geloof. En dat valt in praktijk dus allemaal best wel mee.
Ik ben geen moslima, maar heb wel veel kennissen en vrienden die moslim zijn en/of de Islam bestuderen. En zij hebben mij dat zo uitgelegd. De Verlichting is niet zomaar een 'verandering', maar een periode waarin er flinke strijd is geleverd en grote verworvenheden zoals 'scheiding kerk en staat' en de vrijheden bevochten zijn. De westerse religies hebben ontwikkelingen meegemaakt die de Islam niet heeft doorgemaakt. Dat is geen waardeoordeel, maar dat heeft een impact die niet te ontkennen valt.
Ik vraag me af of terroristen moslims die geen IS aanhang zien als waardige moslims. Ik heb van een imam uitgelegd gekregen dat terroristen vinden dat moslims die niet zo denken als hun geen goede moslims zijn. Daarbij zegt Allah dat als je 1 mens dood je de wereld dood, ongeacht geloof.
Klopt, kijk maar naar Syrie en Irak waar de terroristen moslims afslachten. Maar dat is voor het westen niet nieuwswaardig lijkt wel. Men kijkt et noet meer van op. Donderdag zijn er bijvoorbeeld in Jemen nog 37 doden gevallen door een terror. aanval. Maar die hebben het nieuws niet gehaald naast de 12 slachtoffers van Parijs.