Hoe doen jullie dat met johannesbroodpitmeel?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door MariekeV, 21 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Wij hebben nu alvast een liter water met johannesbroodpitmeel aangemaakt (gekookt en af laten koelen) en in de koelkast gezet. Als het etenstijd is dan gaat dat in de magnetron en dan fvpoeder erbij. Iedere keer koken en dan wachten tot het afgekoelt is, is geen optie omdat Elian nog steeds niet volgens een schema eet en als hij honger heeft, hij ook binnen een minuut het hele huis bij elkaar brult..

Maar kun je het water met johannesbroodpitmeel zo lang in de koelkast bewaren (in een afgesloten fles)? Een liter is dus voor 24 uur en zoals gezegd, dan gaat het eerst in de magnetron voordat we de fv erbij doen. Blijft het wel goed zo?

2. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Veel te omslachtig lijkt me. Je mag gerust kraanwater gebruiken. Dax krijgt 180+6. Ik doe 6 schepjes melkpoeder samen met de Nutriton in een melkpoedertorentjesbakje (scrabble-woord). Verwarm 180 cc koud kraanwater in de magno en doe dan de melkpoeder die al vermengd is met de Nutriton erin. Goed schudden en klaar!

3. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Stockholm
    Dat zou idd het handigste zijn maar lost het johannesbroodpitmeel dan wel goed op? Nu hebben we het johannesbroodpitmeel gekookt zoals op de gebruiksaanwijzing stond en toen loste het wel goed op. Het is nu een soort van dunne gelei en dat staat nu in de koelkast. Wij gebruiken Nestargel van Nestlé, ik weet niet of dat ook in NL te koop is. Moet je Nutritron ook niet eerst koken volgens de bijsluiter?

Hoeveel schepjes doe jij erbij? Hier stond op de bijsluiter 0,5 gr bij 100 ml water.

Edit: dit is wat wij gebruiken... is dat ook in NL te vinden?

4. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Dat spul ken ik niet. Ik gebruik Nutriton. Dat zijn oranje pakken van Nutricia. Je kunt het op 2 manieren gebruiken. Ofwel je maakt de melk op de gebruikelijke manier en doet dan de Nutriton erbij. Of je mengt de flesvoedingspoeder al met de Nutriton door elkaar voordat je het in het water doet bij het maken van de fles. Dat hoeft dus niet gekookt en het lost heel goed op. Het is eigenlijk heel simpel. De hoeveelheid die je gebruikt is afhankelijk van hoe dik je de melk wilt maken. Er zit een maatschepje bij. 1 Schepje is 0,7 gram. De dosering is 2 tot 4 schepjes per 100 ml melk. Ik doe ongeveer 4 schepjes op een fles van 200 dus de minimale hoeveelheid zeg maar.

5. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    Nutriton hoef je inderdaad niet eerst te koken. Wel zou ik dan eerst het poeder mengen voordat jer er water bij doet anders gaat het klonteren.
    De voeding die ik heb moet wel met kokend water aangemaakt worden. Ik kook dan eerst 80cc, dat doe ik bij de poeder zodat het oplost en dan doe ik er 100cc koud water bij. Zo heeft het gelijk de goede temperatuur.
    Zo zou jij het ook kunnen doen. Water koken, johannesbroodpitmeel oplossen, koud water erbij en dan de melkpoeder.

6. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Stockholm
    Hoi hoi meiden, bedankt voor jullie antwoorden!

Deze johannesbroodpitmeel is heel geconcentreerd... 1 schepje van op een fles van 180 is genoeg denk ik want hij zit nu bij zijn vader op schoot met de fles en moet wel werken nu voor zijn eten. Ga inderdaad eens kijken hoe het oplost als we het direct bij de fvpoeder doen of anders eerst 80 cc even in de water koker koken, heel goed schudden en dan 100 erbij zoals jij doet Mirthe.

Suzanne, kun je Nutritron bij alle merken flesvoeding doen? We zijn in juni in Nederland op vakantie en we nemen onze Zweedse flesvoeding mee en het zou fijn zijn als we daar gewoon nutritron bij konden doen.. Als het goed bevalt kunnen we ook een paar pakken mee terug nemen :)

7. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Zeker kan dat bij alle merken. In de supermarkt verkopen ze het niet zo gauw maar wel bij de drogisterijen.

8. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Stockholm
    Ah dan zal ik mijn moeder vragen om wat te halen als het goed gaat met johannesbroodpitmeel. Hij heeft net zijn fles op en er kwam wel wat omhoog maar het bleef halverwege hangen, het klonk wat benauwd en hij kreeg er de hik van maar hij heeft (nog) niet gespuugd... *knock on wood*

9. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Bij ons werkt het perfect. Sinds ik het gebruik spuugt hij zelden nog.

10. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik doe het zo; ik heb een aantal flesjes, die vul ik met de juiste hoeveelheid Spa blauw en zet ik in de ijskast.
    De Nutrilon standaard vermeng ik met Nutriton, ook in zo'n poedermelkdoosje.

Als het tijd is, hup de poeder in het flesje en opwarmen in de magnetron!
    (of andersom, eerst water opwarmen, maar op één of andere manier krijg ik dan klontjes)

Hier werkt het ook heel goed, ze spuugt nog maar heel zelden sinds we Nutriton gebruiken!

11. Nijnie

Nijnie Fanatiek lid

12 mei 2007
    1.108
    0
    0
    Als je het in heet water moet doen, dan kan je misschien eerst een beetje heet water doen en daar het spul in oplossen. Dan het water op temperatuur maken en de flesvoeding erbij doen.
    Ben je sneller klaar en was het met johannesbroodpitmeel niet zo dat als je dat te lang laat staan, je de werking ervan teniet doet?
    Tenminste dat las ik hier een keer...

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik maak gewoon de flesvoeding per keer klaar en doe daar de benodigde schepjes nutrition bij, even schudden en klaar.

13. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Stockholm
    Bedankt voor de tips en het meedenken allemaal! Voorlopig doen we het maar koken voor Elian en in de koelkast zetten en als we straks in Nederland zijn dan slaan we gewoon een paar pakken nutritron in.

Nou maar duimen dat het goed gaat met de johannesbroodpitmeel... en dat hij wat voller zit op de nieuwe voeding (waar hij enorm van spuugde). :|

14. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.086
    1.069
    113
    Voor een fles van 180cc:

eerst 50cc gekookt water in fles,
    3 scheppen voeding met johannesbroodpitmeel in de fles, goed mengen.

Dan daarbij 150cc koud kraanwater,
    3 scheppen gewone voeding in de fles.

Ben je veel sneller klaar,
    en de fles is gelijk op de goede temperatuur.

15. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Wel opletten, want bij sommige soorten flesvoeding (hier o.a. HA en Pepti) moet je het anders bereiden dan op de verpakking staat ivm klontjesvorming.

Er zijn dus 2 mogelijkheden:
    1. fles bereiden met water en melkpoeder, en daar de nutriton bij
    2. melkpoeder en nutriton mengen in een melkpoederbakje, en dan gemende poeders bij het warme water gooien.

Waarom wil je liever de Nutriton ipv het spul dat je nu hebt? Is dat niet fijn?
    Misschien kan je de nutriton ook wel ergens online bestellen anders?

16. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    ik weet niet hoor maar 50 cc + 150cc maakt bij mij 200cc ;)

17. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.086
    1.069
    113
    ah bedoel 130cc koud. :)

Deel Deze Pagina