Vruchtwaterpunctie !

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by sGaaphOofd, Dec 19, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sGaaphOofd

sGaaphOofd Actief lid

Jun 26, 2007
    144
    0
    0
    Pff het zit allemaal niet mee , ik heb nou 3 keer 20 weken echo gehad ..
    2 keer in gewone ziekenhuis alles goed , maar ze konden het hartje niet goed zien en ze zagen een navelbreuk ..
    Dus werd ik doorgestuurt naar het UMC .
    En gisteren hebben ze wel alles goed bekeken , alleen ze hebben ontdekt dat het kindje een zoiezo een navelbreukje heeft en ipv 3 aders in navelstreng 2 .
    Dus opzich is dat niet zo erg werd er gezegd , maar als dus ondekt word dat alleen al een navelbreuk dan is er 50 procent kans dat het een afwijking heeft .
    En de combinatie ervan hebben meestal kinderen met down syndroom ook .. dus het is nu fiftyfifty .. !
    Maandag heb ik de vruchtwaterpunctie, en kunnen ze me na een week gelukkig wel al een uitslag geven ..
    Maar het is wel even slikken , ben al 21 weken .. en voor 24 weken kan je het niet weg laten halen met downsyndroom ..
    Maar ik weet ook niet of ik dat wil , ik zit nu echt in de zenuwen !
    50 procent is zoveell !
    Ik hoop echt dat ik een gezond kindje krijg ..

Wie heeft dit ook meegemaakt ?

Groetjes ..

2. Niet meer actief

Och meid... jeetje wat een nare situatie..
    Ik weet niet zo goed wat ik hierop moet zeggen.
    De keuze of je (als het down heeft) het kindje wilt houden moet je helemaal zelf maken.

Ik zelf zou persoonlijk al niet de vruchtwaterpunctie laten doen omdat het een kans heeft op een miskraam.. (vroeggeboorte).
    Maar wij zouden dan ook zowiezo een kindje met down niet weg laten halen, omdat we dat zo zeker weten is voor ons die keuze makkelijker.
    Ook een andere afwijking niet hoor..
    Pas als een kind echt niet levensvatbaar is buiten de baarmoeder zou ik een zwangerschap afbreken (vaak zien ze dat al wel met echo's).

Maar deze keuze moet je helemaal zelf maken.
    Denk er goed over na, het is jullie leven, dus moet ook 200% jullie keuze zijn.
    Het enige wat ik nu kan doen is jou heel veel sterkte wensen in deze onzekere periode.

Liefs
    Tink

3. Mei2009mama

Mei2009mama Actief lid

Sep 8, 2008
    334
    0
    0
    Dat van de aders komt vaker voor zegt mijn gynaecoloog. Maar over de navelbreuk weet ik helaas niets.

Ik heb ook een vruchtwaterpunctie gehad begin dit jaar en ik heb het als pijnlijk ervaren. Waarom? Ik was hardstikke gestresst en in de zenuwen!
    Mijn advies is dus ook.. Ontspan voor zover dat kan, dan valt het eigenlijk best wel mee..

Succes!

4. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Wat ontzettend moeilijk meid. Ik heb wel gehoord van twee aders in de navelstreng en dat kan alles en niets betekenen. Alleen een vwp geeft daarin uitsluitsel. Ik heb nooit een vwp gehad, maar heb wel voor de keuze gestaan om een zwangerschap af te breken of uit te dragen. Ons kindje bleek niet levensvatbaar te zijn, dit konden ze op de echo zien. Wij hebben er toen gekozen om haar verder lijden te besparen. Het zware is, is dat dit meestal snel moet, omdat je na 24 weken zwangerschap je niet zomaar meer de bevalling mag laten inleiden. Maar het gebeurt wel. Ik weet niet of dit ook mag met kindjes die wel levensvatbaar zijn, maar 'alleen' een afwijking hebben. Daar zal je gyn je meer over kunnen vertellen. Ik wens jullie heel veel sterkte met het afwachten en ik hoop natuurlijk dat het allemaal vals alarm is!

5. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

Sep 14, 2006
    2,356
    0
    0
    Ik heb ongeveer 2 weken terug een vruchtwaterpunctie gehad, de kans op een spontane miskraam is echt te verwaarlozen die is zooo klein daar zou ik het zeker niet voor laten.

Tot de 24 weken kan afgebroken worden als daar een reden voor zou zijn, maar denk daar heel ff bij na maar niet te lang, een navelbreukje hoor je ook heel vaak zonder dat er verder wat aan de hand is.
    Al begrijp ik voor 200% je angst!

