Uitslag combinatietest 1:110

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Feilo09, 14 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    Vandaag werd ik gebeld door de verloskundige met bovenstaande uitslag, ik ben me rot geschrokken.. :(

Ze vroeg of we een vervolgonderzoek willen laten doen, en dat willen we.
    Ik heb begrepen dat je voor de 13 weken een vlokkentest kan laten doen, na die tijd wordt het een vruchtwaterpunctie. Morgen bellen ze de arts en dan hoor ik of de vlokkentest nog mogelijk is. Als de arts er reden van spoed in ziet kunnen we de uitslag na 2 dagen krijgen, anders wordt dit na 2 weken. Aangezien de nekplooi een dikte van maar 1.3 mm had, verwachten ze niet dat de arts er spoed achter zal zetten.

Juist de combinatie van de dunne nekplooi en slechte bloeduitslag vond de verloskundige vreemd.

Ik voel me enorm verdrietig en verslagen. Ook verward.. Bij mijn dochter was de uitslag 1:5000, dat dat zo kan veranderen :(
    Ik weet dat de kans alsnog ontzettend groot is dat ons kindje gezond is, maar ik kan de angst maar niet van me afzetten. Ben ook erg bang voor een miskraam door de test (al is die ook heel klein natuurlijk).:( ik wou dat ik de tijd vooruit kon spoelen..

Zijn er hier meer meiden met een soortgelijke uitslag en toch (redelijk) dunne nekplooi? En hoe is alles bij jullie verlopen?

2. Max78

Max78 Bekend lid

16 apr 2010
    577
    0
    0
    Geen ervaring met de uitslag van zo'n combinatietest, wel met een vlokkentest. Die kan ook met 13 weken , met 12 weken was het bij mij nog net mogelijk. Volgens mij kan het vanaf 12 weken...

Moeilijke keuze hé, je systeem focust zo op de kans dat het mis is of misgaat. Terwijl de kans dat het goed zit of dat de test goed gaat veel groter is. Dat weet je ook, geef je ookal aan... Bij ons was de kans 2-5% dat de uitslag niet goed zou zijn. Maar dus ook 95-98% kans dat alles goed was! Wij zouden 3 weken moeten wachten op de uitslag, maar kregen die gelukkig na 3 dagen. Dat is niet alleen afhankelijk van de spoed die erachter zit, maar ook of ze je de uitslag kunnen geven met een snelle test of niet. Ze geven de uitslag uiteraard pas als ze die met zekerheid kunnen geven.

Succes bij het maken van je keuze en succes met het afwachten. Echt jammer dat je de tijd niet vooruit kunt spoelen inderdaad.

3. Tannetje

Tannetje Actief lid

12 jul 2012
    244
    0
    16
    NULL
    NULL
    vandaag ook uitslag gekregen van 1 :15 op syndroom van down.
    nekplooimeting was 1,6 dus ook prima.
    helaas gaan wij een vlokkentest niet halen omdat ik nu in het buitenland zit. 3 september hebben wij vruchtwaterpunctie.
    heel veel sterkte

4. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    Wat vreselijk meid :( jullie ook heel veel sterkte, ik duim heel hard dat jullie kindje gezond is.

Max: ja, ik moet echt oppassen dat ik niet doordraaf. Ik moet mezelf voor ogen proberen te houden dat de kans dat alles goed is en goed gaat vele malen groter is.

Ik begreep ook dat de kans op een miskraam na een vlokkentest iets groter is dan na een vruchtwaterpunctie. Ook is de uitslag van een punctie zeker, die van een vlokkentest 98-99%. je zou dus neigen naar een vwp, maar dat kan pas vanaf 16 weken en de uitslag kan nog 3 weken duren. Dan ben je 19 weken zwanger, voel je het waarschijnlijk bewegen, en als je kindje niet levensvatbaar is, moet de bevalling opgewekt worden..

Dit wil je allemaal niet :(

5. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Ons beebje had ook een normale nekplooi (1,7 mm), maar door mijn afwijkende bloedwaardes een kans van 1 op 155 op Down. de andere 2 afwijkingen (trisomie 13 en 18) hadden wel een kans van meer dan 1 op de 5000.
    Wij wilden zekerheid, dus hebben wel gekozen voor de vruchtwaterpunctie, maar dan de variant met snelle uitslagen. Dan zit je dus op 17 weken als je uitsluitsel krijgt.
    De punctie op zich viel me trouwens erg mee, het idee is akeliger dan de praktijk.
    Gelukkig bleek er geen sprake van Down, maar de wachttijd is slopend.
    Heel veel sterkte met het maken van je keuze en ik hoop voor je dat het bij jullie ook goed afloopt.

6. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    Hoi nijntje,

Allereerst super dat jullie kindjengezond bleek te zijn!

Mag ik je vragen waarom jullie voor een vwp hebben gekozen ipv een vlokkentest? En wat houdt de variant met snelle uitslagen precies in?

