Hallo Heidi! Ik ben er erg trots op, op 4 september is het een jaar geleden dat mijn zoontje is geboren en ben net zo lang bezig met borstvoeding. Naar ons beider tevredenheid nu heb ik wel een vraag. Ik merk de laatste tijd dat hij (natuurlijk) minder tijd heeft om te drinken bij mama (doet het liefst allemaal avontuurlijke uitstapjes met af en toe een beetje melk tussendoor haha) dus mijn productie loopt ook een beetje terug. Nu wilde ik sowieso wat gaan afbouwen, maar welke voedingen zijn dan het beste om weg te laten? 's morgens heb ik nog voldoende dus die is geen optie. ik laat de melk na het fruithapje al weg en heb het vervangen door lauwe thee/water. bij de lunch wel nog melk, en 's avonds na het avondeten laat ik hem nog drinken. Hoeveel heeft hij nog nodig in ml? is dit nou minder dan een aantal maanden geleden? Ik kolf ook nog op het werk en heb minder. Nu kan ik dit wel gaan opkrikken (is me een aantal maanden geleden ook gelukt dmv borstvoedingsthee en clusterkolven/voeden) maar ik wilde juist wat afbouwen. Ik hoop dat het geen al te warrig verhaal is geworden maar ik ben een beetje in de war! wil graag door blijven gaan totdat een van ons aangeeft er genoeg van te hebben haha! Groetjes, butterblue
Hoi, Je kunt kiezen om het kolven aan te blijven houden voor stimulans om evenwicht in je aanbod te houden, op die manier let je minder op hoeveel je kolft maar gaat het om een keer stimulatie van de borsten. Je kunt inderdaad overdag wat voedingen achterwege laten. Ook kun je kiezen voor niet aanbieden, niet weigeren. Op die manier kun je een natuurlijk verloop van afbouwen proberen. Ik ga er van uit dat je kindje gewoon met de pot mee eet en de voedingsstoffen binnenkrijgt die hij nodig heeft. Wanneer je kindje dan in de ochtend, ergens op de dag en in de avond nog bij jou drinkt krijgt het ook de mooie stoffen van moedermelk nog binnen! En daar zit geen minimum of maximum aan: iedere voeding (of dat nu een tien minuten drinken of paar slokken zijn) is waardevol! Succes!