Voor de punctie hoef je je niet al te grote zorgen te maken, het steekt eventjes en duurt maximaal 1 minuut, oogjes dicht en de hand van je man/vriend fijn knijpen en vooral niet kijken op het scherm of naar je buik, dan zul je merken dat het erg mee valt.
    Zorg dat je 2 dagen in je bedje kan blijven liggen en dat er dus iemand is die je andere kinderen en jou opvangt als dat nodig is.

Na 1 week krijg je de uitslagen voor 3 afwijkingen! Trisomie 13, 18 en 21.
    Trisomie 13 en 18 zijn heel ernstig en op het oog bij echo's niet altijd te zien maar het kindje zal vrijwel altijd overlijden na de geboorte (soms meteen soms pas na maanden pijn) trisomie 21 is de wel bekende down.

3 weken na de punctie krijg je van alle chromosomen de uitslag.
    het staat er nu allemaal heel medisch geschreven maar meisje maak je niet te druk nu, ja ik weet het het valt niet mee.
    Ik zit er ook nog middenin mocht je nog vragen hebben geef gewoon een gil ik zal dit topic wel blijven volgen.

Ik hoop echt dat de punctie jou net zo zal meevallen als het mij gedaan heeft, ik leefde er echt naar toe omdat dat het enige is dat je zelf nog kan doen.... op de rest moet je gewoon wachten.

Succes en dikke kus!

6. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

Sep 14, 2006
    2,356
    0
    0
    vergeet ik helemaal maar het is wel raadzaam om met je partner vast eens te bespreken wat jullie met een slechte uitslag zouden willen doen, wil je een kindje met down opvoeden, kunnen jullie dat?
    De keuze is namelijk veel moeilijker te maken als je net slecht nieuws hebt gekregen en er emotioneel helemaal doorheen zit.
    Zorg vooral dat het jullie keuze is en laat anderen er geen stem in hebben (klinkt zo cru maar tis ooh zo waar) je kan je namelijk door anderen laten beïnvloeden terwijl het om jullie leven en dat van jullie kindje gaat!
    Welke keuze je ook maakt als jullie er mee kunnen leven is die goed, anderen doen er dan niet toe!

(en ik hoop echt dat je die keuze niet hoeft te maken!)

7. Irma1968

Irma1968 Actief lid

Sep 12, 2008
    145
    0
    0
    Hoi

Ik heb ook een vruchtwaterpunctie gehad, ik vond het allemaal enorm meevallen. Bloedaftappen uit je arm vond ik veel erger. Het enige wat ik heb gehad waren wat krampjes.
    Inderdaad de kans op een spontane miskraam is te verwaarlozen en als je de adviezen van de gyn gewoon opvolgt is er weinig aan de hand.
    Het wachten op de totale uitslag was een ramp, daar kan ik niks anders van maken.

Ik kan je maar 1 advies geven, laat je heel goed inlichten door je gyn wat betreft down want daar zijn nog heel wat varianten in, en wat mamalieske schreef, bespreek alles van te voren met je partner

Hou je haaks!

8. sGaaphOofd

sGaaphOofd Actief lid

Jun 26, 2007
    144
    0
    0
    Dankjullie voor de reacties ..
    Ja het is inderdaad een moeilijke situatie , mijn vriend heeft al gezegt dat die dat niet wil een kindje met bijv . down .
    Want wat ook het probleem is we zijn ook behoorlijk jong , hij 21 en ik 19 .
    Dus hij ziet dat als een nog grotere verantwoordelijkheid , maar we hebben er al wel goed over gepraat en dat blijven we nu deze tijd tot de uitslag ook doen.

Want ja ik zelf heb nu inderdaad dingen opgezocht op internet , en ja je kan er gewoon mee leven ..
    En ze lijden verder niet ,daar is die het bangst voor.

En tja , voor maandag ben ik nu even echt het zenuwachtigs ..
    Maar ze zeggen dat het allemaal wel mee valt, dat het aanvoelt als een prik in je vinger.

Me gynecaloog zegt dat wij het na 3 dagen wel te weten krijgen , omdat het allemaal snel moet .
    Lekker precies voor de kerst ook .. pff

Ach ja , het is nu niet meer dan afwachten ..
    Maar 1 ding is zeker er is nu even niets anders waar ik aan denk .

9. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

Sep 14, 2006
    2,356
    0
    0
    Het is vooral zaak denk ik om ook realistisch te blijven als je vriend het niet wil en jij mogelijk wel, dan moet je het daar dus goed over hebben wat heeft dat voor gevolgen voor jullie relatie? een gezond kind opvoeden is namelijk al zwaar maar als je het alleen moet doen of iemand gaat je de komende 50 jaar van alles verwijten..... tja ben je dan gelukkig?

Wij waren het overigens snel eens, nog voor de nekplooimeting zelfs, wij zijn ook jong, hebben geen problemen met zwanger te raken en nog voornamer we hebben al een kindje waarvoor we moeten zorgen die ik voor alles stel.
    Ik wil vooral niet dat zij altijd op de 2de plaatst zou komen, manlief was het daarmee eens.
    Kijk er zullen altijd mensen zijn die bikkelhard zeggen dat het abortus is/zou zijn, en dat een kindje met down een geweldig leven kan hebben, tuurlijk dat kan ook mits er geen verdere afwijkingen zijn! alleen zou ons leven (en dat van mijn dochter) dan nog net zo leuk en zorgeloos zijn/worden? ik geloof dat niet zo, omdat ik het van dichtbij vaak genoeg heb gezien.

maar zoals ik al zei die keuze en die kijk op zaken is zo persoonlijk, maar wel heel belangrijk om dat snel te gaan bespreken omdat je al zo ver in de zwangerschap zit nu kan je nog enigszins met elkaar erover spreken als je al 2 weken spanning erop hebt zitten word dat steeds zwaarder (merk ik nu) laat staan dat je zulke gesprekken nog moet gaan voeren met een slechte uitslag in de handen.

en meid welke keuze je ook maakt de enige aan wie jullie je moeten verantwoorden dat zijn jullie zelf hé.
    daarmee wil ik vooral zeggen dat mijn keuze echt niet die van jou hoeft te zijn!

10. Penelope

Penelope Actief lid

Sep 3, 2007
    146
    0
    0
    Hallo,

Ik heb de vruchtwaterpuctie gedaan met 22 weken en 5 dagen, dus in mijn 23ste week, paar dagen erna eerste uitslag en pas met 25 weken en 6 dagen de volledige uitslag, gelukkig alles ok.
    Ik was er ook erg laat mee, maar na de uitgebreide echo en een bevinding heb ik de vwp toch laten doen.
    Iedereen moet voor zichzelf de keuze maken of er bepaalde onderzoeken wel/niet moeten worden gedaan. Jullie zijn uiteindelijk degene die ouders worden.
    Ik wens je heel veel succes en hopelijk zijn je uitslagen allemaal goed.

Groetjes!

11. sGaaphOofd

sGaaphOofd Actief lid

Jun 26, 2007
    144
    0
    0
    Nou gisteren dus punctie gehad , het was eerlijk gezegd niet hetzelfde gevoel als een prik in je vinger ..
    Maar het was gewoon niet zo'n lekker gevoel .
    En daarna had ik opzich niet echt last van ongesteldheidspijn , tenminste ongesteldheidspijn doet bij mij zeerder dus dat viel opzich wel mee.
    Ben vandaag nog wel ff thuis gebleven .Maar woensdag krijg ik de 1e uitslag al , voor kerst .
    Dus hopelijk is het goed !
    En dan de definitieve over 2/3 weken .

Groetjes .

12. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    en doe voro de zekerheid rustig aan meid, ik heb gewoon 3dagen op d ebank gezeten (just in case) ik wilde geen extra risico lopen ik heb helaas alleen nog wat vruchtwater verloren (is een complicatie) dus moest een week extra blijven liggen. GEEN risico nemen en gewoon rustig aan doen al is het maar alleen voor je emotionele stress factor...

Ik duim voor je mee want weet hoe slopend dit is!

Laat je zelf eens goed in de watten leggen zou ik zeggen je hebt het verdiend!

13. sGaaphOofd

sGaaphOofd Actief lid

Jun 26, 2007
    144
    0
    0
    nou mensen ,
    het is goed hoor tenminste de belangrijkste chromosomen zijn getest !
    En over 3 weken defintieve , maar de kans is heeeeeel klein dat er dan nog wat is :D .

ben nu echt heel blij , dit is mijn kerstkado !

14. Tizzy

Tizzy Actief lid

Feb 9, 2008
    277
    0
    0
    GEFELICITEERD!

Ik heb trouwens niet eens de complete uitslag gehad na 3 weken, alleen maar de verkorte na 3 dagen.

Share This Page