Alvast bedankt :)

7. nikespits

nikespits Actief lid

2 jun 2012
    178
    0
    0
    Dordrecht
    Bij mijn huidige zwangerschap kreeg ik ook te horen dat 1 van de 2 kindjes een verhoogde kans had, nl. 1 op 75, terwijl de ander 1 op 660 had. Toch schrok ik daar niet van, omdat de kans dat het goed zou zijn 98,7 procent zou zijn en dus de kans niet goed slechts 1,3%.
    In jouw geval is de kans op een kindje met down slechts 0,91% en daar zou ik me op focussen als ik jou was.

In ons geval bleken beide kindjes gezond te zijn.

Sterkte.

8. roompje25

roompje25 Actief lid

3 apr 2011
    437
    1
    16
    Allereerst wil ik even laten weten dat ik snap wat je meemaakt. En die onzekerheid blijft nog even dus leef met de dag.

Bij ons was er een verdikte nekplooi en daardoor zowel een vlokkentedt als een punctie gehad. De vlokkentest heb ik met 12,5 week gehad maar deze mislukte. Daardoor heb ik met 15 weken al een punctie gehad.

Als ik het over moest doen had ik waarschijnlijk alleeen een punctie laten doen. Dit komt doordat de kans van slagen veel groter is, de kans op miskraam kleiner, de uitslagen betrouwbaarder zijn en in geval van afbreken ik toch ingeleid wilde worden en geen curretage wilde. Ik vond dat een abrupt einde en nu ben ik de vorige keer ingeleid en daardoor kon ik het heel.goed afsluiten.

Niet dat daar bij jou.sprake van is want de kans is heel groot dat er niets aan
    de hand is. Wij hadden 90% kans op een chromosoomafwijking, compleet anders dus.

Na een week had ik de uitslag van de punctie.

9. roompje25

roompje25 Actief lid

3 apr 2011
    437
    1
    16
    Je moet goed nadenken over waaarom je de ounctie of de vlokkentest wil en of je het nu wil weten of je nog even kunt wachten en je aan de goede kant van de uitslag vast kunt houden tot die.tijd.

Succes ermee... Hoop natuurlijk met je mee dat er niets aan de hand is.

Xxx

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik hoop dat er niks aan de hand is maar denk
    Goed naar voor je definitief gaat voor meer onderzoeken. Je hebt nu nog minder dan 1% kans dat je kindje down heeft. De kans dat je een mk of vroeggeboorte krijgt door de punctie is groter. Ik wil je niet bang maken naar het zijn de feiten. Laat je goed informeren en ga na wat je met de uitslag wilt doen. Je hebt 99% kans dat je kindje geen down heeft

11. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Ja meid, ik kan me je schrik heel goed voorstellen.

Wij kregen de uitslag 1:54 op Down.
    Dan stort je wereld heel even in maar mijn vriend houd me steeds voor dat we ook 1 van de 53 gezonde kindjes kunnen krijgen.
    We deden de combitest voornamelijk om de 2 andere afwijkingen uit te sluiten ( daarop was de kans heel erg klein gelukkig) maar zo'n uitslag verwacht je toch niet.

Wij hebben niet gekozen voor een vlokkentest of VWP.
    Wij willen het kindje niet weg laten halen wanneer het Down heeft, ik was bang voor de kans op een miskraam en voor mijn gevoel weet je dan "alleen" of je kindje Down heeft maar niet de gradatie daarvan.

Dus nu ligt de infomap van de Downstichting (voor de zekerheid maar aangevraagd) achter in de kast en vind ik het naarmate de 20 weken echo dichterbij komt toch wel erg spannend worden....

Maar ik geniet nog steeds van mijn zwangerschap en heb als het ware mijn kop even in het zand gestoken, dat geeft me rust zodat ik tot de 20 weken echo gewoon kan genieten van de plopjes in mijn buik.

Heel veel succes en denk goed na.

12. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Dat is schrikken meid :(

Maar zoals Lovewinnie zegt, met een uitslag van 1:110 is de kans dat je kindje down heeft iets van 0,8%

De kans dat er iets mis gaat met een vlokkentest of punctie is hoger dan de kans op down

Ik bekijk het altijd zo: gooi eens 110 lootjes in 1 bak voor bijv de loterij. Dan moet je heeeeel veel geluk ( in jullie geval pech) hebben wil je die trekken, de kans is erg klein

Ook erg zeg dat de nekplooi mooi dun was, dan ga je er stiekem toch vanuit dat de rest ook goed is hè? Jeetje :(

Veel sterkte en hopelijk is jullie kindje gezond

13. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    De kans op een miskraam bij een vlokkentest. Is 0,4 % bij een vwp 0,3 % .
    Bij mijn dochter had ik een kans van 25 % procent op een dodelijke ziekte en zij is hartstikke gezond .
    De wachtweken zijn verschrikkelijk , maar jullie zijn de enige die kunnen bepalen op jullie de onzekerheid van afwachten aankunnen .

