Ben benieuwd naar jullie ervaringen, voor de werkende moeders onder ons. Ik werk al enige tijd zelfstandig, ideaal want daardoor kan ik zelf mijn eigen tijd indelen. Echter voordat ik zwanger raakte heb ik een idee geopperd om een ( ander) eigen bedrijf te beginnen. Ik mis het eruit zijn ( praktijk zit aan huis) en de interactie met de medewerkers. Ook ben ik erg ambitieus ingesteld en wil ik mijn papieren benutten. Toen raakte ik zwanger van de derde en mijn idee staat in de kast toch wil ik het doorzetten en mijn droom waar gaan maken. Hoe doen de werkende mama's dit, met oppas enzo en tijd en aandacht geven aan de kinderen? Ik kan er nog een paar keer per week in de middag zijn maar wel veel minder dan nu. Vraag me af of het te doen is? Alvast bedankt voor de reacties!
Mijn eerste reactie is: waarom niet? Er zijn immer ook zat werkende vaders met een fulltime baan Maar het gaat er vooraal om wat jou gelukkig maakt. Als dat dit extra bedrijf is zou ik het doen. Je schrijft dat je evengoed nog een paar middagen in de week thuis bent. Als je die dagen en je weekend besteed aan je gezin, dus niet toch werken omdat iets af moet, komen zij volgens mij niets tekort. Breng je liever je tijd door met je kinderen, dan zou ik het niet doen. Succes met je keuze!
Mijn eerste reactie is ook: waarom niet? Er zijn toch zat werkende moeders? En aangezien je af en toe nog een middag er wel kan zijn valt het waarschijnlijk ook wel mee en ben je er misschien wel vaker dat andere moeders met een fulltime baan. Een eigen bedrijf opzetten is natuurlijk wel heel veel werk, dus misschien wel beetje accepteren dat het wat trager zal gaan dan zonder gezin... Lijkt mij dus opzich geen probleem, lekker je ambitie achterna .
Heb je een partner? Ik denk dat het wel een goede samenwerking moet zijn. Mijn partner heeft een bedrijf en werkt 60 uur in de week met uitschieters van 80 uur zoals deze 2 weken. Dan wordt het erg lastig om ook veel te werken zonder bijvoorbeeld een au pair.
Even goed gaan zitten om een planning te maken. Mijn kinderen gaan nu naar school dus dan is het wat makkelijker om wat meer uren te werken. Ik werk op maandag ochtend, dinsdag heel de dag, woensdag ochtend, donderdag heel de dag en vrijdag heel de dag. Op dinsdag en donderdag gaan de kinderen naar de opvang. Op maandag en woendag haal ik hun uit school en heb de rest van de middag tijd voor ze (al moet er op die dagen soms natuurlijk wel boodschappen gedaan worden of kleding gekocht worden) en op vrijdag is mn man vrij. Dus even kijken welke en hoeveel dagen je wilt werken en dan wanneer je partner voor de kinderen kan zorgen en dan kijken waar je nog opvang nodig hebt. Met een eigen bedrijf moet je ook even goed overwegen of je 's avonds wilt werken, als de kinderen op bed liggen. Maar houd wel in de gaten dat je ook nog wat tijd voor jezelf overhoud en voor je partner.
Bijna elke moeder die ik ken werkt gewoon fulltime, 40 uur. Inclusief ik Zelfs als alleenstaande lukt het. Je moet gewoon creatief zijn soms in je oplossingen en prioriteiten stellen voor jezelf. Dus zie niet in waarom het niet zou lukken, succes!