Vraagje nekplooimeting

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Kinderwens87, Jan 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

Aug 31, 2012
    4,175
    1,602
    113
    Female
    Hoihoi,

Volgende week hebben wij de termijnecho. Nu hebben we er in principe voor gekozen geen combinatietest te willen doen. Maar nu vroeg ik me af of er hoe dan ook naar de nekplooi gekeken wordt bij de termijnecho? Of doen ze dit echt alleen als je de combinatietest laat doen?

Groetjes

2. Elvis

Elvis Bekend lid

Oct 31, 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    In principe kijken ze hier alleen naar tijdens de combinatietest, maar volgens mij zien ze wel opvallende zaken. Je kindje wordt gemeten, dus moeten er beelden worden gemaakt waarin de rug recht is. Vaak is dan de nekplooi ook wel zichtbaar.

Een nekplooi meting gebeurd niet met 1 meting. Er worden verschillende beelden stil gezet om de nekplooi te meten. Het hoogste gemeten aantal wordt dan genomen als de nekplooi.

Maar zou jij wel de nekplooi willen weten, maar niet de rest? Dat zou je anders misschien best kunnen vragen tijdens de termijnecho. Deze echo staat los van de combinatietest, want jouw termijn bepaalt wanneer je de combinatietest kunt doen.

3. Kinderwens87

Aug 31, 2012
    4,175
    1,602
    113
    Female
    Nee in principe willen we geen combinatietest dus ook geen neklpooimeting. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer de nekplooi echt afwijkt, dat het dan wel prettig is om te weten, dan kun je eventueel je mening over de combinatietest herzien.

4. stephaniesv

stephaniesv Actief lid

Apr 9, 2013
    169
    0
    16
    Sommige echoscopisten willen niets zeggen over de nekplooi als je ook geen combinatietest laat doen, Het beste zou je even kunnen informeren hoe het er bij jou aan toe gaat en wat mogelijk is. meestal doen ze de combinatietest na de nekplooi dus als je het zo bekijkt lijkt het mij nog wel mogelijk. Succes.

5. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Volgens mij zijn ze verplicht om het te zeggen als het er echt afwijkend uitziet. Ik heb meerdere voorbeelden gehoord van mensen die ook geen ct lieten doen, maar waarbij de nekplooi dusdanig verdikt was dat de echoscopist het noemde en er verder onderzoek aan werd bevolen.

6. Rozanna

Rozanna Bekend lid

Jul 25, 2013
    762
    2
    18
    NULL
    NULL
    Wij hadden alleen voor de termijnecho gekozen, daarop werd echter een behoorlijk dikke nekplooi gezien, waardoor we toen door werden verwezen naar het ZH. Vervolgens dus toch een combinatietest gedaan met een als uitslag een verhoogd risico op Down.
    Nu blijkt ons kindje een hartafwijking te hebben, de dikke nekplooi was hier een signaal voor (dat er iets niet in orde was)

7. dopneusje

dopneusje Niet meer actief

hoi,

wij hadden dus van te voren gezegd dat we geen testen willen, maar gisteren met de termijnecho is er een te dikke nekplooi geconstateerd en dat vertellen ze dus wel meteen. Ik denk ook idd dat ze dat verplicht zijn.

8. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Wij hebben de termijnecho gehad en ze keken toen NIET naar de nekplooi; die moesten we apart inplannen met de combinatietest dus. Reden; termijnecho wordt altijd vergoed, combinatietest niet door elke verzekeraar bij elke leeftijd vd vrouw.

Ze kijken dus alleen naar de nekplooi bij de combitest. Maar mochten ze overduidelijk iets zien; zeggen ze het. Het kan echter ook zijn dat het onduidelijk is of dat je te vroeg bent voor de nekplooi maar dat de termijnecho al wel kan; dan kunnen ze nog niks zien aan de nek.

9. Kinderwens87

Aug 31, 2012
    4,175
    1,602
    113
    Female
    Oke bedankt allemaal.

Share This Page