Mn dochter is nu bijna 110 cm en we gaan nu net over naar een 16 inch fiets. Hiervoor altijd 14 inch gehad en dat ging prima. Het ligt er vooral aan hoe lang je dochter is en ik zou ook kijken naar hoevaak en lang je wilt fietsen en hoe makkelijk hij fietst. Een belangrijke reden voor een grotere fiets is voor mij, dat je met 12 inch wel heel hard moet trappen om echt een beetje lekker te fietsen en dat het al snel vermoeiend wordt. Als je dus samen met haar in parkjes of wat dan ook lekker wil fietsen is een iets grotere band voor haar en jou minder frustrerend. Maar opstappen en afstappen gaat dan wel lastiger, dus als ze dat eng vindt of nog erg wiebelt dan is dat misschien toch een reden om toch tijdelijk een kleiner fietsje te kopen. Ik zou denk ik alleen 12 inch doen voor een relatief kleiner kindje of een kindje dat het echt heel lastig vindt om zonder zijwieltjes te fietsen en een beetje bang is aangelegd.
Onze 3 jarige zoon heeft in de fietsenwinkel een 16 inch fiets uitgezocht, hij is iets bovengemiddeld groot. Voor hem was kleiner echt zonde, 16 inch is vaak vanaf broekmaat 104. Als je kind dus gemiddeld qua grootte is zou ik niet kleiner dan een 16 inch nemen.
Onze dochter van 3,5 maat 98/104 kan never niet op een 16inch fiets Die haalt de trappers niet eens. Zelfs met de 12inch krijgt ze haar voeten amper op de grond. Bij die kleintjes zou ik ook zeker niet te groot kopen. Ik vond het altijd erg belangrijk dat ze hun voeten goed neer kunnen zetten op de grond en veilig kunnen afstappen. Zeker wanneer ze de weg op gaan. Onze zoon van 6 fietst op een 18inch. Die past nog niet goed op een 20inch.
Dat klopt dan toch echt niet. Onze dochter draagt maat 110 maar een 16 inch is toch echt nog iets te groot. Ligt ook aan de lengte van de benen van het kind. Ze kan wel fietsen op een 16inch maar daar had ze nooit op kunnen leren fietsen.
Toevallig zat hij gisteren op de 16 inch fiets van een vriendje en daar fietste hij zo op weg. Krijg er altijd een beetje jeuk van als mensen door een beeldscherm iets beter menen te kunnen beoordelen dan wat ik hier zelf gezien heb overigens.
Fietsen hebben behalve een inchmaat (wielmaat) ook een framemaat, daar kan het dus ook door komen. Naast beenlengte van een kind inderdaad. Mijn dochter (7) fietst overigens ‘pas’ sinds een maand op een 20 inch. Ik weet niet meer wanneer ze op een 16 inch fietste, ik denk vanaf 5 jaar oid. Maar zij is niet super groot, meer gemiddeld.
Zo bedoelde ik dat niet. Jij zegt ook iets wat gebasseerd is op jou kind. Het ligt dat aan de lengte van zijn benen waarschijnlijk. Mijn dochter is gemiddeld van lengte en kan bij een 16 inch toch echt maar net met de punten van haar tenen bij de grond. Ze moeten goed bij de grond kunnen om veilig te leren fietsen. Op de weg moeten ze makkelijk en veilig kunnen stoppen.
Oké de uitspraak ‘dat klopt echt niet’ kwam een beetje betweterig over. Maar hij heeft ook best lange benen dus dat zal het zijn inderdaad.
Het verschilt zo per kind. Je moet gewoon echt uitproberen. Mijn dochter ging toen ze net een meter was over naar 20 inch en nu is ze 1,16m en heeft ze een 22 inch.