12 weken en 2x voeding per nacht

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Pindaatje, 17 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pindaatje

Pindaatje Niet meer actief

Laat ik beginnen met het feit dat ik enorm geniet van het bv geven en dat het mijn doel is om het minimaal 6 maanden te blijven geven maar ik zit op dit moment echt op een breekpunt...

Mijn zoontje wordt 2x per nacht wakker voor een voeding en ik begin echt wanhopig te worden!! Het gaat met ups en downs, hij heeft een tijd van 20.30 tot 06.00 geslapen, dan weer tot 03.00 en nu alweer een tijdje tot 01.00/02.00. En dan probeer ik het te rekken met een speentje maar niks helpt. Ook wakker maken om 23.00 helpt niks, dan wordt ie gewoon 3 uur later weer wakker.

Ik ben nu echt helemaal uitgeput.... Een nachtvoeding duurt tegenwoordig ook nog eens 45 tot 60 minuten omdat hij haast niet in slaap te krijgen is en door zijn gehuil wordt mn dochter ook vaak wakker waardoor ik 's nachts soms de hele nacht heen en weer aan het rennen ben. Zo frusterend allemaal!! Zit er even helemaal doorheen en vraag me soms af waarom ik ook alweer kinderen wilde....(Heb duidelijk last van mn hormonen)

Al met al zit ik er soms over na te denken om te stoppen met bv en kv te gaan geven, alleen maar om weer eens lekker te kunnen doorslapen... maarja, eigenlijk wil ik dat natuurlijk niet....
    Hoe kom ik uit die neerwaartse spiraal?? Want ik zie het nu echt even niet meer zitten...

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Allereerst: met rekken met een speentje los je helemaal niets op. Je kind heeft waarschijnlijk gewoon honger. Het kan heel goed zijn dat je weer in een regelperiode zit.

Je dochter hoeft natuurlijk helemaal niet wakker te worden van zijn gehuil! Gewoon niet laten huilen, maar het huilen voor zijn en aanleggen. Normaal gesproken past jouw slaappatroon zich aan dat van je baby aan en word je meestal net wakker voor je kind zich meldt. Dat is het mooie van rooming in met je baby.

Om uit de neerwaarste spiraal te komen de volgende tips:
    1. je bent overduidelijk erg moe. Ga op tijd naar bed, gewoon, voor 9 uur, en zorg ervoor dat je je kind onder handbereik hebt voor de voedingen.
    2. let eens heel goed op het aanleggen. Met een verkeerde drinktechniek haalt je kind minder uit je borst, waardoor ie minder tevreden is.
    3. pas borstcompressie toe
    4. ga wisselvoeden
    5. kijk naar je kind, niet op de klok

3. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Allereerst herken ik je gevoel!
    Mijn zoontje heeft tot een maand of 10 iedere nacht minimaal 2 keer willen drinken (ik wil je niet ontmoedigen...), en daarna totdat hij een jaar was nog 1 keer per nacht.
    Nou had ik het geluk dat hij er vaak binnen een kwartier weer inlag.

Ik heb ook wel eens een paar nachten kunstvoeding geprobeerd, maar dat maakte qua tijden helemaal niks uit, en ik vond het alleen maar superonhandig om steeds weer naar de keuken te moeten...

12 weken is echt geen gekke leeftijd om nog zo vaak voor een voeding te komen.
    Ik hoorde laatst in het zwembad toevallig ook twee meiden in gesprek: "Mijn zoontje sliep pas met 4 maanden door!" "Dat méén je niet! Die van mij sliep 'gewoon' vanaf 3 weken de hele nacht door!"
    Ik was daar met een vriendin, en we keken elkaar aan.... Mijn zoontje heeft het dus een jaar volgehouden, haar dochtertje, van nu bijna 20 maanden, wordt nog steeds iedere nacht wakker... Niet meer voor een voeding, maar de gebroken nachten kunnen dus zomaar blijven....

Probeer er ontspannen in te gaan, en van het ergste uit te gaan, dan kan het alleen maar meevallen straks! En probeer inderdaad zelf voldoende slaap te pakken, door dan maar wat eerder naar bed te gaan!

4. sana

sana Actief lid

29 apr 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Mijn dochter wordt ook elke nacht 2 keer wakker, als ik mazzel heb. Ze is nu 4,5 maand.

