zwanger en verzorging van huisdieren

Discussion in 'Zwangerschap' started by amberdroopy, Nov 3, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. amberdroopy

Nov 2, 2007
    23
    0
    0
    Adm.medewerkster
    wie is er zwanger en heeft huisdieren? ik heb gehoord dat je kattenbakken niet schoon mag maken (of alleen als je een mondkapje op hebt) maar hoe zit het met andere huisdieren? wij hebben katten, konijnen, schildpadjes en een cavia.

2. miranda22

miranda22 Bekend lid

Jul 5, 2007
    771
    0
    0
    mama
    heerhugowaard
    Ik heb 7 katten en die mag je inderdaad niet meer verschonen. mijn man verschoont ze hier zins de dag dat we weten dat we zwanger zijn.
    ik denk ook niet dat het slim is om met een mond kapje te doen,want de bacterien komen ook aan je handen dus zou je ook al handschoenen aan moeten doen.
    En eerlijk gezegd denk ik dat dat ook wel voor de konijnen cavia,s geld. Maar bij schildpadden zal het ook wel een beetje gelden, neem aan dat je zand in de bak hebt zitten bij de schildpadden, en als je in een tuin zou gaan werken moeten je ook handschoenen aan. dus als jou was zou ik het lekker door je man laten doen. lullig voor heb maar wel veiliger voor jou en je kleine

3. amberdroopy

Nov 2, 2007
    23
    0
    0
    Adm.medewerkster
    het probleem is dat mijn man vaak weg is voor zijn werk, soms een paar weken dus dan zal ik het wel zelf moeten doen. mijn schildpadden zitten in een aquarium, ik doe voor de zekerheid bij de verzorging al handschoenen aan. dus jij hebt 7 katten? wij 8, ben ik toch niet de enige met zoveel katten ;)

4. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

Apr 20, 2007
    3,151
    0
    36
    Hallo

Voor schildpadden, konijnen en cavia's hoef je je nergens zorgen over te maken.
    Die kun je makkelijk zelf verzorgen.
    Bij de katten zou ik idd bij het verschonen van de kattenbak handschoenen aan trekken, Dan is het geen probleem!

Succes en verschoon ze :D ;)

Groetjes

5. eerlijkbeertje

eerlijkbeertje Bekend lid

Oct 10, 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    gewoon handschoenen aan doen heb ook 2 katten en een hamster en een konijn en daar gebruik ik geen handschoenen bij maar bij de katten wel en in de tuin ook...suc6 ermee :D

6. Niet meer actief

geen kattebak verschonen!

7. woezeltje

woezeltje Fanatiek lid

Mar 2, 2007
    1,623
    0
    0
    gewoon handschoenen aaan doen.
    heb ik ook gedaan bij mijn vorige zwangerschap,was alleenstaand niemand anders die het doet hoor.

8. Niet meer actief

toxoplasmose is een serieuse vergiftiging die veroorzaakt word door kattenpoep...

9. MamaLou

MamaLou Fanatiek lid

Het is niet alleen oppassen met katten uitwerpselen maar OOK met cavia uitwerpselen! Deze bevatten dezelfde bacterieen geloof ik.
    Met konijnen is dit weer NIET het geval.
    Deze info heb ik van een medewerkster van de dierenbescherming die zowel katten als knaagdieren opvangt en onlangs zelf bevallen is van haar 3e kindje.
    Kattenbakken.....KUN je zelf verschonen wanneer je goed je handen wast of handschoenen draagt.
    Maar als je kattenbakken steeds binnen 48 uur verschoond kan er maar weinig gebeuren, pas na die periode is er kans op aanwezigheid van die bacterie.

Maar idd...om risico's zoveel mogelijk te beperken kun je het beter laten doen door een ander...mits aanwezig natuurlijk.

Ik zeg eerlijk dat ik ze de laatste tijd steeds vaker zelf doe omdat ik het manlief wel tig keer moet vragen....en hij naar mijn zin te langzaam reageert! Als je zoals ik weleens een dag in de vieze lucht hebt gezeten en het werd weer eens 'vergeten', nou sorry hoor, dan doe ik het zelf wel! Ik bedoel...... 5 minuten werk toch? Zakje eruit, nieuw zakje erin, krantje en korrels......en toch.......5 minuten in een mannenleven is heeeeeel veeeeeeel! ;)

10. Jennefer1985

Jennefer1985 Actief lid

Jul 25, 2007
    123
    0
    0
    Axel
    toxoplasmose kan elk levend dier/mens volgens mij dragen alleen zijn ze dan tussengastheren je kan alleen besmet raken door het eten van rauw vlees en van kattenpoep dus, ik heb hier 3 katten, 3 cavia's, 1 hond en een 50 tal chinchilla's die doen hun kooien niet zelf en hoe dan ook kan je besmet raken met van alles ik ben bij cavia's chinchilla's en konijnen eerder bang voor giardia en dat soort dingen :(

11. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    Je kan moeilijk al de katten weg doen als je partner niet aanwezig is,
    handschoenen aan doen en goed je handen wassen kom je al een eind.

12. Angelina

Angelina Niet meer actief

Nee inderdaad, en dat niet alleen:
    De kans dat je toxoplasmose oploopt door het eten van rauw vlees is vele malen groter.

Hier wat info ;)

http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=241

13. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Het advies van de deskundigen is dat je het het beste kunt laten doen door een ander, maar dat je wanneer je handschoenen draagt, en daar zorgvuldig mee omgaat (dus bijvoorbeeld weggooihandschoenen en dan wel iedere keer nieuwe aantrekken) je ook geen/nagenoeg geen risico loopt. Het gaat erom dat je de bacterien niet naar je mond brengt.

14. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Ik vroeg me dit ook al een tijdje af. Ik heb 5 katten maar mijn man doet de kattenbakken. Ook heb ik tamme ratten en ik verschoon zelf de kooien. Ik werk zonder handschoenen en eerlijk gezegd had ik er nooit bij stil gestaan dat dit kwaad kon.

Want met de ratten oppakken zit er weleens ontlasting een de pootjes of nagels. Ze halen met die nageltjes wel je huid een beetje open. Ook word ik heel soms eens gebeten (is in mijn zwangerschap 2x gebeurt, ik ben wel ingeent). Ik was altijd mijn handen als ik ze vast heb gehad en als ik de kooi heb verschoond. In zoverre kan het geen kwaad toch?

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik heb 2 cavia's en verschoon de kooi zelf, zonder handschoenen, alleen voor de zekerheid wel als ik wondjes aan mijn handen heb. Ik zit nergens aan verder en was mijn handen daarna goed, dan kan het echt geen kwaad. Hetzelfde als met de kattenbak, handschoenen aan, goed opletten dat je nergens anders aan zit en daarna handschoenen weggooien en goed je handen wassen. Ik vind dat sommigen nogal panisch kunnen doen, als je goed oplet loop je geen enkel risico. Ik denk dat je in de keuken nog meer risico loopt als je niet goed oplet.

groetjes,
    Snoopy

Share This Page