Heel erg veel succes bij je keuze.
    De vwp van vorig jaar viel erg mee , omdat bij ons DNA getest moest worden en dan langer in beslag neemt dat chromosomen kregen wij de uitslag toen ik 22 weken zwanger was .
    Nu bij dit kindje heb ik gekozen voor de vlokkentest , deze zal over 3 weken plaatsvinden .
    Ik hoop dat ook dit ,meevalt,

Liefs Edith
    Mama van mees*&juultje

14. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Hoi Feilo09,

Wij hebben voor de punctie gekozen omdat die in tegenstelling tot de vlokkentest 100% zekerheid geeft en de kans op een miskraam kleiner is. Fe snelle variant onderzoekt alleen op down, trisomie 13 en 18, de lange onderzoekt alle chromosomen. Maar de kans dat er met die andere iets ernstigs mis is, is heel klein. Als dat zo is, krijg je nl. meestal voor de 12 weken al een mk omdat de baby niet levensvatbaar is werd ons verteld.

15. Dromer

Dromer Actief lid

29 mei 2010
    152
    0
    0
    administratief medewerker
    Wij hadden een kansberekening van 1:2000 en geheel onverwachts toch een heel schattig kereltje met down gekregen. Verder heb ik om mij heen veel lagere kansberekeningen gehoord en deze mensen hebben allemaal een gezond kindje gekregen. Ik zou mij er niet teveel aan vasthouden het is en blijft een kansberekening. Vlokkentest of vruchtwaterpuntie is veel betrouwbaarder.

16. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Het is toch eigenlijk bizar zeg na ook weer jouw verhaal te hebben gelezen Dromer...ik neem aan dat jij geen verdere onderzoeken had laten doen tijdens je zwangerschap?

Ik lees heel vaak dat mensen met een hoog risico een gezond kindje krijgen en moet je kijken bij jouw uitslag?

Het zijn idd kansberekeningen en ik ben toch wel blij dat ik vanaf de uitslag tot nu toe er maar 1 of 2 nachten van wakker heb gelegen.

Ok, het "gevaar" is zeker niet geweken maar ik hoop dat de 20 weken echo iets boven water brengt maar dan nog wordt er daar ook een hoop niet gezien.

17. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ik had ook een kans van 1: 110 met een nekplooi van 0,98 mm bij de laatste. Wij hebben vwp gekozen vanwege minder hoog risico en betrouwbaarheid. Vwp viel me alles mee. Wij wonen niet in NL dus kreeg meteen de dag erna uitslag. Alles gelukkig goed.

Ik las ergens hierboven dat de kans dat je een miskraam krijg van de vwp hoger is dan dat je een kindje met down krijgt. Dat is niet juist. De grens ligt nameljik bij 1:200, daarna wordt de kans op een miskraam kleiner dan dat je kindje iets mankeert.

18. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Ik had 1:20, pff wordt er nog verdrietig van als ik er aan denk. Hebben toen meteen gekozen voor de vlokkentest, omdat we op de vruchtwaterpunctie nog 4 weken moesten wachten en dat zagen we echt niet zitten.
    De vlokkentest zelf viel me alles mee, geen lolletje maar goed te doen. Het idee is wel heel eng, zo'n grote naald vlakbij je kindje...het wachten op de uitslag was killing, wat een rotweek was dat. Gelukkig al na een paar dagen de uitslag en godzijdank (ben niet gelovig, maar heb die term heel veel gebruikt toen!) bleek dat ons kindje geen down of andere chromosoomafwijkingen te hebben. Ben nog nooit zo blij geweest, behalve misschien na de bevalling!

succesm et je keuze!!! weet hoe zwaar het is

19. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    Bedankt voor alle lieve reacties.

Maandag 10.40 uur staat de vlokkentest gepland. Maar kom nu net thuis en heb de folder gelezen die ik vandaag heb gekregen van onze verloskundigen praktijk, en ben nu toch aan het twijfelen geslagen of we niet beter een vwp kunnen doen.

Mij werd gisteren aan de telefoon verteld dat een vwp pas vanaf 16 weken kan, en de uitslag 2-3 weken duurt. Nu lees ik in de folder dat het al kan vanaf 14 en 3 dagen, en je ook een sneltest hebt (zoals je al zei, nijntje).
    Met de sneltest testen ze op 3 soorten afwijkingen (chromosoom 21, 18 en 13).

Ook was ik in de veronderstelling dat het 'beter' is om een vt te doen omdat je dan niet hoeft te bevallen als de uitslag slecht is. Maar ook daarover lees ik in de folder dat dat wel moet vanaf 12 weken zwangerschap.

Al met al neig ik dus toch naar een vwp omdat deze betrouwbaarder is en de kans op een miskraam iets kleiner.

Morgen heb ik een gesprek (op mijn verzoek) met mijn verloskundige. Hopelijk kan ik dan een goede keuze maken.

20. Diana89

Diana89 Lid

29 apr 2012
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier hetzelfde helaas..
    Gistere de uitslag gekregen, bij mij ligt het ook duidelijk aan mijn bloed , goede nekplooi van 1,8mm .. Ik heb 1:44 Syndroom van Down..
    Hier ook totaal van slag, kan hele dag wel huilen..
    We moeten sterk blijven en hopen dat het goed zit, het is tenslotte maar een kans berekening ..

Deel Deze Pagina