Toen ze ook drie maanden was, wilde ik zó graag iets veranderen aan haar slaappatroon, maar dat lukte niet, en daar raakte in gefrustreerd door. Achteraf denk ik, tuurlijk lukt het niet, ze is pas 3 maanden. Ik heb het ook niet met man en macht geprobeerd. want eigenlijk wist ik dat ik het gewoon moest accepteren. En dat lukt nu aardig. Ik probeer het los te laten en go with the flow. Het is niet dat het daardoor extreem verbeterd, maar mijn gevoel wel. De ene nacht gaat beter dan de andere. EN gemiddeld eens in de week denk ik echt: pfffff!

Ik vind Bv ook te mooi om om die reden over te stappen. Misschien echt op tijd erbij zijn snachts, dan is er geen gehuil nodig, en leert hij misschien snel opnieuw weer verder slapen.
    Helpt het als je het elke keer op dezelfde manier doet? Dus zelfde licht, zelfde plek en positie, zelfde manier van oppakken en terugleggen, zelfde woorden (of geen woorden).

En 2x wakker snachts, is dat tussen 12 en 6, twee keer? Want "officieel" is dat 'doorslapen' (een blok van 5-6 uur achter elkaar slapen)

Ik kan me wel voorstellen dat het weer wennen is als hij het eerst een tijdje niet meer nodig had, de nachtvoedingen. Maar mischien was dat 'per ongeluk' en verandert het gewoon wel eens.

5. Karoke

Karoke Niet meer actief

Er is niemand die je kan garanderen dat het overgaat als je hem kv gaat geven, lees de vele "hij wil niet slapen" topics maar. Daar zitten veel kinderen tussen die kv krijgen. ;)

Veel kinderen slapen nu eenmaal geen hele nacht door, hoe vervelend het ook is. Ons ventje bijvoorbeeld heeft in zijn leventje nog maar tweemaal doorgeslapen (ongeveer 6 uur aan een stuk bedoel ik dan ;)). Normaal komt hij ook elke nacht voor minimaal 2 voedingen. Toch ben ik er behoorlijk zeker van dat dit niets met de bv te maken heeft, maar alles met zijn karakter.

Ook zou ik er rekening mee houden dat hij misschien mede zo moeilijk te troosten is omdat je eerst probeert te rekken. Als ik dat bij mijn zoontje deed, dan werd hij zo boos dat hij nadien erg moeilijk te troosten was. Vaak is meteen aanleggen echt wel het makkelijkst en de kortste pijn.

En zoals anderen ook al hebben gezegd, probeer zelf toch zo veel mogelijk rust te nemen, zodat de gebroken nachten je niet helemaal nekken. :)

6. Pindaatje

Pindaatje Niet meer actief

Dank jullie wel voor jullie berichtjes!! Ik ben gelukkig inmiddels iets gekalmeerd, ik schreef het vorige berichtje midden in de nacht en dan is alles nog somberder natuurlijk..

Ik besef heel goed dat kindjes die bv krijgen minder snel en minder makkelijk doorslapen, maar het vervelende is dat ik weet dat hij het wel kan! De laatste voeding krijgt hij om ongeveer 20.00, al best vroeg maar hij raakt dan al in zijn diepe slaap, wellicht kan ik toch eens proberen om hem om 23.00 nog een x wakker te maken.

Verder vind ik het helemaal niet erg om er 's nachts uit te moeten maar 1x vind ik wel meer dan genoeg! Rond 4 uur is een ideale tijd, dan slaap ik zelf daarna ook makkelijk in en mn zoontje slaapt dan door tot 7 a 8 uur (dochter slaapt tot 8 uur).

@ Karaoke, het is niet dat mn zoontje overstuur is en ik hem moet troosten maar hij is gewoon klaarwakker! 'Normaal' gesproken valt hij weer in slaap aan de borst 's nachts. Leg hem nu maar weer wakker in zn bed en moet dan weer een aantal x naar hem toe...

Maar goed, ik zal idd proberen er wat luchtiger in te staan, en er bij voorbaat vanuit te gaan dat hij 's nachts 2x komt, dan kan het alleen maar meevallen..

7. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan er niets meer aan toevoegen. Bij de eerste moppers leg ik mijn zoontje aan (11 weken nu) en dan wordt hij ook niet erg wakker.
    Als ik moe ben ga ik inderdaad gewoon om 9 uur mee naar bed.

Denk dat we allemaal wel uitgeruste moeders zouden willen zijn met babies die slapen van 23.00 tot 8.00, maar dat is een utopie.
    Persoonlijk voed ik met liefde 's nachts, het is een onderdeel van mijn mama zijn en de zorg voor mijn zoon. Puur natuur dat ze om de 3 uur, soms wel 2 willen drinken. Go with the flow!

EDIT: probeer om 's nachts niet te verschonen als er enkel plas in de broek zit, houd de lampen uit en praat zo min mogelijk.

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik denk dat het idd een kwestie is van accepteren. Overigens hoeft flesvoeding geen garantie te zijn op doorslapen: M krijgt al 2,5 jaar geen bv meer maar wordt nog heel regelmatig 1, 2 of 3x wakker voor een aai en een knuf ...

9. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Er zijn denk ik wel een aantal dingen waardoor je het makkelijker zou kunnen maken. Ik leid uit je bericht af dat je er echt 'uit' moet. Als je kindje direct naast je slaapt, kan je hem oppakken nog voor hij gaat huilen van de honger, dan worden zowel jij als hij een stuk minder wakker dan wanneer je naar een ander kamertje moet en hij dus ook genoeg geluid moet maken om het te laten weten. Hij is nog maar 2 maanden, 2 voedingen per nacht is echt heel normaal op die leeftijd.

Accepteren ipv frustreren maakt het ook echt minder vermoeiend. En je partner inzetten natuurlijk. Als je niet aan 'rooming in' wilt doen, laat hem dan je zoontje halen en verschonen, etc.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.337
    36.198
    113
    Accepteren was hier het sleutelwoord. Hier 2 kindjes die tot 2 jaar meerdere keren per nacht wakker werden. De oudste kreeg overigens kv, dus om die reden hoef je echt niet af te gaan bouwen hoor, hij sliep er niets beter op. Vind bv juist makkelijker omdat je dat onbeperkt kunt geven.

11. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hier komt ze ook nog 1 a 2 x per nacht.
    Ik zelf vind het niet erg, ik vind het juist erg dat mensen om mij heen het erg schijnen te vinden...

probeer het zo luchtig mogelijk te houden en idd, lampen uit laten en gewoon zachtjes doen ;)

12. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, de omgeving heeft er meer moeite mee :(

Al heb ik wel moeite als hij erg aan het 'mopperen' is 's nachts. In zijn slaap en brommen dat ie doet! Dan wil ik dat bed soms wel eens verhuizen!

13. sana

sana Actief lid

29 apr 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    nu ben ik net bij het CB geweest en die adviseren om niet klakkeloos te voeden snachts, dus zeg maar als ze echt honger heeft. "Anders wendt ze eraan". hoe denken jullie hierover.

Ik voed haar gewoon, weet niet eens hoe vaak per nacht, en ben het metvolle overgave aan het accepteren, geniet er vaak zelfs van (wat soms niet afdoet aan het moe zijn). 'S ochtend krijgt ze af en toe een paar slokjes om een beetje uit te kunnen slapen (in mama's voordeel)...
    Maar het lijkt wel of zij beweren dat ik het wel onder controle moet houden...

14. Karoke

Karoke Niet meer actief

Tja, ik voed nog steeds minimaal twee keer per nacht. ;)

Ik zal dan ook nooit vertellen dat ons ventje nog steeds voor voedingen komt 's nachts en ze weten ook niet dat hij bij ons in bed slaapt. Voorkomt discussies waar ik geen zin in heb. ;)

Als jij er zelf van geniet, zou ik het advies zonder meer naast je neerleggen. :)

15. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben idd ook heeeeeel selectief met wat ik meld op het CB.
    Dingen die ik toch niet ga veranderen zijn de moeite niet om te bediscussieren.
    Opvoeden = je hart volgen.
    Zo slaapt mijn mannetje gewoon NIET op zijn rug. We dachten aan kramp, hebben infacol e.d. gehaald...
    Dacht ik leg hem eens op zijn buik! En slapen dat hij doet!
    Heb een aerosleep en wieg naast mijn bed, niemand kan mij wijsmaken dat ik het anders moet doen. Dus ik zwijg ;)
    Nacht voedingen zijn ook weer een beetje speciaal, alleen van ons!

Deel Deze Pagina